Voordat je verder leest wil ik alvast mijn excuses aanbieden. Dit blog gaat je namelijk tijd kosten. Veel tijd. Sorry daarvoor. Ik ga je namelijk keihard aan het werk zetten. Slechts een klein deel van jullie zal tevreden achterover kunnen leunen na het lezen van dit blog. Zij hebben namelijk een prima tagline op hun website staan. Voor de rest geldt: lees vooral niet verder als je omzet wilt laten liggen.

Wat is een tagline nu precies?

Let op: dit is heel belangrijk en wordt door veel bedrijven onderschat. Een tagline beschrijft in enkele woorden wat je bedrijf te bieden heeft. Anders gezegd: wat heb ik als bezoeker aan jouw bedrijf? Verwar een tagline niet met een slogan, dan sla je de plank namelijk volledig mis. De bezoeker van jouw website wil weten of hij/zij bij jou aan het juiste adres is voor wat hij/zij zoekt. Mijn eerste “tagline” was: vergroot je bereik, vergroot je resultaat. Zegt dat direct wat je aan me hebt? Hoezo “vergroot je bereik”? Wat nou “resultaat”? Je ziet, het is geen sinecure om een goede tagline te schrijven. Maar belangrijk zijn die paar woorden wel. Wat moet je in die woorden vatten?

Tagline

Een goede tagline vat je bedrijf in één zin samen

Tja. Je bedrijf in één zin samenvatten. Dat klinkt makkelijker dan het is. Want hoe lang heb jij normaliter nodig om te vertellen wat je doet en te bieden hebt? Hoe veel producten en diensten heb jij in je aanbod? Dat valt niet zomaar in één zin samen te vatten. En toch zul je moeten. Je bezoeker moet direct weten wat hij of zij aan jouw bedrijf heeft. Opvallend is dat juist grote bedrijven dit vergeten. Is het omdat ze er vanuit gaan dat iedereen ze kent of omdat ze het belang van de tagline niet kennen? Kijk maar eens op de sites van Wehkamp, Bol.com of zelfs Amazon. Kom je uit het buitenland en ken je de Nationale Spoorwegen nog niet, dan snap je werkelijk geen snars van wat ze te bieden hebben…

 

Tagline - relevant voor je website

Doe de blinddoektest

Doe eens de “blinddoektest” bij bovenstaande screenshot, wat vertelt deze website jou nu echt? Is het direct duidelijk wat dit bedrijf jou te bieden heeft, of je nu weet wie ze zijn of niet? Laten we heel eerlijk zijn, je kunt je reis plannen, maar dat zegt nog niet alles. Heel simpel gesteld vertelt de website je niet dat het hier om de Nationale Spoorwegen gaat en dat zij de grootste aanbieder van treinvervoer in Nederland zijn. Doe diezelfde blinddoektest ook bij je eigen site. Vraag je hierbij af of het voor de bezoeker direct duidelijk is wat deze hier kan halen. Naast de lay-out en content op je website, is het daarbij de tagline die vrijwel direct bevestigt of je bezoeker bij de juiste partij terechtgekomen is. Maar hoe schrijf je nu een goede tagline?

Piet Klerkx website zonder tagline

Hoe schrijf je nu een goede tagline?

Bij een tagline gaat het erom in zo weinig mogelijk woorden zoveel mogelijk duidelijk te maken. Over je bedrijf welteverstaan. Kort, krachtig en vooral concreet. Het hoeft geen volzin te zijn, enkele losse woorden volstaan als dat jouw bedrijf omschrijft. Zolang je je maar realiseert dat het geen slogan moet zijn. Wanneer meubelgigant Piet Klerkx onder zijn logo “De keuze is er reuze” zou zetten, wist je dan wat dit bedrijf te bieden heeft? “Alles voor je huis” zou ook nog wat te vaag zijn. Maar “Van meubels tot sanitair” zegt in 4 woorden wat het bedrijf te bieden heeft. Wanneer deze tekst onder of naast het logo of de naam van het bedrijf vermeld wordt, snapt de bezoeker van de website direct wat hij of zij hier kan vinden. En aangezien de bezoeker van je website binnen enkele seconden beslist of hij of zij op je website blijft, is een goede tagline dus van groot belang.

Letterzaken logo met tagline

Heb jij al een (goede) tagline op je website?

Nu ben ik benieuwd of jij al een goede tagline op je website hebt. Ook wanneer je zelf nog niet zo tevreden bent, deel ‘m gewoon. Misschien levert het je uiteindelijk de beste tagline op die je zelf nooit had kunnen bedenken! En jullie mogen ook schieten op mijn tagline. Na “Vergroot je bereik, vergroot je resultaat”, wat dus niets meer dan een slogan was, gebruikte ik een tijd lang “Webteksten met resultaat”. Niet onaardig, maar toch, dat ‘resultaat’ was nog niet concreet genoeg. Dus voer ik sinds kort de tagline “Meer omzet met sterke webteksten“. Heb jij nog geen (goede) tagline? Dan mag je aan de bak nu. De tagline kan voor duidelijkheid op je website zorgen en iteindelijk je omzet en conversie verhogen. En reken maar dat je die niet zomaar uit je mouw schudt. Dus sorry, maar je moet echt aan het werk!

Vermeld hieronder je bestaande of nieuwe tagline. Zullen we kijken of ik direct weet wat je doet?