Webshops willen dat bezoekers de producten kopen die aangeboden worden. Dit wordt gemeten via Google Analytics. Websites die diensten aanbieden meten vaak verzonden contactformulieren. En hoewel dit belangrijke doelen zijn om te meten, zijn er vaak meer doelen. Doelen die minder belangrijk zijn, maar waar je evengoed inzicht in wilt hebben. De zogenoemde micro conversies.

In Google Analytics kun je dit soort doelen meten als gebeurtenis en als je wilt kun je dat meten als doel. Dit was al mogelijk, maar door Google Tag Manager is het instellen van deze micro conversies een stuk simpeler geworden. Codes handmatig toevoegen is niet meer nodig. Micro conversies kun je zelf zonder webbouwer instellen.

Google Tag Manager

Heb je geen idee wat Google Tag Manager is, lees dan even dit Google Tag Manager artikel.

Triggers zijn grootste uitdaging bij het meten van micro conversies via Google Tag Manager. De tag moet op het juiste moment een gebeurtenis naar Google Analytics sturen. Hieronder geef ik een aantal voorbeelden van triggers die gebruikt kunnen worden. Omdat iedere website anders is, zullen triggers mogelijk aangepast moeten worden.

  • Nieuwbrief aanmeldingen & Account aanmaken
  • Downloads
  • Add-to cart

Nieuwbrief aanmeldingen & Account aanmaken

Nieuwbrief aanmeldingen en nieuwe account zullen vaak het eenvoudigst zijn om te meten. Na het voltooien van de micro conversie komt de bezoeker op een nieuwe pagina. De URL hiervan kan gebruikt worden voor de trigger. Stel dat de URL van de bedankpagina die bezoekers te zien krijgen bedankt-nieuwbrief bevat. In dat geval kun je de volgende trigger gebruiken:

MCM 1

Downloads

Bij downloads zijn er verschillende mogelijkheden. Wanneer de download via een tekstlink gaat, is de trigger anders dan wanneer dit via een knop loopt.

Tekstlink/Afbeeldinglink

Bij een tekstlink of afbeeldinglink bevat de Click URL de URL van het bestand dat gedownload wordt. Indien er verschillende soort bestanden te downloaden zijn, kan een reguliere expressie gebruikt worden om al deze klikken te meten. Plaats een pijp (linker alt 1 2 4) tussen de bestandsextensies.

MCM 2

<button>

Een andere optie is een klik op een <button> die de download activeert. De Click URL is leeg, waardoor we dit niet kunnen gebruiken. Het alternatief kan de Click Classes zijn.

MCM 4

Add-to cart

Inzicht krijgen in het aantal keer dat iemand een product in zijn winkelwagen doet werkt op dezelfde manier. In de meeste gevallen zal de In Winkelwagen knop een <button> met een specifieke class. Gebruik deze class om je trigger te maken. Alternatieven zijn onder andere de Click Text en Click ID.

Google Analytics Tag

We hebben verschillende triggers gemaakt. Deze triggers gebruiken we om een Google Analytics tags te maken. De tag die downloads als event naar Google Analytics stuurt zou er zou uit kunnen zien:

MCM 5

Ik gebruik een variabele voor mijn Google Analytics ID, ik raad aan deze ook te maken (Constant als Type variabele). Door {{Page URL}} bij Label in te vullen, kun je later in Google Analytics terugvinden op welke pagina de micro conversie plaatsvond. Ook kun je je micro conversies een waarde geven

Voeg vervolgens je trigger of triggers toe. Onthoud, een tag activeert wanneer één van de triggers activeert. Als een tag met twee triggers heeft, hoeven ze niet alle twee geactiveerd te worden.

Google Analytics

In Google Analytics kun je realtime zien wanneer een micro conversie plaatsvindt. Dit doe je bij Realtime > Gebeurtenissen.

MCM 6

Behaalde micro conversies over een langere periode bekijken kan bij Gedrag > Gebeurtenissen. Hier kun je zien waar en wanneer een micro conversie heeft plaatsgevonden. Dit kun je vervolgens verder analyseren door segmenten of secundaire dimensies toe te voegen.

Doelen en conversies

Een voordeel van gebeurtenissen is dat ze eenvoudig als Google Analytics doel ingesteld kunnen worden. Hierdoor krijg je onder andere inzicht in de conversiepaden, padlengte en vertraging.

Doelen kunnen weer als AdWords conversies geïmporteerd worden. Dit geeft meer conversies om op te sturen. Wellicht dat er advertentiegroepen zijn die geen direct verkopen realiseren, maar wel veel nieuwsbrief aanmeldingen. Door micro conversies als AdWords conversie te meten krijg je hier inzicht in.

Conclusie

Micro conversies zijn voor veel websites belangrijk en door Google Tag Manager zijn ze makkelijker te meten dan ooit. Door een aantal eenvoudige tags en triggers toe te voegen kun je binnen een half uur inzicht krijgen in de behaalde micro conversies.