Het valt mij in zoekresultaten nogal eens op dat een website met een keyword op 1 staat, maar tevens voor dit keyword ook een AdWords advertentie heeft. Dat is zonde. Want waar deze website organisch al een nummer 1 positie scoort, zal het toch moeten betalen omdat bezoekers onnodig op de advertentie klikken. Daarom pleit ik ervoor dat de keywords in een SEA campagne aanvullend dienen te zijn aan de SEO keywords van je website.

Waarom betalen voor keywords waar je goed op rankt?

Type in Google bijvoorbeeld maar eens “DTG” in. Onze vrienden die momenteel zoveel reclame maken voor het zoekmachine vriendelijk opzetten van websites voor ondernemers. Het is niet onlogisch dat zij op de zoekterm “DTG” op nummer 1 staan. Immers, het is hun “unieke” merknaam. Maar de grap is dat zij op deze zoekterm ook een AdWords advertentie hebben.

SEA keywords tegenover SEO Keywords DTG

Nog een voorbeeld: Argeweb. Je weet wel, die momenteel veel reclame maken voor een SEO scan die ze aanbieden om de optimalisatie van je website te controleren. Ook als je hun naam in Google als zoekterm invoert staan zij logischerwijs organisch op nummer 1. Maar ook zij hebben op deze zoekterm vreemd genoeg een AdWords advertentie.

SEA keywords niet focussen op bedrijfsnaam

Ik vind dit hoogst opmerkelijk. Vooral van deze twee partijen, die toch beter zouden moeten weten. Want waarom zou je voor een zoekterm willen betalen, terwijl je daarmee organisch al op nummer 1 staat? En dan in deze voorbeelden ook nog eens voor je eigen merknaam?!?

Kies je keywords aanvullend

Keywords waarvoor je organisch al goed scoort in zoekmachines zou ik daarom juist niet opnemen in SEA campagnes. Ik vind het juist veel krachtiger om je op keywords te richten waarvoor je niet of minder goed scoort. Via de AdWords advertenties voor deze keywords trek je dan toch bezoekers naar je website, die je anders mogelijk mist. Je gebruikt dan de kracht en mogelijkheden van online adverteren aanvullend aan de zoekmachine optimalisatie van je website.

Keywords onderzoek onder potentiële klanten

Voor de producten en diensten die jij via je website aanbiedt zijn er ongetwijfeld een hoop keywords te bedenken. Zeker als je je in de schoenen van je potentiële klanten verplaatst en nadenk hoe zij naar je producten of diensten zoeken. Het is daarbij ook aan te bevelen met je potentiële klanten in gesprek te gaan en te vragen hoe zij zoeken. Hier kan je veel van leren en je wordt mogelijk gewezen op keywords of synoniemen waar je zelf niet aan gedacht hebt.

SEO en SEA keyword strategie bepalen

Keyword analyse en strategieWanneer je een inventarisatie van alle mogelijke keywords hebt gemaakt, zal je waarschijnlijk tot de conclusie komen, dat het niet mogelijk is om al deze keywords en synoniemen op een goede manier in je website te verwerken. Want denk eraan: de teksten op je website moeten zowel voor bezoekers als voor Google op een natuurlijke manier opgebouwd en goed leesbaar blijven. Dan biedt SEA uitkomst. Voor de keywords die je niet op een natuurlijke manier kwijt kunt op je website kun je een SEA campagne opzetten. De keywords in je SEA campagne zijn dan aanvullend aan de zoekwoorden die verwerkt zijn in je website. Je website trekt organisch bezoekers op je SEO keywords en via AdWords voor je SEA keywords vang je overige bezoekers.

Eerst denken, dan doen!

Zoals zo vaak is het belangrijk eerst na te denken, alvorens te doen. (Online) marketing omvat heden ten dage veel verschillende facetten, waarvan online adverteren er slechts een is. Door goed over je doelgroep en (online) marketing strategie na te denken kom je vanzelf tot de juiste conclusie over het inzetten van de verschillende marketing tools en kanalen. Probeer te voorkomen dat je onnodig verschillende tools voor dezelfde resultaten inzet. Zeker als het betaalde tools of diensten betreft. Stem een en ander goed op elkaar af en probeer dus aanvullend te zijn. Met andere woorden: zorg dat het zoveel als mogelijk bij elkaar aansluit en zo min mogelijk onnodig overlapt.

Heb jij nagedacht over het afstemmen van je SEA keywords en SEO keywords? En sluiten ze op elkaar aan, zodat je bij beide campagnes profiteert van extra bezoekers? Ik verneem graag je ervaringen.