Ze lijken steeds populairder te worden, de one page websites of single page websites. Tenminste, ik kom ze steeds vaker tegen. Waarschijnlijk ook gevoed door het toenemende swipe gedrag op tablets en smartphones. Maar een one page website komt de vindbaarheid van je website niet ten goede. Op z’n minst heb je een flinke uitdaging om goed in zoekmachines naar voren te komen.

zijn one page websites mede het gevolg van ons swipe gedrag?

De keuze voor een one page website

Toegegeven, een one page of single page website ziet er vaak gelikt uit. Ze worden vaak ingezet om snel, kort en bondig en vooral grafisch een boodschap aan de bezoeker over te brengen. De informatie op de pagina is snel en makkelijk te bereiken via scrollen of swipen en vereist geen navigatie en laadtijd van pagina naar pagina. De boodschap komt daardoor vaak heel krachtig en sfeervol over, wat voor een product of portfolio presentatie, of voor storytelling heel sterk is. Een ander voordeel volgens website bouwers op internet is dat een one page website goedkoper dan een multi page website met verschillende opmaak.

Maar hoe zit het met SEO?

Dat is een belangrijke vraag, want de basis van SEO ligt nog altijd in de on-page optimalisatie van elke pagina naar het onderwerp (keyword) van de pagina. De combinatie van consequent aangeven in page title, meta description tag, H1 en H2-6 headers, tekst en images en links waar de pagina over gaat. Daarmee zijn Google, Bing en andere zoekmachines in staat eenduidig het onderwerp van de pagina te bepalen en deze te presenteren aan gebruikers die naar het onderwerp zoeken. En daar wringt enigszins de schoen. Immers, een one page website heeft slechts één page title en één meta description tag. En wanneer de site verschillende (afgeleide) onderwerpen herbergt, dan kom je met één page title en één meta description niet uit.

metatags zijn voor on-page SEO belangrijk

On-page optimalisatie van een one page website

Bij de on-page optimalisatie van een one page website zul je consessies moeten doen. Om te beginnen zul je de page title en meta description tag zo algemeen mogelijk moeten maken, zodat het zoveel als mogelijk de totale lading van de website dekt en alle onderwerpen omvat. Vervolgens is het verstandig op de site gebruik te maken van meerdere DIV secties en H1 headers om verschillende onderwerpen te scheiden. De H1 is voor zoekmachines een belangrijk SEO element waaruit het onderwerp wordt afleidt. Hoewel het algemene advies is dat een webpagina slechts één H1 header bevat, zijn meerdere H1 headers voor een single page website de manier om onderscheidt te maken tussen verschillende onderwerpen.

Een andere optimalisatie mogelijkheid ligt in de anchors en de alt/title tags van de links die naar de verschillende secties op de pagina verwijzen. Door deze goed te optimaliseren naar het onderwerp van de sectie kun je zoekmachines ook duidelijk maken dat de pagina meerdere onderwerpen bevat.

Landing pages als alternatief

Als het onvoldoende lukt om met de on-page SEO elementen een single page website goed vindbaar te maken in zoekmachines, dan zijn landing pages een mogelijk alternatief. Op de achtergrond van de one page website kunnen landing pages ingezet worden om te optimaliseren op de gewenste keywords waarop je gevonden wilt worden. Echter, landing pages druisen natuurlijk wel in tegen het hele idee van een one page website. Consessies, consessies, consessies…

Overige voor- en nadelen

Als je het internet afstruint kom je nog meer SEO gerelateerde voor- en nadelen van one page websites tegen. Zo kan een one page website bijvoorbeeld een sterkere autoriteit opbouwen dan een multi page website. Immers, alle inkomende links zullen altijd naar die ene pagina (home page) wijzen. Aan de andere kant is de kans op crawl-problemen bij een one page website groot, omdat die ene pagina erg lang en zwaar kan worden met veel scripts, images en media. Dit heeft niet alleen een hoge laadtijd tot gevolg, sommige spiders crawlen een pagina slechts tot een maximale lengte.

een one page website wel of niet doen?

One page website: doen of niet doen?

One page websites hebben dus zowel meerdere voor- en nadelen. De keuze voor een one page website wil ik in dit artikel slechts vanuit SEO perspectief benaderen. Zoek je een website voor één duidelijk onderwerp of thema en heb je een krachtige en bondige boodschap die je vooral grafisch wil overbrengen, dan is een one page website een goede mogelijkheid. Met het optimaliseren van één page title en één meta description tage en eventueel het diversifiëren van (afgeleide) onderwerpen door gebruik te maken van meerdere H1 headers en het optimaliseren van anchor teksten en alt/title tags van links, moet je in staat zijn de site goed vindbaar in zoekmachines te krijgen.

Wil je echter meerdere onderwerpen op je website kwijt en wil je ook optimaal op deze onderwerpen gevonden worden, kies dan een website die uit meerdere pagina’s bestaat. Heb je een one page website en stoei je met de vindbaarheid van je website in zoekmachines, dan kan het inzetten van landing pages om beter gevonden te worden een alternatief zijn. Maar nogmaals, je doet dan wel consessies aan het single page idee van je website.

Heb jij een one page website of heb je er ervaring mee, dan ben ik benieuwd naar jouw mening of ervaring met de SEO van een dergelijke site.