Bij Social Selling denken veel mensen aan LinkedIn. Maar Social Selling gaat veel verder dan LinkedIn. Je kunt alle Social Media platformen gebruiken voor Social Selling. Uiteraard gebruik je de platformen op verschillende manieren maar ze maken allemaal deel uit van het Social Selling landschap.

Twitter is, na LinkedIn, het meest gebruikte platform voor Social Selling. Dit komt voornamelijk omdat Twitter als laagdrempeliger wordt ervaren dan LinkedIn. Op Twitter kun je iedereen volgen en ook iedereen direct bereiken. Stuur je sommige prospects via LinkedIn een InMail? Op Twitter kun je dezelfde prospects bereiken met een simpele tweet! Twitter heeft ontzettend veel interessante mogelijkheden die jou als Social Seller goed kunnen helpen bij je Social Selling activiteiten. Uiteraard kun je content delen, met prospects en klanten tweeten maar er zijn nog veel meer mogelijkheden! Dit zijn een aantal voorbeelden:

Twitter lijsten

Ondanks dat deze functionaliteit ontzettend handig is voor Social Selling zijn er nog maar weinig mensen die echt goed gebruik maken van Twitter lijsten. Een Twitter lijst is een lijst van mensen die jij zelf samen stelt. Je kunt mensen toevoegen op je Twitter lijst en ook weer verwijderen zonder dat je ze hoeft te volgen. Een lijst kan privé zijn of voor iedereen zichtbaar. Soms is het handig om je lijst privé te houden, bijvoorbeeld wanneer je een lijst maakt van je prospects. Maar vaak zijn er veel voordelen aan het hebben van een zichtbare lijst. Wanneer je iemand toevoegt aan een zichtbare lijst krijgt deze persoon een notificatie. Er is een grote kans dat mensen je gaan volgen vanwege deze notificatie! Twitter lijsten helpen je te focussen op een bepaalde groep mensen. Je ziet binnen een lijst alleen tweets van de mensen die je hebt toegevoegd. Dit zorgt ervoor dat de tweets van je prospects niet verloren gaan in je tijdlijn. Hiermee heb je als Social Seller dus een voordeel ten opzichte van je concurrent, je weet precies waar je prospect over spreekt op Twitter.

Twitter voor evenementen

Twitter is ontzettend handig voor het uitnodigen van prospects en klanten voor evenementen. Via een tweet of een DM een persoonlijk uitnodiging sturen uitnodigen kost weinig tijd. Je zult merken dat mensen het ontzettend leuk vinden om uitgenodigd te worden via Twitter in plaats van via email. Mails krijgen je prospects en klanten al genoeg elke dag. Naast het uitnodigen van prospects en klanten voor je evenement kun je Twitter ook gebruiken tijdens je evenement. Elk evenement heeft tegenwoordig een event hashtag. Via deze hashtag kun je heel makkelijk mensen met communiceren die op het evenement zijn maar ook mensen die het evenement via Twitter volgen. En wanneer je met iemand hebt “gesproken” via Twitter heb je een mooie aanleiding om dit op te volgen na afloop.

Twitter account notificaties

Account notificaties is een redelijk nieuwe functie op Twitter die het mogelijk maakt om een notificatie te krijgen wanneer er een tweet wordt verstuurd vanaf een bepaald account. Je kunt Twitter notificaties aanzetten voor de accounts die voor jou het meest interessant zijn. Uiteraard selecteer je maar een klein aantal accounts voor deze opties anders krijg je ontzettend veel notificaties en heeft het nog maar weinig waarde. Je kunt deze optie inschakelen door naar het profiel te gaan van de persoon waar je notificaties van wil. Via het grijze tandwiel rechtsboven in schakel je de functie aan. Uiteraard kun je deze ook weer uitschakelen. De notificaties zorgen ervoor dat je geen tweet mist van je prospect of klant. De informatie in de tweet kun je gebruiken in je emails, telefonische afspraken of uiteraard in reply via Twitter.

Twitter is ontzettend interessant voor Social Sellers. Maar uiteindelijk is het belangrijk dat je als Social Seller de kanalen gebruikt die prospects en klanten gebruiken. Luister daarom eerst waar je prospects actief zijn voor je begint met Social Selling.