We kregen het verzoek van Keesjan Deelstra om SEO Effect te reviewen. SEO Effect is een SEO marketing tool om je website mee te optimaliseren. Keesjan Deelstra is een van de oprichters. Marketingmed geeft tevens 1 jaar gebruik van de large versie van SEOeffect weg. Zie onze Facebookpagina voor meer informatie.

Hij vertelde me het volgende:

“In mijn praktijk als SEO consultant moest ik altijd veel ‘Excel’ berekeningen maken. Bijvoorbeeld om een SEO business case voor een klant uit te rekenen of te achterhalen welke zoekwoorden met een klein zetje snel meer verkeer kunnen binnenhalen via Organic search. Die Excel berekeningen gingen me zo de keel uithangen dat ik en Gerard Klein -mijn compagnon- begonnen zijn dit in een tool te gieten. Inmiddels, 3 jaar later, is het een volwassen suite aan tools geworden die geheel geïntegreerd zijn en werken in meer dan 250 tal-land combinaties. We hebben nu meer dan 5000 gebruikers in meer dan 30 landen.”

We namen de proef op de som en gingen de SEO effect tool reviewen. Zie hieronder de resultaten.

Opzet SEO effect

Na het aanmaken van een account kunnen we 1 of meerdere campagnes aanmaken. Elke campagne is 1 website in 1 taal-land combinatie. Als je dus een multi-language site hebt moet je evenzoveel campagnes aanmaken. Het is aan te raden de campagne te koppelen met Google Analytics, Webmaster tools (WMT) en WMT kliks. Alleen dan kun je gebruik maken van de besproken  rapporten. Met WMT kliks kun je zelfs de ‘not provided’ zoekwoorden weer tevoorschijn toveren.

Instellen rankings

Per campagne  stel je 1 of meerdere ‘zoekmachine ranking profielen’ in. Deze zijn er in de vijf smaken Google, Bing, Yahoo!, Yandex en Baidu. En in 3 te combineren soorten:

  1. Desktop
  2. Mobile
  3. Locale

Smartphone SEO rankings

Je kunt dus ‘Google mobile Den Bosch’ aanmaken waarmee je de zoekresultaten simuleert van een smartphone zoekers in Den Bosch. Heel slim als je weet dat smartphones erg veel gebruikt worden voor zoeken.

Online activiteiten starten via mobiel

Instellen concurrenten

Daarna stel je 3 tot 20 concurrenten in, afhankelijk van je campagne niveau; hoe meer je betaald, hoe meer concurrenten. Deze concurrenten lopen mee in je wekelijkse ranking rapporten.

Zoekwoordenonderzoek

Je start met zoekwoordonderzoek. Je kunt op 3 manieren zoekwoorden toevoegen aan je ‘campagne lijst’:

  1. Handmatig; gewoon een lijst invullen en toevoegen
  2. Een zoekwoord research lijst; onderzoek woorden (Bron: Adwords keyword planner). Doe dit op basis van de volgende bronnen:
    1. Zelf op te geven ‘seed keyword’,
    2. een pagina van jouw site of die van een concullega
    3. Google analytics
  3. Via ‘meer van dit’ waarbij je en zoekwoord uit je campagne lijst gebruikt als startpunt van een nieuwe zoekwoord research lijst..

Bedenk dat pas als een woord is toegevoegd aan je ‘campagne keyword list’ de rankings gemonitord worden. De keyword research lijsten zijn slechts handige onderzoekslijsten waaruit je weer zoekwoorden ‘cherry picked’.

Keywords beheren SEO effect

Nu de basis staat kunnen we op basis van de ingevulde gegevens een aantal zaken gaan doen ter verbetering van je SEO. Bijvoorbeeld de pagescan en linkbuilding. Ook zijn er SEO monitoring rapporten waarin de rankings, je linkprofiel en je ‘traffic share’ wordt getoond. In deze review zal ik me verder concentreren op 2 rapporten. De SEO business case en het Zoekwoorden met potentieel rapport

SEO business case rapport

Helaas is dit nog niet echt een rapport. Volgens Keesjan komt dit er wel aan. Dit rapport is erg handig voor je eigen site of als je bijvoorbeeld als Marketing bureau een klant wilt vertellen wat deze nog aan SEO laat liggen.

De SEO business case laat zien:

  1. Zoekvolume: Hoeveel zoekverkeer er per maand op de onderzochte woorden zit
  2. Verkeer: Hoeveel verkeer je nu krijgt per maand op die woorden
  3. Max extra verkeer: Hoeveel verkeer je nog zou kunnen winnen als je naar de nr1 positie stijgt
  4. Media waarde: Hoeveel dit extra verkeer zou kosten als je dit met Adwords moet inkopen.

Je vind deze cijfers terug in je ‘campaign keyword list.’

Uitleg SEO effect tool

Met deze cijfers kun je het volgende teaser rapport maken om je klant, baas, afdelingshoofd of jezelf te overtuigen van het nut van SEO.

Quick wins SEO

PS: als je een agency account hebt bij SEOEffect krijg je van hen een SEO business case template om dit rapport te maken.

Zoekwoorden met potentieel

Het tweede rapport wat ik wil bespreken is het ‘kansrijke zoekwoorden rapport’.

Dit rapport verschijnt vanzelf onder het tabblad ‘reports’ zodra je zoekwoorden in je campagne keyword list hebt staan. In dit rapport vind je je zoekwoorden gerangschikt op ‘de kans om snel meer verkeer naar je site te krijgen’. Hier zit een algorithem achter dat je huidige google rank combineert met ‘max extra traffic’. Woorden met een hoge max extra traffic rond de positie 5-10 scoren het hoogst in dit kansrjke zoekwoorden rapport.

Tip: met de ‘more like this’ functie in dit rapport maak je direct een zoekwoord research lijst aan die dit woord uitdiept op zoek naar nog meer ‘long tail’ kansen.

Kansrijke zoekwoorden SEO effect

Algemene indruk van SEO effect

Algemeen valt op dat de applicatie behoorlijk snel is en er verzorgd uitziet. Ik ben wel een paar oneffenheden als taalfoutjes en een heuse bug tegengekomen: woorden met tussenstreepjes (zoek-machine) worden niet herkend in de pagescan.

Er zijn handige splashscreens die je vertellen wat je per scherm moet doen. En overal staan vraagtekens met tooltips voor hulp over begrippen. Je kunt SEO Effect ook bellen of met ze chatten of mailen voor support.

Alhoewel de voorkant van de site (www)  mobile responsive is, is de applicatie dit niet. Het werkt wel op een ipad en alles is ‘tough-vriendelijk’. Maar het werkt niet op een klein tablet of smartphone. De vraag is hoe erg dit is; zakelijke gebruikers willen toch meestal wel een groot scherm voor dit soort datarijke applicaties.

Wel zijn sommige delen niet in het Nederlands ook al staat de taalvlag op ‘NL’. Keesjan geeft aan dat ze in Het Engels gestart zijn om ook de Europese en Amerikaans markt te bedienen maar dat ze toch merkte dat Nederlanders een NL tool toch wel fijn vinden. En de vertaalbaarheid is nog niet helemaal af. Dat is ook de reden dat je nu nog alleen in dollars kunt betalen, wat onhandig is voor je administratie! Binnenkort moet dit opgelost zijn doordat er dan ook in Euro’s betaald kan worden.

Al met al een aanrader dus voor de serieuze SEO’er. Je kunt een gratis SEO proefcampagne aanmaken. Daarin zijn je gemonitorde zoektermen wel gelimiteerd. Op de Facebookpagina van Marketingmed kun je deze week 1 jaar lang gratis het large campaign profiel van SEO effect winnen (Ter waarde van €540,-)

Welke SEO tool gebruik jij?

“Disclaimer: We hebben voor de review van SEO Effect gratis toegang tot deze tool. Over een half jaar zullen we de vorderingen op SEO gebied en het gebruik van de tool weer hier posten.”