Je maakt veel content. Elke dag ben je ermee bezig en probeer je met relevante content en campagnes de aandacht van je klant te trekken. Maar wat is nou je ROI? Die vraag krijg je vast vanuit je directie.

Heel kort iets meer over contentsoorten.

Je maakt service content. Die content helpt je klant verder. Je maakt product content, want je klant wil iets kopen. En je maakt invloed content. Dat is content die ervoor zorgt dat er een andere gedachtegang bij je klant ontstaat. Of bij je doelgroep, want niet iedereen voelt zich klant. Ga maar bij jezelf na, voel jij je ‘klant’ van de politie, van het UWV of van je gemeente?

Content marketing betaald zich terugJe maakt waarschijnlijk ook andere content. Content die niet in een van de bovenstaande groepen valt. Deze content categoriseren we als ‘opvulling’. Dat is content die onduidelijke doelen heeft, niet direct of indirect bijdraagt aan een organisatiedoel en die er vooral is omdat het er altijd al was. Want wie weet heeft iemand er ooit iets aan, of bij overheden; dan staat het in ieder geval online en hebben wij aan onze (informatie)plicht voldaan.

Bedrijven zijn onzeker over de manier en de mate waarop ze content centraal moeten stellen. Wat ze wel en niet moeten doen. Ze willen in ieder geval wel winst blijven maken of levensvatbaar blijven, relevant zijn, zich aan hun taak of opdracht houden. En daarbij zo weinig mogelijk risico’s lopen. Om zekerheid te krijgen of de investering in content daadwerkelijk gaat renderen krijg ik sinds 2010 de vraag: wat is de ROI op content. Het wordt dus hoog tijd dat ik daar een antwoord op geef. Het is een simpele som, je rekent het zo uit en je kunt het in drie zinnen vertellen aan je directie.

De ‘ROI op content gewetensvraag’.

Wat kost het als je niks doet? Als je blijft doen wat je nu doet?

Als het goed is weet je dat wel en kan je dat nauwkeurig bepalen. Je weet wat je jaarlijks uitgeeft en wat er binnenkomt. Toch? Je weet hoeveel mensen, hoeveel uren per week besteden aan het maken van content, het produceren van e-mails, offertes, instructies, blogs, tweets, posts op Facebook en LinkedIn, filmpjes, games, jaarverslagen, samenvattingen van jaarverslagen, studiemateriaal voor scholen, handboeken en naslagwerken, whitepapers, magazines, events, buitenreclame, media-uitingen, campagnes, welke bureaus en externen je ervoor inhuurt et cetera. Tel het bij elkaar op en je weet het!

Dus, wat kost het als je niks verandert? Als je niet lean en mean genoeg en onvoldoende relevant blijft werken? Als je geld blijft investeren in middelen, kanalen, producten, diensten en campagnes die onvoldoende bijdragen?

Je ROI ‘to do’ list.

Je ROI op content is dus in eerste instantie een besparing. Je stopt met geld uitgeven aan zaken die niet of onvoldoende bijdragen. Die schrap je. Je zet je content veel specifieker in en eist dat je content bijdraagt aan het waarmaken van je klantbelofte.

Je zet je content in op de plaats waar je doelgroep zit met het probleem waarbij jij kan helpen. En je helpt je klant ook daadwerkelijk. Dus niet schreeuwen: “Bel ons! Wij hebben de oplossing.”, maar geef de oplossing en leg uit hoe dit in het voordeel werkt van je doelgroep.

Je begint vanaf morgen met het veel specifieker bepalen welke content op welke manier aan je organisatiedoel bijdraagt en hoe dat bijdraagt aan het waarmaken van je klantbelofte. Die balans moet er altijd zijn. Je gaat het als viswinkel niet hebben over nagelverzorging omdat je klant vieze handen krijgt. Je adviseert misschien wel over welke handschoentjes of gereedschappen er zijn die vieze handen helpen voorkomen.

Wil jij je directie adviseren over hoe ze in deze tijd onder andere lage conversie percentages, lage openingspercentages van e-mails, teruglopende inkomsten, een wegzakkend marktaandeel, steeds beter wordende concurrenten én fantastische nieuwe concurrenten kunnen pareren? Een gezond en een voor hun klant/doelgroep relevant bedrijf kunnen blijven? Sta dan op en sta voor je zaak. Laat je als marketing- en communicatieprofessional niet overrulen. Je hebt het gelijk en het bewijs aan jouw kant. Laat ze maar zien wat het nu kost!