Vaak wordt er door online marketeers direct verwezen naar Google+ wanneer ondernemers online beter vindbaar willen zijn. Google+ zou het goed doen voor SEO en, wanneer je Google mijn bedrijf (Voorheen Google Places) aanmaakt, zal je lokaal beter vindbaar zijn.

Het is natuurlijk leuk om goed gevonden te worden bij jou in de buurt, maar voordat je dat probeert te realiseren is het belangrijk om te begrijpen wat ‘lokaal zoeken’ inhoudt en wat de mogelijkheden zijn. ‘Lokaal zoeken’ bestaat al geruime tijd, maar veel (lokale) bedrijven tasten nog steeds in het duister wat betreft deze vorm van online marketing.

Waarom je lokale vindbaarheid verbeteren?

Wanneer jij als vishandel in Eindhoven gevestigd bent, zullen je meeste klanten uit de omgeving van Eindhoven komen. Als zij interesse hebben in het opkopen van partijen vis zullen ze via Google op zoek gaan naar een vishandel in de omgeving van Eindhoven.

Voorbeeld lokaal zoekresultaat

Google zal de combinatie van zoekwoord en locatie begrijpen en de lokale zoekresultaten tonen. De eerste 5 zoekresultaten genereren gemiddeld 90% van de clicks. Wanneer jij niet bij de eerste 5 resultaten zit loop jij dus een groot aantal bezoekers mis. En aangezien dit potentiële klanten zijn, is dat een nachtmerrie voor elke ondernemer. Vooral MKB-bedrijven die hun klanten vooral uit de omgeving moeten zien te halen is ‘ lokaal gevonden worden’ natuurlijk belangrijker dan voor bedrijven die landelijk werken.

Lokaal zoeken

Waarom lokaal zoeken vandaag nog optimaliseren?

In de afbeelding hierboven wordt het antwoord eigenlijk al gegeven. De redenen om vandaag nog te beginnen met de optimalisatie van lokaal zoeken zijn de volgende:

  • Organische resultaten

Door het optimaliseren van je on-page SEO verbeter je de vindbaarheid van je landingspagina’s op je website. Vermeld o.a. de adresgegevens op de website en tevens de werkgebieden van het bedrijf.

  • Google Maps pin

Als lokaal bedrijf moet je natuurlijk te vinden zijn in Google Maps. Wanneer je wordt getoond in Google Maps weet je zeker dat je vindbaar bent in de zoekmachines. Daarnaast worden de Google Maps resultaten ook bij lokale zoekopdrachten getoond.

  • Tonen Google+ pagina

Onder de Google Maps weergave wordt je Google+ pagina getoond. Vooral deze optie is zeer waardevol voor lokaal zoeken. Hier worden de openingstijden getoond, de adresgegevens en je telefoonnummer. Tevens worden hier de eventuele klantenreviews getoond.

Zaken om op te letten bij lokaal zoeken

De afbeelding hieronder geeft eigenlijk al genoeg duidelijkheid. Wanneer je begint met het optimaliseren van je Google account moet je het wel goed doen.

Do's en dont's lokaal zoeken optimaliseren

Zorg dat je Google Mijn Bedrijf geverifieerd is (Google zal een verificatiebrief naar het adres verzenden) en dat je profiel 100% is ingevuld. Vul een gedetailleerde bedrijfsbeschrijving in, maar vermijd keyword stuffing (té veel belangrijke keywords). Google accepteert dat niet en zal je hiervoor ‘straffen’.

Tip: Denk als mens, en vul je profiel in als mens. Bezoekers (potentiële klanten) lezen graag wie je bent en wat je doet!

Google mijn bedrijf

Veel mensen vinden het lastig om hiermee te beginnen. Daarom heeft Rowin Winkels op Marketingmed een artikel geschreven met een handig stappenplan om te starten met Google Mijn Bedrijf. Aan de hand van dit stappenplan kun jij ervoor zorgen dat je heel gemakkelijk online en lokaal gevonden wordt. Maak er gebruik van!

Tips voor lokale vindbaarheid

  • Kijk welke categorieën je concurrenten gebruiken, en gebruik deze ook (indien relevant).
  • Kies de meest relevante categorie, ook als de juiste er niet bij staat. Zet eventueel een van de werkvelden in de titel (voorbeeld: De Rozen TEGELWERKEN).
  • Probeer je te onderscheiden van je concurrenten door een volledige (en duidelijke) beschrijving toe te voegen en alles 100% in te vullen.
  • Vul een lokaal telefoonnummer in op je website en op je Google+ pagina (voorbeeld: Eindhoven 040-……..).
  • Vraag klanten om een review. Deze reviews worden in de lokale zoekresultaten binnen Google getoond en hebben waarde voor zowel de ranking binnen Google als de gebruiker. Rankings op andere review-websites, zoals Yelp, zijn ook waardevol.
  • Voeg een kaart van je bedrijf (Google Maps) toe aan je website. Het liefste op de landingspagina die gelinkt is aan je Google+ profiel, anders op de contactpagina van je website.
  • Zorg dat landingspagina’s op je website je belangrijkste zoektermen bevatten, en je locatie.

Google bedrijfsfotografie

Sinds 2012 biedt Google ook de mogelijkheid om het interieur van je bedrijf in een Google Streetview-stijl te tonen. Vooral voor bedrijven met een showroom is dit een prachtige manier om je bedrijf ‘op de kaart te zetten’. Via Google Business Photos kun je een aanvraag doen en een Google-fotograaf bij jou in de buurt zoeken. Nadat de 360 graden foto’s zijn gemaakt ontvang je ze binnen een aantal weken. Je kunt ze zowel op je Google+ pagina als op je website gebruiken.

Aan de slag met lokale vindbaarheid

Wanneer je serieus aan de slag gaat met Google Mijn Bedrijf en je lokale vindbaarheid zul je merken dat je resultaat boekt en vaker wordt gevonden.

Ben jij al te vinden in de lokale zoekresultaten?