Tegenwoordig wordt de kans dat je een baan vindt via sociale media steeds groter. Veel mensen hebben op LinkedIn een online cv of maken tijdens hun zoektocht naar een baan actief gebruik van Facebook of Twitter. Het gebruik van social media op de arbeidsmarkt wordt dus steeds belangrijker. Echter is solliciteren via sociale media niet altijd een online sprookje, het kan je namelijk maken of breken. Sociale media zijn erg bepalend voor de eerste indruk die een bedrijf of werkgever van jou krijgt.

Wat is het fenomeen solliciteren via social media, en hoe is het ontstaan?

2008, de kredietcrisis bereikt Nederland. We kunnen het ons vast nog herinneren..  De economie kromp in en als gevolg hiervan kregen steeds meer mensen de zak of verloren hun bedrijf. De werkloosheid steeg en er ontstond meer vraag naar werk. Maar het vinden van werk werd er hierdoor niet makkelijker op, hoe onderscheid je je in de berg met sollicitanten? En wat laat nou juist jou opvallen? Simultaan aan deze kredietcrisis was de opkomst van sociale media in Nederland. Er werden steeds meer nieuwe media ontwikkeld en de populariteit onder ons volk schoot omhoog (Redmax, 02/2015).  Er ontstond meer online interactie en dit leverde een sneeuwbaleffect op, want interactie vraagt om interactie. Steeds meer gebruikers van sociale media ontdekte dat het gebruiken van hun online netwerk een handige tool is bij het vinden van een baan. Investeerders zagen een gat in de markt en de eerste websites met online vacatures werden opgericht. Sites zoals Nationale Vacaturebank, Monsterboard en Intermediair streden om het grootste marktaandeel. Al met al kunnen we dus concluderen dat de manier waarop mensen een baan zoeken door de jaren heen is veranderd. Vroeger, voor de komst van het internet, was een advertentie van een openstaande vacature in de krant voldoende. Vandaag de dag, het digitale tijdperk, is het zoeken van vacatures via internet en social media de gewoonste zaak van de wereld.

Solliciteren Facebook LinkedIn Twitter

 Welke media worden ingezet en gebruikt?

LinkedIn, Twitter en Facebook zijn de die grootste spelers op gebied van sociale media. Dit zijn dan ook de 3 kanalen die het meest gebruikt worden door zowel werkzoekenden als werkgevers. Via deze netwerksites kan er op laagdrempelige manier contact gezocht worden met je netwerk die je eventueel aan werk kunnen helpen. Andersom zoeken werkgevers of recruiters deze netwerksites ook af op zoek naar goede kandidaten voor een functie of vacature die zij nog open hebben staan.

-LinkedIn: LinkedIn is het meest gebruikte en populairste medium om zowel mensen te werven als op zoek te gaan naar een baan. Ruim vierduizend mensen in Nederland geven op hun profiel aan ‘op zoek te zijn naar een nieuwe baan/uitdaging’. Naast het feit dat veel recruiters zich op LinkedIn bevinden is het daarnaast een geschikt medium om een zakelijk netwerk op te bouwen.

-Twitter: Naast Linkedin is Twitter een zeer geschikt medium om in contact te komen met bedrijven en bijvoorbeeld recruiters. Je kunt deze bedrijven en recruiters volgen en zo blijf je actief op de hoogte van recente vacatures en ontwikkelingen binnen deze bedrijven.

-Facebook: Hoewel Facebook in eerste instantie niet meteen bekend staat als een zakelijke netwerksite, blijkt toch dat veel bedrijven en werkgevers zich op dit medium bevinden. Je kunt vele bedrijfspagina’s bezoeken en volgen en je kunt je aanmelden bij bepaalde Facebookgroepen. Daarnaast kan je actief gebruik maken van je Facebook vrienden en hun netwerken, door een bericht te plaatsen waarin je aan kan geven op zoek te zijn naar een nieuwe baan of uitdaging.

Succesverhaal van Robert

Robert, (wil graag anoniem blijven) heeft zijn huidige baan gevonden door actief gebruik te maken van LinkedIn. Dit deed hij door het volgende te ondernemen met betrekking tot zijn LinkedIn gebruik:

Hij begon met het op orde maken van zijn profiel, hij gaf zijn ervaring aan en creëerde een persoonlijke URL. Daarnaast kan je op je profiel aangeven op welke woorden je graag gezocht wilt worden, dit leverde hem na twee maanden al 1000 views op. Op LinkedIn kan je actief bedrijven volgen om op de hoogte te blijven van vacatures en ontwikkelingen binnen dit bedrijf. Hier maakte Robert actief gebruik van om informatie te ontvangen over zijn sector en de mogelijkheden die deze bedrijven boden. Robert volgde niet alleen bedrijven maar ging zich ook aansluiten bij bepaalde groepen op LinkedIn, bijvoorbeeld voor werkzoekenden of vacatures. In deze groepen was hij zeer actief aanwezig en voorzag deze groepen van content en discussiepunten. Daarnaast ging hij veel online gesprekken aan met groepsleden en voegde veel van deze mensen toe aan zijn profiel. Dat dit onbekenden waren, is uiteindelijk zijn succes geweest. Hij maakte vaak via de groepen waar hij aangesloten was een connectie met verschillende personen en schreef een enthousiast persoonlijk bericht over zijn of haar profiel. Door het actief volgen van bedrijven en het maken van verschillende interessante connecties werd het profiel van Robert uiteindelijk opgemerkt door een bureaurecruiter. Deze recruiter heeft uiteindelijk Roberts profiel doorgestuurd aan het bedrijf waar Robert tegenwoordig werkzaam is, en hij werd uitgenodigd voor een gesprek.

Online solliciteren

Gebruik van social media door recruiters en werkgevers

Enkele cijfers: – 2 op de 3 recruiters gebruikt sociale media om werknemers te werven, 71% van de managers zoekt op internet informatie over de sollicitant en 19% van de werkgevers heeft weleens iemand afgewezen vanwege informatie die het over die persoon vond op internet (Beaks, z.d). Sociale media worden dus vooral gebruikt om huidig en potentieel personeel te screenen. Opmerkelijk is dat wanneer werkgevers nieuw personeel zoeken, ze dit vaak via de online contacten van hun huidige medewerkers doen. Zorg dus altijd dat je profiel op orde is, eigenlijk al voordat je sollicitaties de deur uit zijn. Recruiters of werkgevers duiken namelijk al in een zeer vroeg stadium jou online wereld in.

LinkedIn wordt vooral gebruikt om een zakelijke indruk van je te krijgen. Ze kijken naar je kwaliteiten, ervaringen en je connecties. Facebook en Twitter daarentegen, worden vooral gebruikt om een persoonlijke indruk van je te krijgen. Welke foto’s plaats je? Wat vind je leuk? En welke uitspraken doe je online? Denk dus heel goed na over hoe je jezelf neerzet online tijdens je zoektocht naar werk. Het kan je namelijk maken of breken.

De schaduwkant van solliciteren via social media

Hoewel sociale netwerken je enorm veel kansen en mogelijkheden leveren, denk aan het makkelijk volgen van vacatures, de snelle interactie en informatiedeling, kent dit gemak ook een keerzijde. Alle posts, foto’s, video’s, tweets en reacties die je plaats worden online opgeslagen. Natuurlijk fijn wanneer je iets terug wilt halen of zoeken, maar wat nou als het iets is wat je eigenlijk nooit meer wilt zien? Het is voor ‘altijd’ opgeslagen. De mens is soms impulsief en veranderlijk, en dit resulteert soms in dingen waar je later spijt van hebt gehad. Wanneer dit een aanstootgevende reactie of foto is, krijg je het moeilijk nog van het web. Dit is dan ook de grootste keerzijde aan solliciteren via online netwerken. Wat nou als jouw (potentiële) werkgever of een recruiter jouw aanstootgevende reactie of foto langs ziet komen?
Je profiel is verantwoordelijk voor jou eerste indruk, en een eerste indruk krijg je niet opnieuw. Potentiële werkgevers kunnen een totaal verkeerd beeld bij jou krijgen en op basis van deze eerste indruk jouw sollicitatie afslaan.

Dus, nachtmerrie of sprookje?

Solliciteren via social media blijkt niet altijd een meesterzet, je online gedrag en vertoning kan je namelijk maken of breken. Een eerste indruk is ontzettend belangrijk, want deze kan bepalend zijn of jij wel of niet in aanmerking komt voor een nieuwe uitdaging. Zorg dat je goed onderscheidt maakt tussen informatie voor je (potentiële) werkgever of je eigen vrienden en familie. Wanneer jouw profiel je persoonlijkheid bevestigd of zelfs versterkt, kan social media absoluut in je voordeel werken. Natuurlijk is solliciteren via social media geen garantie op een baan, maar bij juist gebruik kan het een nieuwe weg naar succes betekenen.