Keuzestress. We hebben er allemaal wel eens last van. Deze overbelasting van ons brein zorgt ervoor dat we keuzes uitstellen of helemaal geen keuze maken. Als jouw website keuzestress oplevert, is dit negatief voor de conversie. Daarom geef ik je in dit artikel de 3 hoofdredenen waardoor keuzestress en verwarring ontstaat bij websitebezoekers.

Oorzaken van verwarde consumenten

Uit onderzoek van Walsh en Mitchell blijkt dat er 3 hoofdredenen zijn waardoor consumenten worden verward op een website. Deze 3 factoren zorgen voor een lagere verkoop (en moet je dus voorkomen):

1. Keuze uit te veel producten

Te veel keuze in WebshopsAl tientallen jaren geleden bleek dat we maximaal 7 producten goed met elkaar kunnen vergelijken. Bij meer producten kan ons brein het domweg niet meer aan. Let dus op met hoeveel producten je per productcategorie aanbiedt. Bied je meer dan 7 producten per categorie? Geef bezoekers dan de mogelijkheid om hun wensen in te voeren in een productfilter, zodat zij makkelijker de producten kunnen vinden die aan hun eisen voldoen.

 

 

 

 

2. Te veel productinformatie

Te veel informatie in Webshop product

 

Uit onderzoek blijkt dat we geen betere beslissingen nemen wanneer we meer informatie  hebben. Erg veel informatie zorgt er echter wel voor dat consumenten dichtslaan en verward raken. Let dus goed op dat je alleen de noodzakelijke informatie weergeeft waar de consumenten behoefte aan heeft, zodat consumenten niet overspoeld worden door de hoeveelheid informatie die ze moeten verwerken.

 

 

 

verwarrende informatie in webshop3. Dubbelzinnige informatie

Niets is vervelender dan dubbelzinnige informatie. Als in de producttekst iets anders staat dan bij de productspecificaties, zorgt dit voor verwarring. Consumenten weten dan niet meer van welke informatie ze uit moeten gaan. Onze natuurlijke reacties is dan om niet te doen, en dus geen keuze te maken. Dit voorkomt simpelweg keuzestress bij de consument.

 

 

Conclusie:

Zorg er voor dat je verwarring en keuzestress voorkomt bij je websitebezoekers. Dit scheelt je veel omzet. Voorkom dat bezoekers moeten kiezen uit te veel producten of dat ze worden overladen met te veel (dubbelzinnige) informatie. Geef informatie passend bij de informatiebehoefte van je bezoekers, zorg ervoor dat productteksten en producteigenschappen elkaar niet tegenspreken en dat er uit maximaal 7 producten per productcategorie gekozen moet worden. Gebruik bij meer producten een productfilter om het makkelijker te maken om het beste product te kiezen bij de wensen.

Hoe pak jij keuzestress aan in je webshop? Laat je reactie hier achter!