Vraag jij je af waarom je weinig of zelfs geen omzet uit je website haalt? Of weet je niet eens wat er wel of niet aan omzet uit je website komt? Dan converteert je website niet (voldoende). Tijd om je site eens kritisch onder de loep te nemen. Je steekt toch niet voor niets geld in je website

Wat is converteren?

Converteren volgens Van Dale:

Converteren volgens Van Dale - Waarom jouw website geen omzet oplevert - Marketingmed.nl

Converteren betekent op een website dat je bezoekers omzet in geïnteresseerden en uiteindelijk in klanten. We spreken van conversie wanneer een bezoeker een actie uitvoert op jouw website, liefst een actie die jij voor die pagina in gedachte hebt. Er zijn vele verschillende soorten conversie, de belangrijkste zijn:

  • Inschrijven voor de nieuwsbrief
  • Contact opnemen met het bedrijf
  • Informatie aanvragen
  • Offerte aanvragen
  • Een aankoop doen

De laatste (“een aankoop doen”) zal niet gauw bij een eerste bezoek plaatsvinden. Het is een bekend gegeven dat er gemiddeld 4 tot 7 contactmomenten nodig zijn voor een klant tot aankoop overgaat. Maar waarom krijg jij ondanks de vele bezoekers op je website, geen of nauwelijks omzet uit je website?

Waarom converteert jouw website niet?

Nee, ik oordeel niet direct over jouw eigen website. Ik zal hier een aantal punten aangeven die ik regelmatig tegenkom, waardoor een site niet converteert. En eerlijk: ik ben zelf ook schuldig aan een flink aantal van die punten, daar ben ik me heel goed van bewust (en daarom komt er ook een nieuwe website 😉 ). Laat ik mijn eigen ervaring nu dan maar inzetten zodat jij ervan kunt profiteren! Een aantal punten die ik veel tegenkom:

  1. Er is geen plan
  2. De website straalt geen vertrouwen uit
  3. De bezoeker wordt niet verleid
  4. Er mist een call to action
  5. Te veel verplichte velden in het contactformulier

Hieronder neem ik ieder punt kort door. En uiteraard geef ik je tips wat je kunt verbeteren.

Plan website - conversie verhogen - website levert geen omzet op

1. Er is geen plan

De meest gemaakte fout bij nieuwe websites: opgezet zonder er echt over nagedacht te hebben. Heb ik zelf ook gedaan. Prima site, alle basisinformatie staat erop, maar ik had geen idee welk doel iedere pagina moest hebben. Want als er één ding is dat ik heb geleerd sinds de lancering van mijn (eerste) website, is dat je heel goed moet nadenken over de functie en dus het uiteindelijke doel van iedere pagina op je website.

Op de homepage informeer je de bezoeker over wie je bent en wat je doet, en liefst zo, dat ze doorklikken naar ten minste één andere pagina. Op producten- of dienstenpagina’s informeer je de bezoeker niet alleen over wat je doet, maar overtuig je ze ook waarom ze bij jou moeten zijn. Dit zijn de pagina’s die meer op conversie gericht zijn dan de homepage, hier valt verkoop uit te halen. Dit plan hoeft niet per se (alleen) uit jouzelf te komen. Een goede webdeveloper of webdesigner zal jou helpen om doelstellingen te bepalen voor jouw website en de individuele pagina’s.

Tip: Denk bij iedere pagina van je website wat een bezoeker hier komt doen.

2. De website straalt geen vertrouwen uit

Je hebt vast ook wel websites waar je heel gauw wegklikt, omdat je geen goed gevoel hebt bij de website waarop je terechtgekomen bent. Of dat je de site nader bestudeert en het idee hebt dat er iets niet helemaal in orde is. Je zoekt naar zaken die je vertrouwen herstellen, maar al gauw blijken die er niet te zijn. Of erger: je vertrouwen wordt steeds minder omdat je allemaal zaken ziet die je wantrouwen bevestigen.

Een website moet vertrouwen geven, de bezoeker moet het gevoel krijgen dat (het bedrijf achter) de site betrouwbaar is. Over die betrouwbaarheid schreef ik eerder een blog op mijn eigen site. Wanneer je de elementen die ik daar noem op orde hebt, zal het vertrouwen toenemen.

Tip: zorg ervoor dat je websitebezoekers direct je contactgegevens -inclusief fysiek adres- kunnen vinden. Dat geeft direct een goed gevoel, men kan dus altijd heel makkelijk contact opnemen.

3. De bezoeker wordt niet verleid

Je website is geen visitekaartje. Wie je dat vertelt, onderschat wat een website moet doen. Een visitekaartje bevat je contactgegevens en een klein beetje meer informatie, je website bevat veel meer. Met de juiste informatie, op de juiste manier, met de juiste vormgeving en de juiste teksten, bied jij antwoord op de vragen van de bezoeker en dat biedt jou de kans om ze dan ook een stap verder te doen. Dat is veelal een van de hierboven genoemde conversies. Maar je moet ze wel verleiden. Ze komen om iets te doen op je website, jij geeft ze de laatste zet.

Verleid je bezoeker met een duidelijke call to action en maak het ze niet te moeilijk om te doen waarvoor ze op je website komen. Geen moeilijke menu’s, geen lastige formulieren en vooral: op de commerciële pagina’s waar de kans op aankoop groot is een duidelijke knop waarmee ze de actie kunnen uitvoeren.

Tip: zoek eens op “waar is de banaan”.

Website NS - bezoeker wordt niet verleid - website converteert niet

Verleidt de website van de NS de bezoeker? Hoe duidelijk is het wat je verder op de site kunt doen?

4. Er mist een call to action

Op vrijwel alle pagina’s moet je het de bezoeker makkelijk maken om de volgende stap te zetten. Vraag je bij iedere webpagina af: “met welk doel komt de bezoeker hier?“. Stem daar je teksten op af en werk waar nodig toe naar die actie. Een duidelijk aanwezige call to action helpt je bezoeker dat te doen waarvoor hij kwam. Bij veel grote bedrijven en instellingen gaat dat zelfs nog mis. Want: wat komen de meeste bezoekers doen op de site van een bank? Internetbankieren natuurlijk! Waarom moet ik dan elke keer weer zoeken wanneer ik wil inloggen op de site van de Rabobank, waarom is daar niet een mooie inlogknop bij gemaakt?

Rabobank website mist een call to action en converteert dus niet

Hoe makkelijk is het om in te loggen bij de Rabobank?

Tip: zorg ervoor dat de logische acties op een pagina direct mogelijk gemaakt worden met een button met call to action 

 5. Te veel verplichte velden in het (contact)formulier

Ook wanneer je bovenstaande vier punten wel goed voor elkaar hebt, kan het nog misgaan. Veel transacties lopen namelijk via een formulier dat de bezoeker moet invullen. Dat kan een contactformulier zijn of een ander formulier waarin jij de gegevens vraagt die je nodig hebt om de klant van dienst te zijn. Hoe meer informatie je vraagt, hoe meer klanten afhaken. Je zult zelf beamen dat je weinig zin hebt om veel gegevens in te vullen. Hoe meer verplichte velden, hoe eerder je zoiets hebt van “laat maar zitten”. Of je vult iets in en het blijkt niet op de juiste manier ingevuld te zijn, zoals een telefoonnummer dat je zonder streepje blijkt te moeten invullen. Je krijgt maar liefst drie tips om het formulier meer te laten converteren:

Tip 1: Maak het je bezoeker gemakkelijk, vraag alleen het hoognodige.

Tip 2: Heb je wel veel gegevens nodig, deel het op en vraag na het invullen van de basisgegevens de aanvullende gegevens. Geef aan dat je deze gegevens echt nodig hebt om hem of haar verder van dienst te zijn. Omdat ze de eerste stap al gezet hebben, zullen ze de volgende stap naar alle waarschijnlijkheid ook zetten.

Tip 3: Maak duidelijk hoe je het formulier ingevuld wilt hebben. Telefoonnummer zonder streepje? Zet achter het invulveld (Bijvoorbeeld: 01123456789), waardoor iedereen direct weet hoe het ingevuld moet worden.

Laat je website voor je werken!

Je ziet het, er zijn veel punten waarop je zelf de conversie van je website kunt verbeteren. Kijk kritisch naar je eigen website, maar leer ook van anderen. Zie je iets op een andere site waarvan je vindt dat het beter kan, kijk dan zeker ook of dat niet ook op jouw site van toepassing is. En andersom: valt je iets op wat een ander goed doet, pas het waar mogelijk op jouw site  toe. Maar bedenk goed: wat bij een ander werkt, hoeft niet bij jou te werken. Ga er dus heel bewust mee om. Wil je weten wat er werkt en wat niet? Doe dan een A/B-test. Leer wat werkt en laat je website voor je werken!

NB: dit zijn slechts enkele punten en enkele tips, wil je meer weten over een specifiek onderdeel, neem dan contact met me op via de reactiesector.

Heb je vragen of wil je meer weten, laat het dan gerust weten in je reactie hieronder.