30 minuten per dag op social media doorbrengen is simpel maar het maakt je nog geen succesvolle Social Seller. De gemiddelde Nederlander besteedt zelfs meer dan 30 minuten per dag op Twitter, Facebook, LinkedIn, Instagram etc. (Ja, ben maar eerlijk!) Helaas maakt het bekijken van je tijdlijn en het leuk vinden van foto’s je nog geen succesvolle Social Seller. Hoe krijg je resultaat uit je social media activiteiten? Boek 30 minuten per dag in je agenda en start met een plan!

Dit is hoe je plan eruit kan zien:

Maandag – Plan content

Maandag is de perfecte dag voor het inplannen van content. (Het vinden van content komt later in de week dus je hebt een volledige week nodig voordat dit hele plan werkt). Gebruik Hootsuite of Buffer om je content in te plannen en om overzicht te houden op je activiteiten. Plan 3 tweets en 1 LinkedIn artikel per dag. Vergeet niet content in te plannen voor zaterdag en zondag, veel mensen zijn ook in het weekend actief op social media. Voeg aan sommige tweets foto’s toe, dit zorgt ervoor dat je content opvalt in de tijdlijn van je volgers.

Dinsdag – LinkedIn / Sales Navigator

Als je een LinkedIn Sales Navigator licentie hebt kun je een aantal extra activiteiten doen, heb je geen licentie dan zijn er nog genoeg andere activiteiten die je kan doen. Lees content van de leads die je hebt bewaard in Sales Navigator om beter te begrijpen waar je klanten mee bezig zijn en wat voor content zij lezen. Bekijk potentiele leads om nieuwe klanten te vinden en lees account- en lead nieuws. Gebruik lead builder om nieuwe lijsten te maken en nieuwe klanten te vinden. En bekijk de leads die je hebt bewaard om te zien of deze nog steeds relevant zijn. Geen Sales Navigator licentie?  Verstuur connectieverzoeken naar je klanten en volg deze op om telefonische afspraken in te plannen. Heb je interessante content? Verstuur deze naar je connecties of leads via berichten of InMails. Bekijk de mensen die LinkedIn markeert als mensen die je misschien ook kent om je netwerk te laten groeien. Het is onmogelijk om al deze activiteiten in 30 minuten te doen. Kies 2 of 3 activiteiten en focus je hier op.

Social selling uitgelegd

Woensdag – Twitter gesprekken

Deze 30 minuten moeten volledig besteedt worden aan het voeren van gesprekken op Twitter. Dit betekent, reageren op tweets, gesprekken voeren rondom event hashtags en voer gesprekken met de mensen die je volgen en die jij volgt. Je kunt Twitter-lijsten creëren om je tijd te besteden aan de juiste mensen en Hootsuite helpt je om tweets te filteren met specifieke hashtags. Maak een plan voor je begint, bijvoorbeeld: Ik wil de relaties met mijn klanten verbeteren, ik wil wat leren of ik wil invloedrijke mensen vinden en verbinden aan mijn netwerk. Probeer niet te veel tijd te besteden aan het lezen van content maar focus op de gesprekken. Gesprekken voeren op Twitter zorgt voor meer volgers, een hogere Klout score en een betrouwbaar imago,

Donderdag – Content verzamelen

Besteed 30 minuten aan het verzamelen van interessante content die je op maandag kan in plannen. Neem de tijd om artikelen te lezen zodat je zeker weet dat het relevant is voor je netwerk. Maak een Twitter lijst met mensen die interessante content delen en bekijk content van je LinkedIn connecties en bewaarde leads. Wanneer je deze content deelt weet je zeker dat je relevant bent voor je netwerk. Wanneer je 30 minuten besteedt aan het lezen en zoeken van content zal je de markt waarin je werkt en je klanten nog beter begrijpen!

Vrijdag – Social Selling expert activiteiten

Vrijdag is de perfecte dag om activiteiten in te halen waar je de afgelopen dagen niet aan toe bent gekomen. Als je al je activiteiten hebt gedaan kun je je 30 minuten besteden aan Social Selling expert activiteiten! Dit kan zijn het schrijven van een LinkedIn Post of het voeren van gesprekken in LinkedIn groepen. Bekijk de mensen die je profiel hebben bekeken en stuur ze persoonlijke connectie verzoeken. Maak een plan om je SSI score of Klout score te verhogen. Vrijdag is ook een perfecte dag voor het vinden van je klanten op Twitter of het maken van Twitter lijsten. En help andere succesvol te zijn met Social Selling!

SSI Score voorbeeld

Sommige Social Selling activiteiten moeten op dagelijkse basis gebeuren zoals het opvolgen van Twitter mentions, vind ik leuks of gedeelde tweets en LinkedIn berichten. Bezoek ook altijd eerst het LinkedIn profiel van je klant voor je de telefoon op pakt voor een afspraak. En houdt in gedachten dat de content die je hebt ingepland verouderd kan raken door veranderingen. Maar het meest belangrijke is dat je plezier hebt in je social media activiteiten!