Om de reden dat traditionele reclame meer en meer vervaagt, de online mogelijkheden toenemen en consumenten steeds meer zelf op zoek gaan naar informatie is content een onmisbaar fenomeen geworden in de marketing. In dit artikel leg ik de focus op hoe je waardevolle content kunt creëren voor jouw doelgroep.

Welke boodschap breng ik over?

Bij het maken van content begin je met het maken van een duidelijk plan en stel je doelen op waar je naartoe wilt werken. Het maken van waardevolle content kost namelijk veel tijd. Je wilt zo effectief mogelijk te werk gaan en dus de juiste mensen bereiken, jouw doelgroep. Belangrijk is om je boodschap persoonlijk te houden. Wat je ziet is dat veel bedrijven dezelfde USP’s (Unique Selling Points) hanteren op hun website, denk hierbij aan; betrouwbaarheid, gediplomeerde medewerkers, laagste prijs, 24/7 bereikbaar en ga zo maar even door. Dit spreekt mij niet aan, er moet een persoonlijke boodschap worden overbracht die mij doet overtuigen over jouw bedrijf. Dit doe je door na te denken over waar jij met jouw bedrijf nou écht in uitblinkt; wat is nou de reden dat klanten voor jou kiezen? Ga eens nadenken over wie je bent, waar je voor staat en wat je uiteindelijk wilt bereiken met jouw content. Om deze content tot een succes te laten maken is het van groot belang een contentstrategie op te stellen en je hieraan ook te houden.

Een interessant voorbeeld van succesvolle content creëren is de contentaanpak van Chelsea, een Engelse topvoetbalclub uit Londen. Een aantal jaar geleden hadden zij, door de miljoenen euro’s die in de club werden gestopt, een poenerig clubimago. Een groot nadeel voor de club. Dit imago hebben ze geneutraliseerd door een contentaanpak gericht op jonge fans, namelijk de Bridge Kids. Een concept waarbij jonge fans trucs kunnen leren van hun helden, spelletjes kunnen spelen, prijzen kunnen winnen en het laatste nieuws lezen over hun club Chelsea. Het leuke is, alles is gratis. Deze content zorgde voor loyaliteit; het aantal jonge Chelsea fans groeit sterk, zo is gebleken de afgelopen jaren. Verspreiding was niet of nauwelijks nodig want de jonge fans kwamen naar de content toe. Dit allemaal relatief voordelig. Een mooi voorbeeld van relevante content.

Hoe stel ik een effectieve contentstrategie op?

In deze planning begin je met het bepalen van je doelen; wat wil je gaan bereiken met de content? Vervolgens bepaal je je doelgroep; verdiep je in je huidige klanten en onderzoek welke acties zij verrichten online. Door dit goed in kaart te brengen leer je je klanten steeds beter kennen en kun je op hun behoeften inspelen. Nadat je jouw doelgroep bepaald hebt ga je kijken naar welke kanalen of tools je in wilt zetten. Dit gedaan hebbende ga je beginnen met het maken van jouw content; hierin laat je zien wie je bent en waar jouw bedrijf voor staat. De gemaakte content wil je aan een zo groot mogelijke groep bereiken. Dit kun je doen door jouw gemaakte content te delen, social media platforms in te zetten, blogartikelen te schrijven en vooral niet te vergeten te verwijzen naar jouw website. De contentstrategie sluit je af door jouw content te meten; behaal je je doelen? Welke content werkt wel en welke niet? Deze gegevens kun je meten met Google Analytics. Om uiteindelijk waar nodig jouw contentstrategie aan te passen en/of bij te sturen.

Vandaag de dag is content marketing een belangrijke en onmisbare schakel binnen de online marketing. Voor veel bedrijven is het dan ook van groot belang dit op de juiste manier in te zetten om alle mogelijke kansen aan te pakken. Ik hoop je middels dit artikel een opzetje gegeven te hebben om jouw content waardevol te maken.