In de zomer van 2016 stond ik op dat zo gevreesde kruispunt in mijn leven. Een jaar daarvoor was ik afgestudeerd van de Research Master Literatuur aan de VU Amsterdam. Dat jaar had ik mezelf de tijd gegeven om te proberen een promotiebeurs in de wacht te slepen om daar mijn onderzoek over worldbuilding – kort door de bocht: het bouwen van een fictionele wereld in verbeeldingsliteratuur – betaald voort te kunnen zetten. Omdat de beurzen in de culturele hoek bepaald niet voor het oprapen liggen, bleek dat een onbegonnen zaak. Ik werkte op dat moment in een boekhandel, maar wilde wel iets meer uitdaging en doorgroeimogelijkheden.

“Wat wil je worden dan? Leraar zeker?

Meest gehoorde vraag wanneer je vertelt dat je Nederlands studeert. En nee, ik heb nooit de ambitie gehad om docent te worden. Omdat het zo vaak aan me gevraagd werd, heb ik me ooit schoorvoetend toch maar aangemeld voor een traineeship waar ik – godzijdank – in de laatste ronde strandde. Ik zeg godzijdank, omdat ik er achteraf echt niet aan had moeten denken om elke dag voor een klas te staan. Alle respect voor de mensen die het doen en de generaties van de toekomst opleiden, maar voor mij is het niet weggelegd.

Maar, wat word je dan met een opleiding in de richting taal en literatuur?

Mijn redding kwam vanaf Linkedin, waarmee ik me bij de zeldzame verzameling mocht voegen van Neerlandici die online werden ge-headhunt. En nu, anderhalf jaar later, vind ik het eigenlijk heel erg gek dat dat niet veel vaker gebeurt. Ik werk inmiddels vier dagen in de week als contentmanager voor Inbox, een opslagbedrijf in Gouda, en help mijn moeder bij het opzetten van haar website over alternatieve geneeswijzen. Als je me in die zomer van 2016 had verteld dat marketing en het opzetten van websites mijn toekomst waren, had ik je voor gek verklaard.

Hire for attitude, train for skill

Laat het duidelijk zijn: ik had op dat moment 0,0 ervaring met online marketing, zoekmachine optimalisatie of het opzetten van een content strategie. Maar bij het standaard kopje koffie ter kennismaking, was het vooral “mijn energie” die mijn huidige werkgever beviel. Niet op de manier van aura’s en chakra’s: dat is meer iets voor de site van mijn moeder. Hire for attitude, train for skill was het credo waarop ik werd aangenomen.

Al snel bleek het gevoel voor tekst dat zes jaar taal- en literatuurstudie had opgeleverd, veel waardevoller dan de bagage van veel “SEO experts” van dat moment. De handleidingen die ik doornam om me het vak eigen te maken, waren vrijwel allemaal achterhaald. Hoewel kennis van SEO van belang blijft, wordt het voor de tekst op zich steeds belangrijker dat deze goed gestructureerd en lekker leesbaar is. Dat zijn bij uitstek zaken die letterkundigen als geen ander beheersen. Gevoel voor tekst is iets dat je niet kunt leren uit een downloadbare whitepaper, of uit een SEO stappenplan. Het is overigens iets dat je ook in zes jaar taal- en literatuurstudie niet zozeer leert. Het is iets dat er inslijt door veel te lezen, teksten te analyseren en – vooral – heel veel te schrijven.

Als je in je zoektocht naar een nieuwe content manager, blogger of copywriter alleen naar “skill” kijkt, loop je mogelijk veel vlotte pennen mis die nu juist van grote waarde kunnen zijn voor je online aanwezigheid.

Verhalenvertellers hebben de toekomst

Verhalen zitten ingebakken in de menselijke psyche en helpen ons de wereld beter te begrijpen. En of het nu een landingspagina, blog of nieuwsbrief is: je schrijft voor mensen. Om een boodschap over te brengen, maar ook om op te vallen tussen al die anderen die hun boodschap proberen over te brengen. Zoals Seth Godin – marketing goeroe en auteur van Purple Cow – stelt, is het van groot belang het unieke in jouw product te zoeken. “The thing that’s worth talking about”.

Kennis van de structuur in een verhaal, of wat het precies is dat iemand de wereld van je personage (of je product) binnen trekt, is een waardevolle fundering voor iedereen die met tekst werkt. Niet voor niets zijn de oersaaie SEO-teksten waarmee je om de oren werd geslagen met het keyword in alle mogelijke vormen, verleden tijd.

Daarom zou het mij niet verbazen als er steeds meer vraag komt naar werknemers met een goede pen (gek eigenlijk dat we het nog steeds over een goede pen hebben, terwijl ik vaak de hele dag geen pen meer aanraak), en gevoel voor tekst. Met andere woorden: mensen met een achtergrond in de taal- en literatuurstudies. Relevante werkervaring is er niet altijd direct, potentie om te slagen in deze sector en door te groeien tot een content-kampioen wel degelijk.

Zo iemand kan een centrale rol spelen in je backlink strategie. Je kunt uren spenderen aan het zoeken naar gebroken backlinks of lijstjes waarin jouw bedrijf nog ontbreekt. In sommige branches zijn die er simpelweg niet. Een alternatief is dan natuurlijk om honderden euro’s uit te geven voor advertorials waarin je product in het zonnetje wordt gezet. In sommige gevallen een waardevolle toevoeging op je marketing, in veel meer gevallen niet meer dan een waardevolle pagefiller. Je betaalt in feite voor de resultaten (lees: bezoekersaantallen) uit het verleden, zonder enige garantie of er toevallig iemand op de advertorial stuit met interesse in jouw product.

Er zijn zat blogs die zitten te springen om content. Als je iemand in huis hebt die creatief met tekst om kan gaan, kun je deze content leveren vanuit je rol als expert in jouw veld, en bouw je op een duurzame manier aan je linkprofiel en online aanwezigheid.