Eind december schreef ik op mijn eigen website al een blog met een overzicht van wat er allemaal gebeurde met Pinterest in 2014. Logisch vervolg daarop is kijken naar wat ons te wachten staat rondom Pinterest in 2015. Als je het mij vraagt een hoop! Pinterest blijft groeien en zich verder ontwikkelen als social media platform. In dit artikel een opsomming van punten waarvan ik denk dat we ze gaan beleven op Pinterest dit jaar.

Adverteren op Pinterest, Promoted Pins

Daar kan niemand omheen. Misschien wel de meest interessante ontwikkeling op Pinterest, zakelijk gezien. Vanaf 1 januari is het zo ver. Promoted Pins zijn in de Verenigde Staten opengesteld voor gebruik voor elk bedrijf met een Pinterest bedrijfsaccount. Zowel de campagnes op basis van CPM als de DIY Promoted Pins op basis van CPC. Dit na positieve resultaten met deze advertenties in tests.

Pinterest adverteren 2015

Als deze lancering positief verloopt – en ik kan me dat bijna niet anders voorstellen – zullen de Pinterest advertenties ook buiten de VS uitgerold worden. Ik verwacht de uitrol eerst in landen als Canada en de UK. Daarna zullen ook niet Engelstalige landen de mogelijkheid krijgen Promoted Pins te gebruiken. Ik kan alleen maar hopen dat Nederland dan snel aan de beurt is.

Verdere internationale uitbreiding

Pinterest zal inzetten op verdere groei. Deze zal voor een groot deel afkomstig zijn van landen buiten de VS. Pinterest zal daarom beschikbaar worden in nog meer talen. En het zou me niet verbazen als het aantal Pinterest kantoren buiten de VS zal groeien.

Mede om deze reden kreeg het Pinterest account het afgelopen jaar al een ‘face-lift’. Simpelweg om de vertaalde ‘typische’ Pinterest termen op een visueel aantrekkelijke manier kwijt te kunnen in de knoppen op het profiel. De woorden moeten in de knoppen passen.

Zoekmachine optimalisatie

De zoekmachine van Pinterest heeft een enorme ontwikkeling achter de rug. En deze zal verder gaan. Pinterest wil nu eenmaal de inspiratie zoekmachine van het Internet zijn. Dat lukt alleen als mensen er echt gemakkelijk kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn.

Zo kan ik me voorstellen dat de Graph Search verder wordt geoptimaliseerd. En dat zoeken in bijvoorbeeld het Nederlands ook zoekresultaten zal opleveren met pins die datzelfde woord in een andere taal in hun beschrijving hebben staan.

Pinterest SEOPinterest is al bezig geweest om de zoekmachine zo in te richten dat de zoekresultaten gebaseerd zullen zijn op lokale pins. Pins van websites uit het land van herkomst van de pinner kunnen bijvoorbeeld eerder worden getoond dan pins uit andere landen. Dat heeft Pinterest al onderzocht en in het leven geroepen voor bijvoorbeeld de UK en Frankrijk. Met de uitrol van Pinterest advertenties en het targetten daarvan, kan ik me voorstellen dat dit ook voor andere landen wordt uitgerold.

Het zou me niet verbazen als Pinterest zo maar nieuwe functionaliteit ontwikkelt die het doorzoeken van het enorme aantal pins op het platform op andere manieren mogelijk maakt. Zodat het vinden van relevante pins via verschillende wegen kan plaatsvinden. Niet alleen op basis van zoekwoorden, overzichten van pins in feeds van categorieën of via vergelijkbare afbeeldingen in pins. Maar bijvoorbeeld manieren waarop je op basis van beeldeigenschappen van pins kunt gaan zoeken.

Pinterest Smart feed

De Pinterest Home feed veranderde dit jaar al in de Pinterest Smart feed. Niet langer zie je alle pins van borden die je volgt voor je neus verschijnen zodra je inlogt op Pinterest. Met behulp van een algoritme bepaalt Pinterest wat je wel en niet te zien krijgt van de borden en interesses die je volgt.

Pinterest wil de beleving van Pinterest persoonlijk maken voor de gebruiker. Pins worden dus getoond op basis van relevantie en niet langer op basis van hoe recent ze op Pinterest zijn geplaatst. Ik verwacht dat deze ontwikkeling zich verder door zal zetten. Pinterest zal op zoek gaan naar de voor de gebruiker ideale combinatie van recente en oudere pins, en gerelateerde pins op basis van het pingedrag van de gebruiker.

Ook dit heeft natuurlijk een nauwe samenhang met de uitrol van Promoted Pins. Hoe beter deze getarged kunnen worden, hoe interessanter ze zijn voor zowel de gebruiker als de adverteerder.

Inspireren en gebruiksgemak

Pinterest zal gebruikers willen blijven inspireren. Dat zal zij doen via haar blogs, suggesties voor pins, haar eigen Pinterest account en het uitdagen van haar pinners. Bijvoorbeeld door het plaatsen van oproepen als: ‘Try Something different in 2015‘.

Ook door de ontwikkeling van nieuwe functionaliteit zal Pinterest inspireren. Functionaliteit die we misschien niet direct verwachtten op het platform, maar die wel bijdraagt aan het vinden van nog meer inspiratie op Pinterest. De directe berichten en de nieuwsmeldingen die in 2014 aan het platform werden toegevoegd, zijn hier voorbeelden van.

Afgelopen jaar zagen we heel wat nieuwe looks voorbij komen van de verschillende Pinterest feeds en het Pinterest account. Dit om het gebruikersgemak te vergroten. De lay out van een pin, wanneer deze geopend is, is nog niet onder handen genomen. Maar ook daar lijkt Pinterest druk mee in de weer. Zie de afbeelding die Vincent Ng op Google+ deelde. Alles om de beleving van Pinterest interessanter, inspirerender en gebruikersvriendelijker te maken.

Nieuwe ontwikkelingen Pinterest

Meer mannen op Pinterest

Pinterest heeft het imago een vrouwenplatform te zijn. Laten we wel wezen, de grootste groep gebruikers is inderdaad vrouw. Maar in verschillende landen buiten de VS is dat helemaal niet het geval. Daar ligt de verhouding tussen man en vrouw veel meer richting de 50% -50%. Ik verwacht dat Pinterest zichtbaar actie gaat ondernemen om ook mannen te laten zien wat voor interessants er voor hen te vinden is op Pinterest.

Verrassingen

Ongetwijfeld gaat er op Pinterest van alles gebeuren dat we met zijn allen niet aan hebben zien komen. Daar is Pinterest nu eenmaal goed in. Denk bijvoorbeeld aan de locatieborden die een onverwachte, maar aangename verrassing waren. Ik zeg, laat maar komen!

Verwacht jij nog andere ontwikkelingen op en rondom Pinterest in 2015? Ik hoor het graag. Deel ze gerust in een reactie onder dit artikel!