Het mkb heeft het niet makkelijk op internet. Tijd en geld zijn beperkt beschikbaar om de concurrentie met pure online spelers aan te gaan. Hoe acteren mkb’ers binnen dit speelveld? En waar zien ze verbeterpunten voor zichzelf? Het mkb-onderzoek van Webtexttool en eZiner geeft de antwoorden.

Het onderzoek is gehouden onder 323 mkb’ers (bedrijven met 1 tot 100 werknemers). Per bedrijf is gevraagd naar de activiteiten op het terrein van website, social media, e-mail en online marketing. Ook was er aandacht voor de huidige prestaties én ambities voor de toekomst. Eerste conclusie? Online groei staat niet hoog op de agenda van mkb’ers. Terwijl er nog een wereld te winnen is.

De gemiste boot van online zakendoen

Jaarlijks groeit de online markt met dubbele cijfers. In een verder relatief stabiele markt neemt het belang van online zakendoen dus verder toe. Het CBS rapporteert dit jaar na jaar. Maar bij veel mkb’ers lijkt de tijd stil te staan. 30% van de respondenten schat het online aandeel binnen de eigen omzet op minder dan 5%. Nog eens 28% durft geen schatting van het omzetaandeel te maken: er is voor hen onvoldoende inzicht in e-business prestaties.

Natuurlijk geldt dit niet voor het volledige mkb. 7% ziet 50 tot 75% van de omzet uit online kanalen komen. Voor 6% is dit zelf nog meer. Maar daarmee vormen deze mkb’ers een kleine voorhoede.

Geen blinde vlek

Nu mag niet het beeld ontstaan dat ondernemers geen oog hebben voor internet. De meeste bedrijven zetten een uitgebreide mix aan online middelen in. Dit gaat duidelijk ten koste van offline marketing. Voorbeeld: 96% van de mkb’ers heeft een website. Terwijl het meest gebruikte offline middel (brochures) slechts bij 44% van de bedrijven te vinden is. Nog een voorbeeld: driekwart van de mkb’ers zet één of meer social media in. Terwijl 31% van de bedrijven geen enkel offline marketingmiddel meer gebruikt.

Online geldt zo bezien als een belangrijk promotiemiddel voor het mkb. Maar de stap naar online zakendoen wordt minder vaak gezet. Dat blijkt ook als we vragen naar de belangrijkste functie van een website. Hier geeft 44%  van de respondenten aan de eigen site primair als visitekaartje te zien. Nog eens 20% noemt de functie “servicekanaal” als meest belangrijk. Op afstand gevolgd door “leads werven”(17%) en “verkopen” (14%).

In eigen huis

De grote uitdaging voor iedere mkb’ers ligt op het terrein van beschikbare tijd. Veel ondernemers doen de online taken erbij. Gevolg is dat er weinig tijd beschikbaar blijft voor verschillende taken. 60% van de mkb’ers zegt werk te maken van zoekmachine optimalisatie. Maar driekwart van de ondernemers heeft er minder dan 2 uur tijd voor per week. Bij social media en email is hetzelfde beeld te zien. Er moet veel worden gedaan in weinig tijd. En dat lukt vanzelfsprekend niet altijd.

Nu zou het mkb natuurlijk een beroep kunnen doen op specialisten in de markt. Maar dit blijkt geen vanzelfsprekendheid. Slechts een minderheid (46%) van de bedrijven laat zich op het terrein van zoekmachine optimalisatie ondersteunen. Bij social media is dit slechts 14%.

Verbeterpunten voor het komend jaar

De meeste mkb’ers zijn best tevreden met de huidige online prestaties. Als we vragen naar verbeterpunten, dan zijn de respondenten vooral nieuwsgierig naar social media. Er wordt al flink getest met verschillende platforms, waarbij vooral Facebook en LinkedIn populair zijn. Het meeste  belang wordt echter gehecht aan een betere vindbaarheid (28%) en verbetering van het online rendement.

Alle uitkomsten van het mkb onderzoek staan op een rij in een gratis rapportage. Het onderzoek is ook verwerkt in een benchmark-vorm. Met deze benchmark kunnen ondernemers zelf de eigen situatie toetsen aan de hand van data van collega’s.