Normaal leggen auteurs in een artikel hun zienswijze uit of vertellen ze hoe je een bepaald probleem moet oplossen. Ik schrijf zelf gewoonlijk ook op deze manier mijn artikelen. Vandaag ga ik het echter anders aanpakken, naar aanleiding van mijn ervaringen met een klant. Deze klant had namelijk tot voor kort weinig geïnvesteerd in SEO. Zo beschikten bijvoorbeeld belangrijke landingspagina’s over geringe content en ook was er niet aan linkbuilding gedaan. Toch presteerde de website ook organisch goed op populaire zoektermen, waarvoor de concurrentie groot is. Ik heb het sterke vermoeden dat mijn klant dit voor elkaar gekregen heeft door een combinatie van het gebruiken van Google AdWords en een hoge engagement op de website.

Beetje achtergrond

Eerst zal ik echter wat achtergrond van mijn klant geven. Mijn klant beschikt over een webshop in 5 verschillende talen en deze webshop levert wereldwijd. De verschillende talen worden op 1 domein vanuit Nederland gehost (.com), waarbij de verschillende talen en landen via mappen (/us, /gb, /nl, /de etc.) zijn georganiseerd. De webshops bevindt zich in een concurrerende markt, waarbij keyword difficulty (gemeten door SEMrush) voor populaire zoektermen rond de 80% ligt. De Domain Authority van de website is 24 bij het moment van schrijven.

De selling points van mijn klant zijn een ruim assortiment, scherpe prijs, snelle levering en goede klantenservice. Daarnaast kent mijn klant zijn markt erg goed.

Geen focus op SEO, toch hoog in Google

Voordat ik voor deze klant startte, lag de focus van mijn klant voor acquisitie op Google AdWords en marktplaatsen voor zijn producten. Op SEO-gebied waren daarom ook verschillende verbeteringen mogelijk. Toen ik de cijfers indook, bleek de website echter al veel beter in Google te presteren dan ik verwachtte op grond van de verbeteringen die nog mogelijk waren. Ondanks geen sterk linkprofiel en niet veel tekst, wist de website (en dan vooral de homepage) toch op veel concurrerende termen op de eerste pagina in Google te verschijnen. Dit gold ook voor verschillende concurrerende zoektermen die niet eens op de pagina of in de metabeschrijving vermeld waren.

Natuurlijk vroeg ik me af hoe mijn klant dit voor elkaar had gekregen en dit is mijn theorie.

Door een hoge engagement op de website voor betaalde zoekopdrachten kan een website ook voor deze zoekopdrachten organisch goed presteren.

Mijn klant heeft een gebruiksvriendelijke website en een goede propositie. Als bezoekers via Google AdWords de website binnenkomen, dan zorgen ze voor een hoge engagement en conversie. Het Benchmark rapport in Google Analytics laat dit duidelijk zien.

afbeelding1

Ook het E-commerce conversie percentage is met 6,7% erg hoog. Google wil gebruikers de beste zoekresultaten tonen. Google kan meten dat gebruikers die op een zoekadvertentie van mijn klant klikten bovengemiddeld tevreden zijn. Het is daarom niet onlogisch dat Google de website en webpagina’s van mijn klant ook beter is gaan waarderen voor deze zoektermen in de organische zoekresultaten, want gebruikers bleken erg tevreden met dit zoekresultaat. Ook voor organische kliks presteerde de website van mijn klant erg goed in het Benchmark rapport en daarnaast steeg eveneens het aantal zoekopdrachten op de merknaam van mijn klant.

Je zou dus kunnen zeggen dat mijn klant aan SEO heeft gedaan door via Google AdWords verkeer te trekken naar zijn website. Hierdoor zou het gebruik van SEA dus een strategie kunnen zijn om ook beter in de organische zoekresultaten van Google zichtbaar te worden. Om deze strategie te laten slagen, moet je natuurlijk wel een gebruiksvriendelijke website hebben met een bovengemiddelde engagement.

Wat denken jullie van deze theorie? Ook ben ik benieuwd of er online marketeers zijn die hebben meegemaakt dat een niet SEO-geoptimaliseerde website toch erg goed in Google presteerde. Ik hoor graag jullie reactie.