Je was er vast al achter; contentmarketing is doorslaggevend voor je online succes. Ook in 2018 draait online heersen om de hoogwaardige kwaliteit van je content, maar hoe spring je nu boven je concurrenten uit? Oftewel, welke kwaliteitscontent is het komende jaar onmisbaar voor jouw website?

Content is niet dood

Voordat ik ga vertellen over de kwaliteitscontent die je nodig hebt, wil ik het volgende onderstrepen: content is niet dood. Content zal pas doodgaan wanneer de mensheid verdwijnt. Zonder content is er geen online marketing, punt. Maar als je daadwerkelijk succes wilt boeken met je content, moet je het wel goed aanpakken!

Kwaliteit staat  a l t i j d  voorop

Voor je content, in welke vorm dan ook, is kwaliteit essentieel. Nu kan een gepassioneerd schrijfster zoals ik dit wel lekker verkondigen, maar gelukkig wordt dit statement ook krachtig onderbouwd door de praktijk. Zoekmachines gaan meer en meer op zoek naar kwaliteitscontent. Volg dus Google’s richtlijnen en speel in op waarom jouw website uniek is voor bezoekers. Schrijf vooral voor je bezoekers en daarnaast een beetje voor Google. Ook B2B marketingexperts noemen de kwaliteit van content een belangrijke factor in het succes van een organisatie, zie afbeelding 1. Kortom, goede content is het investeren waard.

Afbeelding1

Bron

Wat wil je doelgroep eigenlijk?

Stel, een potentiële klant komt in zijn of haar zoektocht op jouw website terecht. Weet deze bezoeker in één oogopslag wie je bent, wat je doet en waarom hij of zij bij jou moet zijn? Aan de hand van relevante data kun je nagaan wat je doelgroep online zoekt en met programma’s zoals MouseTracker kun je zien wat zij precies doen op je site. Voor jou is het logisch dat je de lekkerste aardappelkoekjes ter wereld biedt, maar een bezoeker moet daar nog van overtuigd worden. Jij biedt de oplossing voor het probleem van je doelgroep, dus toon dat op een klantgerichte manier. Een persoon die op je website terecht komt, is al geïnteresseerd. Je wil dus deze bezoeker aantrekken en overtuigen met de bijzondere kwaliteiten van jouw organisatie. Zorg dat jouw website eruit springt:

Spreek je bezoekers persoonlijk aan

De gemiddelde internetgebruiker verdrinkt in de shitload aan content die online beschikbaar is. Het wordt voor een potentiële klant steeds moeilijker om juiste informatie eruit te filteren. Je moet dus op een unieke manier duidelijk maken dat jij de beste producten of diensten biedt. Zorg dat jouw website zich onderscheidt van alle middelmatige blogs en video’s door hoogwaardige en verslavende content. Vanzelfsprekend blijft gepersonaliseerde marketing dus ook in 2018 voorop staan. Het belang van microtargetting groeit sensationeel. Er zijn de afgelopen jaren diverse onderzoeken gedaan naar de effecten van personalisatie. Marketeers noemen gepersonaliseerde content succesvoller dan standaard content, zie afbeelding 2. Spreek die doorgewinterde consument dus aan met een custom made aanbod of interactieve benaderwijze.

Afbeelding2

Bron

Waar nog meer op te letten

Wil je bezoekers overtuigen op dit gepersonaliseerde vlak, dan moet je website betrouwbaar en transparant overkomen. Laat medewerkers hun verhaal vertellen op je website middels een live streaming, want dat schept aanzienlijk meer vertrouwen dan een reclamebericht ‘vanuit de organisatie’. Zorg ook dat mensen gemakkelijk met hun social media accounts kunnen inloggen, want dat verbetert hun persoonlijke customer journey. Maar, dit geldt niet voor elke doelgroep. Voordat je gaat investeren in een hip Snapchat-filmpje, onderzoek je natuurlijk eerst of dit bij jou en je potentiële klant past. Probeer niet constant de nieuwste trends te volgen, maar blijf altijd trouw aan de visie van jouw organisatie én de behoefte van je doelgroep. Schrijf daarnaast je contentstrategie uit, want dat vergroot de kans op succes.

De fenomenale opmars van videocontent

Ook een tekstliefhebber als ik kan er niet omheen: videocontent is groot en wordt in 2018 alleen maar groter. Deze snelst groeiende advertentievorm heb je nodig in je contentstrategie. Op social media zoals Facebook kan een moderne organisatie niet zonder videocontent. Je wil namelijk consumenten constant blijven boeien. Ook andere visuele content, zoals infographics, doet het trouwens altijd goed. Video’s geven bezoekers een ervaring, wat betekent dat de kwaliteit en impact van een filmpje afhangt van de beleving die het brengt. Je hoeft dus geen ingewikkeld verhaal uiteen te zetten, maar kunt op een laagdrempelige manier gewoon de meerwaarde van je product of dienst belichten. Visuele content past dan ook bij iedere organisatie. Dus, welke interessante verhalen heb jij te vertellen?

Focus op conversie

Tekst en beeld zijn je content, maar die moet je natuurlijk ook goed inzetten. Je website is de link tussen de vraag van de bezoeker en het aanbod van jouw organisatie. Welk doel heb je precies met je website? Wil je dat mensen een offerte aanvragen, dan zorg je dat knoppen als ‘contact’ en ‘offerte aanvragen’ opvallen. Op deze manier focussen op de conversie van je website zorgt voor een goede gebruikerservaring. Gebruiksvriendelijkheid speelt een belangrijke rol in de beoordeling van je bezoekers en daarmee in de waardering die Google heeft voor je website. Naast kwaliteitscontent is het dus ook belangrijk om een website te hebben die op functionele wijze jouw doel nastreeft. Zo komt je website hoger in de rankings én verleid je die aangetrokken klanten doelgericht.

Content als onderdeel van een brede marketingstrategie

Het succes van je website hangt niet alleen van de content af. Je kunt briljante content hebben, maar geen bezoekers trekken. Een succesvolle marketingstrategie zorgt dat alle online onderdelen op orde zijn en je website bijvoorbeeld beter bestemd is tegen veranderingen zoals updates in algoritmen. Naast content en conversie is zoekmachine optimalisatie essentieel, want doelmatige SEO zorgt ervoor dat je website hoger gerankt wordt. Wanneer je een online strategie hanteert die deze elementen combineert, komen die bezoekers dus binnenstromen dit jaar. Als je dan ook nog eens een subliem product of fantastische dienst biedt, kan het niet misgaan!