Heb je een bedrijf in de E-commerce? Dan verken je waarschijnlijk niet alleen de Nederlandse markt, maar ook de internationale voor uitbreidingen. In het digitale tijdperk is het een stuk makkelijker dan voorheen om je business naar andere landen te verplaatsen of uit te breiden. Ook Europa kent heel wat opkomende markten waar veel kansen liggen.

Met een groei van 34% in 2014 is Turkije is één van die landen. Niet alleen staat het land op de bakermat van toetreding tot de EU. Ook is het een land waar de economie groeiende is en de E-commerce booming. Kortom; Turkije is hot!

1. Onderzoek de markt, de doelgroep en de concurrentie

Een logische eerste stap is natuurlijk het onderzoeken van de markt, de doelgroep en de concurrentie. Vooral in Turkije is dit erg belangrijk. Waarom? Er is namelijk minder data te vinden over de Turkse markt dan over bijvoorbeeld de Duitse. Zodoende is er een grotere investering in resources nodig om aan de juiste informatie te komen.

Daarnaast is het belangrijk om te bekijken wie de doelgroep is. De inwoners van de grote steden hebben bijvoorbeeld andere behoeftes dan de mensen die in het binnenland wonen. Daarnaast zijn er ook grote verschillen tussen Oost- en West-Turkije. Je zou voorzichtig kunnen zeggen dat de steden ook iets Europeser zijn dan de rest van Turkije. Staar je dus niet blind op macro gegevens, deze kunnen een vertekend beeld geven. Bijvoorbeeld: 50% van de Turkse bevolking heeft beschikking over internet. Echter, in de grote steden ligt dit percentage veel hoger, daar waar de internet penetraty in het binnenland weer veel lager ligt.

Verder kan je soms hevige concurrentie verwachten van Turkse bedrijven. Hoe wil jij je positioneren tussen gevestigde namen? Welke unique selling points heb ik als ‘outsider’?

2. Europa en Turkije, the same thing?

Totaal niet. Een merkstrategie die in Europa heel effectief en succesvol is, kan in Turkije totaal geen vruchten afwerpen. Hoe dat komt? De Europese zaken- en marktcultuur is gewoon heel Untitled2anders. Het is daarom belangrijk om een eventueel plan B te hebben, mocht je initiële strategie niet succesvol zijn.

Wellicht is het nog wel belangrijker om de juiste expertise in huis te halen om die  strategie te bepalen.

Bij Saleduck.com.tr hebben wij voor de oprichting direct een native Turkse country manager aangenomen. Op die manier wisten wij dat we een betere kans hadden om de juiste aanpak te kiezen. Zo wisten wij ons bijvoorbeeld goed afzijdig te houden van de laatste politieke commoties. Maar bijvoorbeeld ook bepaalde media om die reden te vermijden. Ook waren wij op de hoogte dat sommige social media kanalen zoals Youtube en Twitter regelmatig offline worden gehaald. Met als gevolg dat wij daar ook niet in geïnvesteerd hebben.

3. Vergaar kennis van de Turkse cultuur

Op een business school leer je altijd hoe je mensen uit andere culturen moet ontvangen, wat hun normen en waarden zijn en hoe je met elkaar om gaat. Dit is niet voor niets, want het is belangrijk dat je deze kennis paraat hebt als ondernemer. Als je dingen weet van de rijke Turkse cultuur heb je een stapje voor in het zakendoen. Het is daarnaast makkelijker om geaccepteerd te worden als nieuwe partij en je heb meer kans dat je in goed contact komt met lokale partijen en je doelgroep.

Niet geheel onbelangrijk: Turken hebben andere (nationale) feestdagen dan wij. Zorg dat je hiervan op de hoogte bent zodat je hierop kan inspelen. De Europese cultuur kent veel gebruiken die heel anders zijn in Turkije en een fout zit in een klein hoekje.

4. It’s nothing personal, it’s business

Je kent deze quote vast wel uit Amerikaanse films en series, maar bijna nergens maken ze dit meer waar dan in Turkije. Hier is zaken doen namelijk strikt gescheiden van de persoonlijke omgang. De Turken zijn erg hartelijk, vrijgevig en vriendelijk. Tijdens het zakendoen zijn ze echter sterkte onderhandelaars. Verwacht dus niet zomaar een vriendendienst. Wanneer er geld te verdienen valt, zal men hier absoluut gebruik van maken.

5. Geduld

Bij uitbreiding naar Turkije is er misschien geduld nodig. De eerste resultaten zullen in het begin wellicht wat tegenvallen, conversie en orderwaardes zullen lager zijn, maar bezoekers aantallen hoger. Inventariseer voor jezelf wanneer je break-even wil zijn en of dat realistisch is aan de hand van de Turkse bestedingskracht.

6. Last but not least: Taal

In Turkije spreekt niet iedereen Engels. Sterker nog vaak waarderen de Turken het minder als een bedrijf in een andere taal dan het Turks communiceert. Daarbij kan zelfs je merknaam belangrijk zijn. Zo heeft Groupon naast een Engelse naam ook een Turkse naam gekozen. Dit kan leiden tot meer vertrouwen van de klant.

Al met al is het belangrijk dat je erg goed voorbereid bent als je online wil uitbreiden naar Turkije. Het land biedt vele kansen en maakt een sterke groei door. Echter, dit betekent niet dat de kansen voor het oprapen liggen. Heel veel succes bij het uitbreiden naar Turkije, of natuurlijk naar een ander land!