In de voorgaande delen van deze serie ben ik ingegaan op de start van een contentplatform en de basis van een contentmarketing-strategie. Maar hoe ga je verder als dit allemaal staat? Oftewel: Hoe ga je deze ideeën vorm geven?

Maak een gedegen contentplanning

Het klinkt allemaal zo simpel maar helaas wordt dit essentiële deel van de contentstrategie niet juist ingevuld. Betrokkenen geven beloftes die niet worden nagekomen en de content vereist niet de gewenste kwaliteit. Hierdoor loopt het proces vertraging op en komt er niet de gewenste content in de periode die hiervoor bedoeld was. Ook hebben externe ook andere werkzaamheden te verrichten, waardoor de beloftes simpelweg niet kunnen worden waargemaakt. We blijven toch maar mensen.

ContentplanningHoudt hier dan ook rekening mee bij het maken van een contentplanning. Belangrijk is om niet volledig afhankelijk te zijn van je externe contentcreators. Ga hier dus zelf ook mee aan de slag. Zo verzeker je het platform van content, ook als de anderen het af laten weten. Ook kun je op deze manier de eerste structuur neerzetten voor de content die op het platform gewenst is. Jij en de organisatie zijn toch diegene die het beste weten welke content gewenst is en wat er van de ‘doelgroep’ wordt verwacht?

Bij Marketingmed was dit een leerzaam proces. Onze auteurs zijn trouw maar hebben uiteraard ook eigen klanten en de gewenste inkomsten. Deze gaan uiteraard voor, waar alle begrip voor is. Hierdoor heb je periodes dat auteurs minder content kunnen leveren, zoals bijvoorbeeld in de vakantie. Door auteurs te wijzen op de contentplanning, te overleggen over nieuwe artikelen en/of series en zelf dus ook je steen(tje) bij te dragen met eigen content kom je al erg ver. Ben hierin ook open richting de auteurs, ze zijn namelijk de bouwstenen van je platform.

Tijd is geld, hoe wordt content conversie?

Een lastige stap, zeker in het begin. Belangrijk is dat je altijd moet starten vanuit je passie. Of je nu alleen begint of vanuit een bedrijf, de passie moet de leidraad zijn van al het werk. Kennis van het vakgebied is natuurlijk ook een pré, maar wanneer de passie ontbreekt zul je hier vroeg of laat altijd tegenaan lopen. Er zullen meer downs als ups op je pad komen!

De basis van je contentstrategie moet uitwijzen welke doelen er gaan komen. Dit kunnen doelen zijn op het gebied van omzet, leden en aanvragen, maar ook op het gebied van bezoekers of opgedane connecties. Het is slim om te starten met doelen vanaf 6 maanden, gezien de opstartfase vaak erg moeizaam en stug verloopt.

Voor Marketingmed volgde er vanaf de start een logische ontwikkeling. Vanuit een minder professioneel platform waar over online marketing en social media werd geschreven naar een professioneel platform met doorgroeimogelijkheden. De passie is vanaf het begin de leidraad geweest van elke betrokkenen. Gelukkig is dat nu nog steeds het geval.

Optimaliseer je contentstrategie en ga testen!

Bij een contentplatform is het slim om vanaf 15.000 bezoekers (+/-) te gaan A/B testen. A/B testen is een marktonderzoeksmethode waarbij je, in dit geval de bezoekers van je contentplatform, verdeelt in 2 groepen. Beide groepen krijgen de website of content op een andere manier te zien, waardoor je achteraf kunt kijken welke weergave het meest efficiëntst is geweest. Vanuit dit principe kun je blijven A/B testen totdat je een optimaal resultaat hebt.  Helaas zijn er veel misvattingen over conversie optimalisatie en kan het tevens veel tijd kosten wanneer je volledige webpagina’s gaat A/B testen. Je kunt natuurlijk altijd starten met het uitproberen van diverse soorten content of andere invalshoeken. Hieruit kun je al snel bepalen welke content beter wordt gewaardeerd, door in gesprek te gaan met bezoekers of klanten of gewoon te kijken naar het aantal lezers vs. Social media shares.

A B testen contentplatform

Wij hebben hier al een aantal keren gebruik van gemaakt. Welke tekst wordt het beste begrepen, welke afbeelding verhoogt het aantal contacten en welke prijsopzet werkt het beste? Deze testen hebben wij gebruikt om onze trainingen te optimaliseren. Tevens testen we met diverse CTA’s onder de artikelen, waar ook interessante uitkomsten uit zijn gekomen.

Staar je niet blind

Gelukkig bestaat er ook nog zoiets als je gevoel. Vertrouw hier ook op! Een reden wanneer A/B testen niet werkt:

‘’ Je hebt simpelweg te weinig bezoekers en te weinig conversies. Stel, jouw conversie is nu 10% (vanaf de pagina waar je test). Om een 80% kans te hebben om een verschil van 5% meer conversie aan te tonen met 95% zekerheid: heb je iets meer dan 90.000 bezoekers nodig in de testperiode! Dit zijn dus ook ruim 9.000 conversies… En dat is bij één A/B-test, laat staan als je meer variaties tegelijk test.’’ (Door: Webanalisten.nl)

Hier hebben wij veel van geleerd. Wat zeggen die data nu eigenlijk precies? En, moet je dan helemaal niet op je intuïtie afgaan? Natuurlijk wel, al is het beter te onderbouwen met data. Een conclusie trekken kan sowieso pas wanneer je data hebt die te vertrouwen is. Gelukkig hebben wij dit gecombineerd. Welke artikelen worden bijvoorbeeld het beste gedeeld? En, waarom? De opinie van de delers hierachter is misschien nog wel waardevoller.  Want, waarom wordt dit nu eigenlijk wel of niet gewaardeerd?

De toekomst

De contentplanning is er, alle betrokken zijn er en ook de complete buyer’s journey is bepaald. Nu moet de productie en distributie er komen en moet de ROI naar een tijdje worden gemeten. Hier gaan we volgende week op in. Is het jou gelukt om een goede contentplanning te maken én deze ook succesvol uit te voeren en implementeren?

Header creatie: KIRIATIVE