Als SEO-specialist adviseer ik mijn klanten om gestructureerde data op hun website te gebruiken. Via gestructureerde data, ook wel microdata genoemd, kun je aan browsers en zoekmachines informatie doorgeven over je content. Hierdoor is Google in staat je content beter te begrijpen en daardoor ook beter te indexeren. Dit maakt gestructureerde data, in mijn ogen, een indirecte Google ranking factor.

Ook kan Google door gestructureerde data zogenaamde rich snippets, bijvoorbeeld ratings, in de zoekresultaten weergeven, welke weer een positief effect hebben op de click-through-rate. Daarnaast heeft Google vorig jaar aangegeven dat gestructureerde data in de toekomst een ranking factor zou kunnen worden. Google en andere partijen ondersteunen de schema.org opmaak voor gestructureerde data en je kunt op de website uitgebreide informatie hierover vinden. Toch ben ik als SEO-specialist geen grote fan van gestructureerde data en in dit artikel zal ik mijn bezwaren tegen gestructureerde data uitleggen.

Gestructureerde data is niet altijd makkelijk te implementeren

HTMLNiet alle gestructureerde data is op een gemakkelijke, snelle manier in je content te verwerken. Mijn klanten adviseer ik meestal wel om aan basisgegevens, zoals naam van het bedrijf, adres en telefoonnummer, microdata toe te voegen. Vaak kan dit in de footer geplaatst worden, aangezien veel websites in de footer de contactgegevens van het bedrijf hebben staan. Ook voor rich snippets, zoals ratings, bestaan oplossingen, waardoor je deze gemakkelijk aan je webpagina’s kunt toevoegen.

Voor veel onderwerpen is het verwerken van gestructureerde data echter veel lastiger. Stel dat je een blogpost hebt geschreven over een evenement, dan kun je allerlei microdata toevoegen, zoals je op schema.org kunt lezen. Zover ik weet, kun je veel van deze informatie alleen verwerken door deze handmatig in de HTML-code toe te voegen. Er zijn weliswaar enkele oplossingen beschikbaar om gestructureerde data toe te voegen, zoals de Schema Creator by Raven en All-in One Schema.org Rich Snippets plugins voor WordPress, maar via deze plugins kun je slechts beperkt microdata toevoegen.

Microdata zorgt er niet voor dat de beste content bovenaan staat

Doordat het verwerken van gestructureerde data dus complex en tijdrovend kan zijn, zal microdata vooral gebruikt worden door bedrijven die genoeg mankracht en expertise hiervoor hebben. Dit geldt natuurlijk voor veel aspecten van online marketing, maar het gevolg kan zijn dat Google niet de beste content bovenaan zet, maar de best geoptimaliseerde content.

SEOHet doel van Google is om jou als Google gebruiker de beste resultaten voor je zoekopdracht te bieden. Dit is namelijk wat jij als gebruiker ook wilt. Gebruikers hechten echter weinig waarde aan gestructureerde data, omdat je in de praktijk deze metadata niet ziet. Voor jou als gebruiker wordt de content dus niet beter als er gestructureerde data is toegevoegd. Als Google schema.org opmaak echter wel als ranking factor gaat meewegen, dan zullen SEO-specialisten content hiervoor gaan optimaliseren. Het gevolg is dat deze content dan wel beter in Google zal gaan presteren zonder dat het toegevoegde waarde heeft voor de Google gebruiker.

Gestructureerde data helpt op dit moment al je content beter te laten indexeren door zoekmachines zoals Google. Ik ondersteun ook het principe dat je aan zoekmachines en browsers duidelijk maakt waar je content over gaat. Alleen kan het implementeren van microdata complex en tijdrovend zijn. Als Google schema.org opmaak een directe ranking factor zou maken, zouden vooral grotere bedrijven hiervan profiteren, omdat zij de expertise en mankracht hebben om microdata te verwerken. Voor Google gebruikers biedt gestructureerde data echter geen voordelen, waardoor dit de best geoptimaliseerde content bevoordeelt en dit is niet per se de beste content. Daarom ben ik geen fan van gestructureerde data en hoop ik ook niet dat schema.org microdata daadwerkelijk een directe ranking factor wordt (al zal dit voor mij persoonlijk wel weer werk opleveren).

Gebruik jij zelf gestructureerde data voor je website of voor je klanten? Vind jij het ook lastig of heb je een gemakkelijke manier gevonden om microdata toe te voegen? Graag zou ik jullie mening horen over dit onderwerp!