Het einde van het jaar komt in zicht. We komen in de kerstsferen en reflecteren op wat het jaar 2016 ons bracht. De tijd voor overzichten en lijstjes over wat er op de verschillende media gebeurde. Dan kan ik natuurlijk niet achter blijven met een overzicht van wat er gebeurde op Pinterest in 2016! En geloof me, dat was aardig wat!

Pinterest zelf

De pin it knop verdwijnt

De meest opvallende verandering op Pinterest dit jaar was het verdwijnen van de vertrouwde ‘pin it’ knop. Deze kreeg een nieuwe naam. Het werd de ‘Save’ knop. Of in Nederland de ‘Bewaren’ knop.

Dit heeft alles te maken met de internationale groei van Pinterest. Het woord bewaren is voor pinners in ‘jonge’ Pinterest landen logischer dan het woord pinnen. Want dat is wat je feitelijk doet op Pinterest. Je bewaart er je gevonden ideeën. Niet langer een internationale ‘pin it’ knop dus maar elk land een eigen knop met de vertaling van ‘Save’ in hun eigen taal.

Een eigen nl-url

Een niet zo zichtbare verandering voor de meesten van ons, maar een die ook van alles te maken heeft met Pinterest’s internationale groei: een nieuw url. Nederland (en niet alleen Nederland) heeft zijn eigen Pinterest-url gekregen op het web. We pinnen niet langer met zijn allen op Pinterest.com, maar op nl.pinterest.com.

Dit om het vele data verkeer goed te kunnen blijven verwerken en om pinners gerichtere, meer regionale zoekresultaten te kunnen tonen.

Pinterest groei

Pinterest blijft ook groeien. In oktober wist Pinterest ons te melden dat er wereldwijd maar liefst 150 miljoen gebruikers actief zijn op Pinterest. Waarvan meer dan de helft accounts zijn buiten de VS (70 miljoen in VS, 80 miljoen daarbuiten).

En 40% van de nieuwe pinners zijn man. Daarmee wordt Pinterest meer en meer een platform voor mannen en vrouwen.

Het platform bevat ondertussen 75 miljard pins waarvan 75% afkomstig is van websites van bedrijven.

Het Pinterest account

Uniforme uitstraling apps en web

Zoals elk jaar zou ik bijna willen zeggen, heeft het Pinterest account dit jaar ook aardig wat veranderingen ondergaan. Pinterest is druk bezig om dit account een uniforme uitstraling te geven op het web en in de mobiele apps. Daarmee hebben we dit jaar aardig wat veranderingen gezien in hoe een bord eruit ziet. Dat wil zeggen veranderingen in de formaten van de omslagfoto van een bord en het aantal pins van een bord dat wordt getoond naast de omslagfoto.

Pinterest meldingen

Ook is de tab met Pinterest meldingen op het Pinterest account vereenvoudigd. Het tabblad ‘Jij’ is verdwenen. De meldingen die in dit tabblad verschenen, zijn verhuisd naar het tabblad ‘Nieuws’.

Controle home feed

Pinterest accounts hebben dit jaar meer controle gekregen over wat ze zien in hun home feed. Veel pinners zijn daar dolgelukkig mee. Iedere pinner heeft de mogelijkheid gekregen om het tonen van aanbevolen pins in de home feed uit te zetten. Alleen nog pins zien van borden, onderwerpen en accounts die je volgt en waar je zelf voor gekozen hebt.

Veranderingen in pins

Beschrijvingen

Het is niet langer verplicht een beschrijving toe te voegen aan een pin. Sterker nog, Pinterest toont in de feeds steeds minder tekst van deze beschrijvingen onder een pin. Het gaat op Pinterest immers om beeld.

Of het handig is om je beschrijving achterwege te laten, is een ander verhaal. Als je zakelijk pint, wil je dat je pins gevonden worden. Dan kan een beschrijving met passende zoekwoorden niet ontbreken op je pin!

Affiliate links

Sinds dit jaar accepteert Pinterest pins met affiliate links. Ze zeggen dat in hun strijd tegen spam op Pinterest het niet langer nodig is om pins met affiliate links te weigeren. Dat biedt zakelijk gezien natuurlijk mogelijkheden!

Aantal repins op een pin

Iets waar niet iedereen blij van werd, is het samenvoegen van het aantal repins van een pin op elke repin van een pin. Je ziet dus niet langer precies hoeveel repins jouw specifieke (re)pin heeft gekregen. Je ziet bij het aantal repins op een pin nu de som van alle repins van een pin die deze op Pinterest heeft ontvangen. Dus al heeft jouw pin 50 repins gekregen en dezelfde pin op een ander account 100 repins, dan zie je bij het aantal repins voortaan 150 staan. Ook op jouw pin.

Daarmee is in een oogopslag duidelijk hoe populair een pin nu echt is op Pinterest. Je moet alleen meer moeite doen om te achterhalen hoeveel repins jouw specifieke pin nu heeft gekregen. Monitoren van je Pinterest statistieken is daarmee nog belangrijker geworden.

Geprobeerd vinkje

Iets nieuws op pins is de optie om aan te geven of je bijvoorbeeld een recept of een knutsel idee daadwerkelijk geprobeerd hebt. En wat je ervaringen daarmee zijn. Dit kan door het aanklikken van een vinkje op de pin.

Je kunt vervolgens zelfs feedback of tips toevoegen aan deze pin. Zichtbaar voor elke pinner. Daarmee wordt een pin en dus een idee op Pinterest alleen maar waardevoller voor pinners. Slim van Pinterest om zo pinners bij te laten dragen aan het toevoegen van waarde aan het platform.

Pins delen en versturen

Het delen van een pin binnen Pinterest, maar ook daarbuiten, is een stuk eenvoudiger geworden dit jaar. Via de knop met het ‘papieren vliegtuig’ stuur je een pin nu niet alleen snel naar een andere pinner, maar kun je hem ook delen via Facebook, Twitter en Facebook messenger. Of je kopieert de link naar de pin en deelt hem waar je de pin ook maar wilt delen.

Rich pins

How to Rich pin

Pinterest heeft dit jaar een nieuwe variant aan haar Rich pins of verrijkte pins toegevoegd. Hoe kon het ook anders, de How to pin. Met alle Do-It-Yourself ideeën op Pinterest een hele logische aanvulling op het platform.

Update Rich pins

Daarnaast hebben de film en recepten pins een update gekregen om ze aantrekkelijker te maken voor pinners. Ook hebben Rich pins nu een volg knop gekregen waarmee je direct het account van de bron van de Rich pin op Pinterest kunt volgen.

Zoeken op Pinterest

Pinterest heeft een nieuwe Verkennen pagina toegevoegd, compleet met trending pins en ‘Today’s picks’. Daar vind je pins uitgekozen door trendsetters en experts op verschillende terreinen. Ook medewerkers van Pinterest voegen pins toe, gebaseerd op wat pinners elke dag pinnen in combinatie met wat op dat moment actueel is. En een aantal bekende merken en uitgevers krijgt van Pinterest de ruimte om hier hun top ideeën met pinners te delen.

Groepsborden

Nieuw op groepsborden is de mogelijkheid om via Pinterest te chatten met alle leden van dat groepsbord. Het werkt via de functionaliteit van het versturen van pins en is alleen mogelijk op groepsborden met minder dan 20 pinners (gelukkig anders zou je Pinterest inbox overlopen 😉 )

Daarnaast heeft Pinterest het mogelijk gemaakt om elke pinner uit te nodigen voor het pinnen op je groepsbord. Je hoeft dus niet langer elkaars borden te volgen om een uitnodiging voor het pinnen op een groepsbord te versturen.

Zakelijke accounts

Showcase

Een hele recente en direct hele opvallende en in mijn ogen waardevolle uitbreiding van het zakelijke Pinterest account is het toevoegen van een Showcase ofwel etalage op deze accounts. Zichtbaar direct onder de profielfoto en –informatie op het account.

Je kunt hiermee maximaal vijf van je bestaande borden extra onder de aandacht brengen. Ze zijn uitvergroot en roulerend in beeld op je profielpagina en daarmee dé eyecatcher van je zakelijke account.

Ondersteuning door Pinterest

Dit jaar riep Pinterest twee platformen in het leven om zakelijke pinners te begeleiden op weg naar succesvol pinnen. Het Pin Collective en de Marketing Partners.

Het Pin Collective kan je helpen bij het creëren van waardevolle content voor Pinterest. Bij het maken van pins dus.

De Pinterest Marketing partners helpen zakelijke pinners met adverteren op Pinterest, content marketing, meten en monitoren van content en targeting van campagnes.

Adverteren

Promoted pins

Hoewel we er in Nederland nog niet veel van merken, is er ook veel gebeurd met Pinterest’s Promoted pins. Zo zijn DIY promoted pins beschikbaar geworden voor iedereen in VS en zijn promoted pins uitgerold naar de UK en recent ook naar Canada. Video en app pins kunnen nu ook gepromoot worden en via een ‘Promote’ knop op je pins is het promoten van een pin heel eenvoudig geworden.

‘One-tap’ promoted pins maken het mogelijk pinners met één klik op de knop naar de bron van je pin te brengen waar ze over kunnen gaan tot het kopen van een product. De targeting en retargeting opties van promoted pins zijn uitgebreid en je kunt campagnes nu voeren op basis van CPM in veiling.

Zakelijk gezien zeer interessante ontwikkelingen en ik kan niet wachten tot deze uitgerold zullen worden in meerdere, ook niet Engelstalige, landen.

Pins met koop knop

Naast de mogelijkheid om pins te promoten, kent Pinterest ook pins met een koop knop. Via deze pins kan een pinner in de Pinterest app aankopen doen. Dit is eigenlijk een soort van Rich pin. En de functionaliteit is gratis. Dit jaar rolde Pinterest de pins met koop knop uit naar het web. En voegde in de mobiele apps een winkelmandje toe voor het bewaren van pins met een koop knop.

Helaas zijn ook deze pins voor veel Nederlandse pinners nog niet zichtbaar. En voor Nederlandse bedrijven nog niet te activeren.

Pinterest in 2016

Aardig wat ontwikkelingen het afgelopen jaar dus. Ontwikkelingen die het gebruik van Pinterest voor pinners interessanter, waardevoller, inspirerender en gemakkelijker maken. En ontwikkelingen die  het zakelijk inzetten van het platform steeds aantrekkelijker maken. Pinterest is zakelijk gezien inmiddels echt een serieus platform om toe te voegen aan je communicatie arsenaal.

Pinterest in 2017

Inmiddels vind ik het lastig om te voorspellen wat Pinterest ons gaat brengen in 2017. Ze hebben een handje van het ontwikkelen van nieuwe, creatieve uitbreidingen van het platform, die je niet één, twee, drie zag aankomen. Maar die je, zodra ze er zijn, niet meer zou willen missen. Neem de Showcase en de geprobeerd optie op pins.

Waar ik wel zeker van ben is dat Pinterest door zal gaan met de internationale uitrol van Promoted pins en pins met een koop knop. Waarschijnlijk alleen langzamer dan wij hier in Nederland met zijn allen hopen 😉 .

Ook zal Pinterest zich blijven richten op Internationale groei. En dat gaat ze lukken. Pinterest is een totaal ander platform dan de ‘bekende’ social media kanalen. Het is een zoekmachine. Een inspiratie zoekmachine. Daarmee vervult het een totaal andere rol voor de gebruiker dan een Facebook of een Twitter. En daarmee is en blijft het een aanvulling in de wereld online!