Het beeld dat lange tijd de media ingeslingerd is, dat webwinkels massaal fysieke winkels zullen vervangen, wordt nu steeds vaker genuanceerd. ‘Omnichannel’ is het nieuwe toverwoord. Oftewel: de oplossing zit hem in het ultieme samengaan van fysieke winkel en webshop. Er zijn verschillende manieren om dit proces te stroomlijnen. Een daarvan is het integreren van je kassasysteem met je webshop. Daarmee zorg je voor voldoende overzicht, een vlekkeloos voorraadbeheer en een efficiënte bedrijfsvoering.

Een webshop starten is een goed idee, maar het is contraproductief om op twee verschillende plekken je voorraad bij te houden. Dan is het of je twee verschillende bedrijven hebt, terwijl het eigenlijk gewoon één winkel is, maar met verschillende manieren om de klant te bereiken. Dus zorg je er het beste voor dat de kassa volkomen in verbinding staat met de webwinkel. Als je kassa software gebruikt voor je webwinkel, profiteer je van de volgende voordelen:

1) Automatisch voorraadbeheer

Het is leuk dat je klanten nu zowel in je webshop als je fysieke winkel aankopen kunnen doen, maar dan het is wel zo prettig als er niet per ongeluk een product dubbel verkocht of besteld wordt. Kortom, als iemand bij jou in de winkel langskomt en een artikel afrekent, is het de bedoeling dat er in de algehele voorraad één stuks in mindering wordt gebracht. Dat betekent dat ook online kopers het meteen moeten kunnen zien als er geen voorraad meer is.

Als je webshop software met kassa software gebruikt, wordt je (online) voorraad automatisch aangepast bij een aankoop. Zodat je tenminste klanten geen valse hoop hoeft te geven of ze teleur moet stellen vanwege een toch niet leverbaar product.

2) Zelf beter inzicht in je voorraad

Het spreekt voor zich, maar het is wel de moeite van het melden waard. Als je voorraad meteen na iedere verkoop wordt aangepast, heeft niet alleen de klant hier profijt van, jijzelf kunt ook beter en efficiënter je bedrijf runnen. Je hoeft niet meer te wachten tot er aan het einde van de dag – of misschien zelfs week – de voorraden zijn aangepast. Nee: je ziet meteen hoe het er voor staat.  Je kunt heel ad hoc reageren op aanvragen en beter spontane acties ondernemen met betrekking tot je bevoorrading.

3) Webshop bestelling direct verwerken

Andersom werkt het ook. Als klanten in je webshop een bestelling plaatsen, en je beschikt over een koppeling met je kassa, dan verloopt de afhandeling heel efficiënt. Het kassasysteem kan dan de bestelling verwerken, inclusief het uitprinten van het adreslabel, waarna je het product zo snel mogelijk kunt verzenden.

4) Tijd besparen

Het is ongetwijfeld duidelijk geworden door de bovenstaande voorbeelden (en voordelen), maar met een geïntegreerd kassasysteem houd je niet alleen het overzicht en voorkom je dubbele boekingen, je bespaart ook nog eens veel tijd. Want het is natuurlijk niet per se het geval dat alles in het honderd loopt zonder geïntegreerde kassa. Je kunt het allemaal handmatig bijhouden. Alleen, je raadt het al: dit is een stuk arbeidsintensiever. Het kost gewoon veel meer tijd.

Daarbij kun je het nooit zo snel als een slim stukje software dit kan.

Laat dus gewoon je webshop software met geïntegreerde kassa software het werk voor je doen en maak je leven als (r)etailer een stuk eenvoudiger.