Je zult de app ongetwijfeld kennen: Snapchat. Het sociale medium waarmee je foto’s en video’s kan delen van maximaal tien seconden. Na 24 uur verdwijnt de content en dat is ook de kracht van de app: het is in het moment en daardoor heel persoonlijk. De afgelopen tijd heeft Snapchat veel concurrentie gekregen van Facebook en Instagram. Om deze reden heeft het een aantal veranderingen doorgevoerd waardoor het aantal gebruikers weer is gestegen. Het is dus zeker aan te raden om de app in de gaten te houden. Maar wat kunnen we als marketeers nu eigenlijk met dit medium? In deze blog vertellen we hoe je Snapchat in kunt zetten voor jouw bedrijf.

Volgers inspireren

Snapchat draait om verhalen vertellen. Elk bedrijf heeft zijn eigen verhaal en de app is dan ook een simpele en toegankelijke manier om je bedrijf te promoten. Begin met het verkennen van het medium, kijk wat andere bedrijven doen en bedenk vervolgens een strategie. Vertel het verhaal van jouw bedrijf en wees hierin creatief en origineel. Zo spring je eruit en bouw je een trouwe groep volgers op. Om Snapchat effectief te laten zijn is het belangrijk om je volgers te inspireren. Laat je volgers via Snapchat een dag meekijken op het kantoor of tijdens een evenement. Kondig nieuwe producten of diensten aan, deel nieuwe ontwikkelingen binnen het bedrijf of laat volgers meedoen aan een win-actie. Besef wel dat Snapchat vooral een tool is om je merk te versterken en niet per se directe verkoop vergroot.

Adverteren op Snapchat

Het is ook mogelijk om te adverteren via Snapchat. Via de Snapchat Ad Manager kun je advertenties inkopen, beheren en analyseren. Er kunnen verschillende soorten advertenties worden ingezet om de engagement te vergroten. Zo kun je ads maken die zorgen voor meer bereik, website kliks of appdownloads. Ook kun je ze richten op verschillende doelgroepen en is het mogelijk om een retarget-campagne op te zetten. Naast video-advertenties kun je ook gesponsorde filters creëren. Snapchat staat bekend om zijn unieke filters over gezichten. Als bedrijf kun je zelf zo’n filter ontwerpen. Een fantastische en unieke manier om jouw bedrijf onder de aandacht te brengen Bedenk wel dat hier een aardig prijskaartje aan hangt. Interesse gekregen in een Snapchat account voor jouw bedrijf? In het onderstaande stappenplan vertellen we hoe je dit aanpakt. Stappenplan

Stap 1: maak een account aan

Download de app via de App of Google Play Store. Klik op aanmelden, voer je gegevens in en kies een gebruikersnaam die goed bij jouw bedrijf past. Deze naam kun je later niet meer wijzigen dus denk goed na over hoe je door de doelgroep gevonden wilt worden.

Stap 2: zet een verhaal in elkaar

Het is belangrijk om een compleet verhaal te delen en niet alleen losse ‘snaps’. Begin met een inleiding, maak een middenstuk en een afsluiting. Zo blijven volgers geboeid en zullen ze de boodschap beter onthouden. Je kunt hier eventueel ook een teaser of call to action in verwerken.

Stap 3: zorg voor interactie

Om meer trouwe volgers te krijgen is het belangrijk om actief te zijn op het medium. Volg daarom ook andere accounts en ga in gesprek met de volgers. Dit kun je doen via het verhaal door hier vragen aan ze te stellen of een spelelement toe te voegen.

Stap 4: wees creatief

Wanneer je een beetje door hebt hoe het werkt, is het tijd om originele content te creëren. Iedereen kan wel een verhaal maken maar het is de kunst om je te onderscheiden. Probeer acties te verzinnen die passen bij jouw bedrijf. Een aantal voorbeelden van dit soort content zijn: een samenwerking met bekende Nederlanders, filmen op bijzondere locaties, sneak previews of terugkerende acties.

Stap 5: have fun!

Snapchat is er voornamelijk om plezier te hebben en te spelen met content. Houd de verhalen dan ook luchtig en gebruik humor. Deel niet teveel informatie maar trek vooral de aandacht en heb plezier!