Marketing automation software, het is een kostbare investering, maar het is dan ook enorm waardevol voor groeiende bedrijven. De twee belangrijkste redenen om eraan te beginnen? Doordat het je leads automatisch door de nurture-fase van de klantenreis leidt, kun jij al je energie richten op het daadwerkelijk binnenhalen van nieuwe leads. Het tweede voordeel is dat het van sales een inkoppertje maakt. Hoe gaat dat in zijn werk? Lees verder.

Marketing automation is kostbaar, maar aan welke bedragen moet ik denken?

Met Sharpspring begin je voor 400,- per maand. Dit is twee keer zo goedkoop als de andere oplossingen, zoals Hubspot. Hiermee is Sharpspring dé marketing automation oplossing met de beste prijs/kwaliteit verhouding. Dit is meteen ook het enige grote pluspunt van Sharpspring.

Daarnaast moet je rekening houden met hoge opstartkosten. Je hebt een partnerbureau nodig die je begeleidt tijdens de onboarding, en die je erin traint. Daarnaast moet je een aantal weken fulltime bezigzijn om alles in te stellen en op de rit te krijgen. En dan heb je nog de kosten voor het creëren van de content pieces en de e-mails die ingepland staan. Tot slot heb je nog de kosten van je websitebouwer die alle formulieren een juiste styling moet geven en de landingpagina’s creëert.

Het verschil tussen marketing automation en e-mailmarketing-software

Waarom zou ik marketing automation kiezen als je hetzelfde ook al met de goedkope tools kunt bereiken? Mailchimp, Aweber, Getresponse… Stuk voor stuk kunnen ze hetzelfde, toch? Ook met die programma’s, die 10 keer zo goedkoop zijn, kun je automatische e-mailsequenties opzetten, gegevens verzamelen via formulieren en aantekeningen maken op het profiel van een lead of klant.

Het antwoord zit hem in het tracking-script, waardoor je veel meer informatie hebt over je bezoekers dan enkel de informatie die ze achterlaten via het invullen van de formulieren op je website. Je weet, mits je je Sarpspring-analytics goed hebt ingesteld, bijna alles van ze: hun surfgedrag op je website, via welke bron ze binnenkwamen en hoe betrokken ze zijn met je content. Je weet ‘alles’ van iemand, waardoor je die persoon aan de telefoon kunt verrassen met al je kennis over die persoon, waardoor het geen ‘eng’ koud gesprek meer is!

sharpspring-review-marketingmed

Ook personalisatiemogelijkheden voor e-mail zijn nuttig. We hoeven in principe nooit meer twee of drie verschillende nieuwsbrieven te verzenden. Met dynamische velden kunnen we dezelfde nieuwsbrief naar iedereen sturen, terwijl de mensen die ons product al hebben afgenomen, andere teksten en/of afbeeldingen te zien krijgen als mensen die nog geen afnemer zijn.

Maar dat is niet alles: er is ook een CRM-deel

Daarnaast zit er ook een CRM-deel in marketing automation software, zo ook in Sharpspring. Je hebt in ieder geval al een profiel van de lead, met alle informatie die je over deze persoon hebt verzameld, inclusief aantekeningen die je hebt gemaakt naar aanleiding van een telefoongesprek met deze persoon. Tot zover weinig nieuws, want deze functionaliteit zit ook in ‘een Mailchimp’. Het wordt pas interessant wanneer de lead in een prospect verandert, oftewel een sales qualified lead (SQL). Dan wordt de SQL namelijk in het sales-deel van het programma geplaatst. Hier vind je extra tools om de SQL te ‘closen’ en om je sales-doelen te bereiken.

sharpspring-review-marketingmed-2

Sharpspring bepaalt automatisch wanneer een lead in een SQL is veranderd. Bij het instellen van Sharpspring heb ik namelijk ingesteld dat, wanneer een lead 80 punten heeft verzameld, Sharpspring er een SQL van mag maken. Een lead krijgt steeds een aantal punten wanneer het een actie voltooit. Dit kan zijn: het bezoeken van een pagina, het openen van een content piece, het openen van een e-mail, het doorklikken in de e-mail et cetera. Dit heet lead scoring.

Sharpspring kent veel minpunten

Ik heb heel veel ruzie gehad met Sharpspring. Ik heb nog nooit zo’n haat-liefde verhouding met iets gehad: de ene keer ben ik mega enthousiast omdat het zo krachtig is, de andere keer word ik er moedeloos (en chagrijnig) van omdat voor de gebruiker van het programma weinig automatisch gaat (geen bulkbewerkingen mogelijk), er bugs en vertragingen in het programma zitten, er geen reden gegeven wordt waarom e-mails niet verzonden worden, het aantal contacten in de lijsten niet correct weergegeven worden en omdat veel handmatig moet gebeuren.

Weinig wordt automatisch gedaan voor de gebruiker die met het programma moet werken. Zo doet de import tool niet veel meer dan al je contacten in één lijst stoppen, waardoor je zelf mag gaan uitvogelen hoe je iedereen nou had gesegmenteerd.

Met Sharpspring kun (lees: moet) je programmeren om de boel op de rit te krijgen, maar het programma is niet gebouwd voor programmeurs. Tegelijk is het voor niet-programmeurs te ongebruiksvriendelijk, onduidelijk en onoverzichtelijk. Wat dat betreft lijkt het ‘stuck in the middle.’ Wat een verademing is Mailchimp dan, dat niet alleen 10 keer goedkoper is, maar ook veel gebruiksvriendelijker is. Maar zoals eerder gezegd, geeft marketing automation software zoals Sharpspring je uiteindelijk een krachtigere manier om nieuwe leads door je klantenreis te loodsen, met als eindpunt: de aankoop.

Sharpspring heeft handige functionaliteiten, maar niks gaat vanzelf

Het is me nog niet één keer gelukt om een Sharpspring-functionaliteit te gebruiken zonder dat ik tegen iets aanliep. Een voorbeeld: stap je over op Sharpspring maar wil je je huidige formulieren op je website niet vervangen door Sharpspring-formulieren? Geen probleem. Je kunt een script bij je huidige formulieren zetten, waardoor ze samenwerken met Sharpspring. Tenminste, ik dacht dat het geen probleem zou zijn… Het formulier waarmee mensen daadwerkelijk diensten van ons trainingsinstituut af kunnen nemen, heeft een dag helemaal niet meer gewerkt doordat Sharpspring voor problemen zorgde. Hierdoor hebben we nee-verkoop gehad op die dag, en veel onderzoekskosten om te kijken waar het aan lag. Uiteindelijk hebben we alle formulieren toch maar moeten vervangen met Sharpspring-formulieren.

Lachwekkende support

Shapspring communiceert op zijn website erg duidelijk dat het support-team gebeld kan worden voor al je vragen, en dat je support-tickets kunt indienen. In de praktijk wordt je de toegang tot support-tickets ontzegd. De supportmedewerkers hebben daarnaast geen kennis van het product, praten zonder warmte en energie en willen zo snel mogelijk van je af, zelfs bij de meest eenvoudige vragen. De supportmedewerkers van Sharpspring weten de meest eenvoudige functies nog niet uit te leggen, en overtuigende verkopers zijn het al helemaal niet, dus ik snap niet wat hun missie eigenlijk is. Waar ze vervolgens wel veel tijd en energie in steken, is om het antwoord heen draaien en je iedere keer doorverwijzen naar een partnerbureau dat de onboarding voor je heeft gedaan.

Zal ik voor Sharpspring gaan?

Het programma doet wat het moet doen, maar het verrast nergens en het frustreert op ieder denkbaar gebied. Het maakt het je nergens echt makkelijk: het zorgt voor veel frustratie. Als je eenmaal doorgeploegd hebt en de boel op de rit hebt gekregen, ga je er een heleboel profijt van trekken. De resultaten tellen namelijk: al je leads doorlopen je klantenreis op een gepersonaliseerde manier, met als eindpunt: een aankoop!