Hoe belangrijk is online voor ondernemingen? Hoeveel aandacht geven zij hun Digital Marketing? Welk aandeel heeft het in hun omzet? Hoe pakken ze het aan? Wat doen ze het zelf en wat besteden ze uit?

Dagelijks worstelen ondernemers en ondernemingen met deze vragen. De grote succesvolle voorbeelden kennen we allemaal. Maar hoe maken we de vertaling naar ons eigen bedrijf? En naar onze cultuur? Met rendement graag!

Richard FrancisIn deze serie op Marketingmed interviewt Albert Mensinga online marketing specialisten over online marketing gerelateerde stellingen. Dit levert mooie discussies en interessante invalshoeken op. Interessant voor de collega-specialisten en zeker voor de ondernemers, waarvoor deze serie bedoeld is.

Maar deze keer even anders. De komende dagen ga ik aan de gang met het volgende deel over ‘de rol van online in B2B, en met name de engagement.’ Ik ben daarvoor (zojuist, na een maand zoeken) in gesprek met Richard Francis, Content marketing manager bij Exact. Verderop een voorschot op deze komende blog. Maar eerst wil ik even iets kwijt over de worsteling van bedrijven met hun visie op online marketing.

Zomer 2014 vroeg eigenaar van Chelsea Bosters, eigenaar van Marketingmed, of ik zin had om blogs over online marketing voor zijn platform te schrijven. Begin dit jaar (2015) zwichtte ik, de aanhouder wint nietwaar? Mijn belangrijkste reden om het wel te doen – kritische stukken schrijven vóór ondernemers – woog zwaarder dan de handvol redenen om het niet te doen.

Smoesjes

Ik zeg het eerlijk, het valt niet mee om B2B- en B2C-ondernemers te vangen voor een kritische bevraging. ‘Geen tijd’ en ‘lastig te pakken te krijgen’ zijn de te verwachten antwoorden. Maar uiteindelijk komt daar toch (te vaak) de aap uit de marketingmouw: “Nou … eigenlijk hebben we de visie nog niet helemaal op orde.”

Interne visie van ondernemers

Waarom worstelen bedrijven met hun visie op online marketing, en vinden ze het zo moeilijk hier iets over te vertellen? Vertel het me maar. Ik denk dat de organisaties hun zaken niet op orde hebben. Intern is er geen gezamelijke visie of een visie die niet aansluit op de bedrijfsfilosofie en –missie. Kortom, gepruts.

Elke maand schrijf ik een Kritische Pen. Kijk, ik krijg er geen stuiver voor en doe het puur uit liefde voor het vak. Ik kan het mezelf makkelijk maken en de Usual Suspects bellen en interviewen. Maar hun mening kennen we (wie zijn ‘we’ eigenlijk?) nu wel. Ik kan het ook zelf invullen en mijn ervaringen uit de branche opschrijven.

Dat wordt dan een pijnlijke exercitie. Laat ik het maar niet doen. ‘Naming and shaming’ is ‘not done’ en bovendien niet mijn stijl.

Exact

Deze maand dreigde een fiasco te worden. Qua Marketingmed artikel dan. Want ik had het lekker druk met aanvragen en werk-in-uitvoering. Dat inbound marketing voor mij werkt staat buiten kijf. Ik zou zo graag willen dat bedrijven het ook snapten en omarmden. Gelukkig doet Exact exact dit. Maand gered!

Sorry voor de flauwe grap bij een heel serieuze boodschap, en mijn openingsvraag aan Richard: “Waarom worstelen bedrijven met hun visie op online marketing?

Content publiceren kost tijd

RF: Tja, het is intern een heel proces om tot publicatie te komen. Bij Exact nemen we dit serieus en sinds 3 jaar is inbound- en content marketing een belangrijk punt op onze marketingagenda. Een visie hebben we dus zeker en we zijn niet te beroerd om die te delen of hierover te praten. Leuk en ik zie juist uit naar een interview om onze visie duidelijk te maken.

Zolang het een waardevol verhaal wordt zie ik het als onderdeel van onze content marketing. Kom maar op!

AM: Dank je Richard, en ik geef je een voorzet: de rol van online in B2B, en met name de engagement, wil je ons daar iets meer over vertellen?

Hoera, een serieus bedrijf met een serieuze visie op online marketing. Daar mogen we zuinig op zijn. In het volgende deel ga ik verder in op de rol van online in B2B.