Een populaire website met enkel goede content is niet meer genoeg. Zoekmachines nemen tegenwoordig social media resultaten mee in hun indexering. Wil je beter voor de dag komen dan moet je aan de slag met social media Search Engine Optimization.

Optimaliseer je social media profielen

  1. Zorg ALTIJD voor een goede foto. Mensen willen contact hebben met mensen of bedrijven, niet met eieren een profielomtrek of een pin. Bij de meeste platformen is een vierkante foto van 200 x 200 pixels voldoende.
  1. Gebruik je header bij Facebook, Twitter, LinkedIn en Google+ om meer van jezelf te laten zien. Je kunt deze snel en professioneel maken in Canva, waar de templates voor deze platformen al voor je klaar staan. Meer over Canva vind je via deze link.
  1. Bij alle platformen krijg je de ruimte om jezelf of je bedrijf te omschrijven. Gebruik die ruimte en zorg voor een aantal relevante kernwoorden in je omschrijving. Het meest persoonlijke is om in de 1e vorm te schrijven.
  1. Gebruik bij LinkedIn de regel direct onder je naam en bij Pinterest de regel van je (bedrijfs)naam om gevonden te worden. Zet daar in ieder geval je belangrijkste kernwoord in.
  1. Verifieer je website bij Google+ en Pinterest zodat het duidelijk is dat jij de eigenaar bent van je website.
  1. Vul je contactinformatie in zodat je makkelijk te benaderen bent.
  1. Bij de meeste platformen kun je de url van je profiel aanpassen, doe dit zodat je makkelijk vindbaar bent.
  1. Heb je video’s, foto’s of slideshows, voeg die dan bij LinkedIn toe om meer van jezelf of je bedrijf te laten zien.

Voeg social share buttons toe aan je website.

Social share buttons

Maak het je websitebezoekers makkelijk om de inhoud van je website te delen. In dit artikel van Chelsea Bosters kun je lezen hoe je de social share plugin Digg Digg, makkelijk kunt installeren en instellen.

Optimaliseer je berichten voor social media.

De Yoast WordPress SEO plugin is een geweldig hulpmiddel als je serieus aan de slag gaat met SEO. De plugin controleert diverse SEO factoren terwijl je een pagina creëert. De voor- en nadelen van deze plugin en hoe hij werkt kun je in dit uitgebreide artikel van Nathan Veenstra lezen.

Wil je dat je Facebook of Google+ post een ander plaatje of beschrijving meekrijgt, dan kun je dat bij ‘Social’ aangeven in de Yoast plugin:

Yoast WordPress SEO - Social

LET OP: bij het delen op Twitter gaat het nog weleens mis met de ‘social share buttons’. Vooral te lange links kunnen problemen veroorzaken omdat het Twitter-bericht dan over het maximum aantal tekens gaat. Je bericht wordt dan gedeeld zonder auteur of met een link die niet werkt. Je kunt een linkverkorter gebruiken, maar pas op: deze zijn soms beperkt geldig en browsers zien de links soms als malware.

Zorg ervoor dat je bericht een goede titel heeft, een korte (liefst eigen) link, de auteur en niet meer dan 140 tekens bevat.

Twitter bericht via social share button

Vergeet de plaatjes niet!

Regelmatig zie ik op websites plaatjes met namen als pic.39561a.jpg. Zonde! Gebruik ook bij je plaatjes goede kernwoorden in de titel en voeg een beschrijving toe. Hou er rekening mee dat als je een onderschrift toevoegt, deze zichtbaar is.

Plaatjes in WordPress

Als je je SEO goed hebt gedaan worden niet alleen je teksten maar ook je plaatjes in Facebook en LinkedIn geladen zodra je de url van je pagina in je post plakt. Bij Google+ wordt je tekst ook ingeladen, maar het is handiger om daar het plaatje met de hand toe te voegen omdat de Google+ post zich aan de maat van je plaatje aanpast. Op die manier val je meer op.

Een platform als Twitter draait niet om beelden, maar tweets met een beeld hebben wel twee keer zoveel betrokkenheid dan tweets zonder. Doen dus. Zo’n beeld voeg je handmatig toe. Gebruik de exacte maat van 1024 x 512 pixels want Twitter past zich niet aan.

Twitter bericht zonder plaatje

Twitter bericht zonder plaatje

Twitter bericht met plaatje

Twitter bericht met plaatje

Het nadeel van handmatig toevoegen is dat het plaatje niet wordt toegevoegd zodra iemand anders vanaf jouw website met de ‘social share button’ op Twitter deelt. Dit kun je oplossen door gebruik te maken van Twitter Cards.

Twitter Cards

Het voordeel van Twitter Cards is niet alleen dat je foto’s en video’s kunt toevoegen maar ook veel meer tekst kunt plaatsen dan bij een normaal Twitter-bericht. De titel, de beschrijving en auteur worden dan automatisch ingeladen in het bericht. Er zijn verschillende soorten Twitter Cards, dit is de ‘Summery Card with Large Image’:

Twitter Card

Om Twitter Cards te activeren moet je een aantal dingen doen:

  1. Voeg deze meta tags aan de HTML head van je pagina toe.
    <meta name=”twitter:card” content=”summary_large_image”>
    <meta name=”twitter:site” content=”@twitteradresvanwebsite“>
    <meta name=”twitter:creator” content=”@twitteradresvanauteur“>
    <meta name=”twitter:title” content=”titelvanartikel“>
    <meta name=”twitter:image” content=”http://bestandsnaamvanplaatje“>
  1. Test je url in de ‘Card validator’.
  1. Zodra de Twitter Card er goed uitziet, dien je een aanvraag in bij Twitter.

De goedkeuring werkte bij mij vrij snel, ik had hem anderhalf uur later al binnen.

Doe een social media SEO check

Op smo.knowem.com kun je snel checken of een specifieke pagina is geoptimaliseerd voor het delen via social media. Vul de url in en binnen een paar seconden zie je de resultaten voor Facebook, Google+, LinkedIn en Twitter.

smo.knowem.com

Hoe staan jouw social media kanalen ervoor? Zijn die al geoptimaliseerd?