Al jaren wordt er online veel gepraat over de diverse SEO-technieken en de daarbij horende kosten. Als je hier voor het eerst naar gaat kijken en je inleest in de diverse informatie, kom je terecht in een groot netwerk van bepaalde diensten en de kosten hiervoor. Maar wat houden ze over het algemeen in en wat kan je verwachten van je investeringen in SEO. In dit artikel wil ik je graag meer vertellen over de verschillende tarieven die bureaus bieden en wat je hiervoor ongeveer kunt verwachten.

Welke vormen van betaling zijn er, en wat is de beste keuze?

Pas in eerste instantie altijd op voor partijen die misbruik proberen te maken van je beperkte kennis op dit gebied. Effectieve en goede zoekmachine optimalisatie is namelijk niet goedkoop en heeft altijd tijd nodig. Bedrijven die op korte termijn grote hoeveelheden links voor je willen regelen, of ze per direct aanbieden voor een vaste (vaak lage) prijs, zullen we niet meenemen in onze uiteenzetting. Dit soort bedrijven zal een gezonde SEO campagne in de weg staan, en probeert met mooie praatjes pakketten te slijten bij mensen die zelf weinig tot geen kennis van SEO hebben.

Bij de meeste bureaus die zoekmachine optimalisatie aanbieden, kom je vaak een van deze prijsmethoden tegen:

  • Vast uurtarief
  • Vast maandtarief
  • No cure no pay basis

Het is in principe niet goed te zeggen welke van de vormen het beste werken in jouw geval. Een duidelijke afspraak over wat er verwacht kan worden binnen de aangeboden diensten is daarom zeer belangrijk.

Hoe werkt SEO met een uurtarief?

Zoals bij elke dienst met een uurtarief zijn de kosten erg afhankelijk van waar je deze dienst afneemt en dus met welke prijs er rekening kan worden gehouden. Vaak variëren deze prijzen tussen de 75 en 175 euro exclusief BTW. In dit uur kan de SEO-specialist die voor je werkzaam is van alles doen. Dit kan zijn het optimaliseren van je website, het generen van meer waarde voor je website of andere werkzaamheden die hierbij komen kijken.

Het hanteren van een uurtarief betekent dat de kosten vaak goed te overzien zijn. Als er een budget beschikbaar is voor de SEO, dan kan er prima worden ingeschat hoeveel uur er besteed zal gaan worden aan de werkzaamheden. Hierin ligt echter ook het nadeel van deze vorm van facturatie. SEO is geen exacte wetenschap, en er kan geen garantie gegeven worden dat er resultaten geboekt zullen worden na een vastgesteld aantal uur. Aan het eind van de ingeplande uren kan het zijn dat niet de gewenste verbeteringen binnen de zoekmachines zichtbaar zijn, waarna er opnieuw moet worden gekeken of het budget toereikend is om meer uren af te nemen. 

SEO door middel van een vast maandtarief

Ook deze manier van factureren en werken kom je vaak tegen op internet. Aangezien de exacte werkzaamheden enorm verschillen, doen de prijzen dit ook. Vaak worden de werkzaamheden in pakketten aangeboden, waarbij de inhoud uiteenloopt van fulltime aan de slag gaan, tot een aantal uur per maand wat werkzaamheden uitvoeren, afhankelijk van budget en wensen van de afnemer. Door deze verschillende maandpakketten variëren de prijzen van zo’n pakket van 175 tot 5000 euro.

Bij deze manier van factureren is het uiteraard direct duidelijk wat de kosten zullen zijn. Geen verrassingen aan het einde van de maand, aangezien er duidelijke afspraken gemaakt kunnen worden. Afhankelijk van de afspraken die er gemaakt zijn over eventuele contractduur, is het meestal mogelijk om per maand op te zeggen. Er kan dan zelf aan de hand van de resultaten worden besloten om wel, of niet, met een bedrijf verder te gaan.

Net als bij facturatie per uur, is hier het nadeel dat er geen garantie is wanneer er precies resultaten verwacht mogen worden. Vooraf zal er door het bedrijf wel een schatting gedaan worden, om een idee te kunnen krijgen van de kosten. Helaas is het met SEO goed mogelijk, dat een planning van 6 maanden uiteindelijk blijkt uit te lopen tot bijvoorbeeld 9 maanden. Indien er op basis van de 6 maanden budget is vrijgemaakt, komen er voor de echte resultaten ineens niet voorziene kosten om de hoek kijken. Uiteraard is het ook mogelijk dat resultaten eerder worden behaald, wat een besparing in de kosten met zich meebrengt als er alleen voor de gewerkte maanden betaald hoeft te worden.

SEO op no cure no pay basis

Dit tarief komt in het algemeen minder vaak voor en is dus vrij uniek. No cure no pay betekent zoals de naam eigenlijk al zegt: geen oplossing, geen betaling, in SEO termen is dit dus : geen resultaat, geen betaling. Prijzen zijn lastig te noemen, aangezien dit veelal afhankelijk is van de hoeveelheid zoektermen die afgenomen worden, en uiteraard, welke resultaten er behaald worden!

De reden dat de meeste bedrijven niet kiezen voor deze manier van factureren is, zoals eerder genoemd, het feit dat garanties op het gebied van SEO bijna niet bestaan. Normaal gesproken draait de klant op voor het risico van het niet behalen van de resultaten, ze betalen immers vaste bedragen per uur, of per maand. Bij no cure no pay verschuift dit risico naar het SEO bedrijf, wat direct een vertrouwensband schept.

Een nadeel van deze vorm van factureren is dat er vaak een eenmalig bedrag gerekend word voor het analyseren van de website en bepalen van de keywords die het meest zinvol zijn voor de klant. Dit doen deze bedrijven vaak om goed in te kunnen schatten wat er haalbaar is, waardoor het uiteindelijk voor de klant ook een voordeel heeft, er worden namelijk zelden loze beloftes gedaan over wat er mogelijk is.

Conclusie

De eindconclusie kun je dus zelf het beste trekken. Als je liever een vast bedrag per maand wilt uitgeven aan SEO kun je het beste kiezen voor een van de vaste tarieven. Ook als je bijvoorbeeld je SEO-campagne het laatste zetje wilt geven kun je hier nog een paar uur mee uitbesteden en weet je ook vooraf goed waar je aan toe bent. Wil je liever daadwerkelijk resultaat van je investering? Kies dan voor no cure no pay. Zo ben je zeker dat je betaald voor echte resultaten waar je iets aan hebt!