Google+ is een ondergewaardeerd sociaal platform wat mij betreft. En dat is deels aan Google zelf te wijten, die maar niet voor elkaar krijgt om mensen te overtuigen van de unieke kracht die er schuilt in Google+. En die mensen maar niet duidelijk maakt dat het nooit bedoeld is als zogenaamde “Facebook killer”. Google+ specialist Daniel Mulder quoot technologiegoeroe Guy Kawasaki op zijn Google+ Marketing blog over de verschillen tussen de drie belangrijkste sociale media:

Guy Kawasaki over Twitter versus Facebook versus Google+

Google+ verbindt mensen door hun passies

Waar Facebook heel duidelijk gebruikt wordt door mensen om contact te houden met vrienden, familie en kennissen, maar ook mensen waarmee ze anders geen contact meer mee zouden hebben, zie ik op Google+ mensen elkaar opzoeken op basis van gedeelde interesses. Ze delen hun passies, en daarmee ook kennis. Op basis hiervan kun je zelfs aannemen dat mensen die jouw Google Mijn Bedrijf pagina volgen, ook echt betrokken zijn bij jouw bedrijf. De meeste actieve gebruikers die ik spreek zijn dan ook vooral enthousiast over de Google+ Community’s. Voor bedrijven en organisaties is er echter een onderbelicht voordeel: doelgroepen gericht bereiken door middel van kringen.

Kringen: (doel)groepen bereiken, ook als ze jou niet volgen

Bij andere sociale media bereik je alleen mensen die jou volgen, tenzij je adverteert. Bij Google+ kun je zelf je doelgroep zoeken en toevoegen aan je kringen (circles). Jij bepaalt wie je aan welke kringen toevoegt en maakt zelf de voor jou relevante kringen aan. En met die kringen kun je jouw nieuws en informatie delen, per kring of meerdere kringen tegelijk. Perfecte marketing natuurlijk, want op welk sociaal medium kun je zo gericht je berichten delen?

Bereik je klanten zoals hén past!

Deze kringen gelden niet alleen voor je persoonlijke Google+account. Ook op Google Mijn Bedrijf kun zelf je klanten volgen/toevoegen en deze segmenteren in kringen. Voor je begint met mensen toevoegen, is het verstandig te bepalen welke kringen er belangrijk zijn voor jouw bedrijf. Welke doelgroepen wil je kunnen benaderen om ze informatie te bieden die hen het beste past? In onderstaande voorbeeld zie je een aantal van de kringen die ik gebruik voor mijn bedrijfspagina Letterzaken.

Voeg klanten toe aan de juiste kringen voor marketingdoeleinden

Kies zelf aan welke kring of kringen je mensen of zelfs bedrijven toevoegt.

Hoe pas je dit toe: een praktijkvoorbeeld

Een mooi voorbeeld is Mondzorg Surhuisterveen. Deze tandartspraktijk heeft een Google Mjin Bedrijf pagina, die verder (nog) niet actief is. Om klanten op de hoogte te brengen van voor hen relevante informatie, kan Mondzorg Surhuisterveen klanten onderbrengen in kringen gebaseerd op demografische gegevens:

  • gezinnen met kinderen tot 18 jaar
  • stellen tot 40 jaar zonder kinderen
  • jong volwassenen van 18 tot 25 jaar (thuiswonend)
  • jong volwassenen van 18 tot 25 jaar (uitwonend)
  • echtparen zonder kinderen tot 65 jaar

Dit zijn enkele voorbeelden uit de losse pols. Ieder bedrijf kan zelf bedenken welke relevante doelgroepen er zijn, gebaseerd op haar eigen criteria. Bij ieder bericht op Google+ kun je selecteren naar welke kringen je deze verstuurt. Dit betekent dat je niet iedereen lastigvalt met berichten die mogelijk niet relevant zijn voor hen.

Hoe zet je die kringen dan in?

In het geval van Mondzorg Surhuisterveen kan het bedrijf bij wijzigingen in bijvoorbeeld zorgverzekering de klanten die deze wijzigingen (mogelijk) treft informeren. Wanneer een wijziging gaat over de kinderen -die tot 18 jaar automatisch meeverzekerd zijn- kunnen ze kiezen om het bericht alleen te versturen aan de kring gezinnen met kinderen tot 18 jaar. Zo komt het bericht enkel bij de doelgroep terecht die het aangaat en zal het aantal mensen dat het bericht als niet relevant ervaart kleiner zijn dan bij een algemeen bericht aan iedereen. Per bericht kun je de keuze maken met wie je dit deelt.
Kies je kringen voor je een bericht plaatst op Google+

Een ander voorbeeld: de rijschool

Bij een rijschool kun je drie heel verschillende doelgroepen onderscheiden, die alle drie een totaal andere benadering vragen:

  1. Jongeren tot 16 1/2 jaar
  2. Mensen vanaf 16 1/2 jaar zonder rijbewijs
  3. Mensen vanaf 17 met rijbewijs*

*met 2toDrive mag je vanaf de dag dat je 17 wordt rijexamen doen

Deze drie groepen hebben allemaal behoefte aan totaal andere informatie. Wanneer je als rijschool algemene berichten ‘Openbaar’ plaatst, bereik je al je volgers. Door een bericht te versturen aan geselecteerde kringen, ontvangt de door jou bepaalde doelgroep jouw bericht, zelfs als ze jou niet volgen. Heb je een bericht voor mensen die zich oriënteren op een rijschool, dan hebben de kringen 2 en 3 er geen enkel belang bij en deel je deze enkel met kring 1. Zo stuur je heel gericht je berichten naar 1 of meerdere groepen klanten.

Maar niemand gebruikt Google+!

Een veelgehoord bezwaar is dat niemand Google+ gebruikt. Natuurlijk zijn er minder actieve gebruikers op Google+ dan op Facebook, dat neemt echter niet weg dat Google+ interessant is. Ten eerste is Google+ nog maar actief sinds 2011 en groeit mede daardoor het aantal actieve gebruikers op het moment behoorlijk. Ten tweede lijkt de activiteit laag wanneer je zelf niemand volgt. De statistieken laten echter een gestage groei van het aantal actieve gebruikers zien. Ongemerkt behoort Google+ tot de top 5 van de meest gebruikte sociale media in Nederland met maandelijks meer dan 2.000.000 actieve gebruikers. Je kunt er beter maar bij zijn!

Google+ stijging in grafiek gebruik sociale media in Nederland

Gebruik sociale media in Nederland (bron: Marketingfacts via Comscore)

Begin nu en boek dit jaar nog resultaat met Google+

In bovenstaande grafiek zie je hoe Google+ gestaag groeit. De daling die in oktober 2014 zichtbaar is, is de eerste daling in jaren en wat dit voor de toekomst betekent valt enkel af te wachten. Feit is wel dat Google+ gestaag groeide de afgelopen jaren en het aantal actieve gebruikers in Nederland in 2 jaar zelfs meer dan verdubbeld is. Zet hier tegenover dat Twitter sinds januari 2014 ruim met 1/3 is gekrompen en bepaal dan in hoeverre jouw doelgroep zich op deze platforms bevindt.

Ik adviseer om alvast alles in te richten om Google+ in te zetten en hierbij vooral te focussen op de kringen die voor jouw onderneming of organisatie van belang zijn. Ga er eens een goed half jaar mee aan de slag en zie dan welke resultaten je boekt. De statistieken krijg je erbij, en zijn ook via de app voor je mobiele telefoon of tablet in te zien.

Statistieken Google Mijn Bedrijf

Deel jouw inzichten en ervaringen!

Nu ben ik benieuwd: zet jij Google+ al (actief) in of ga je dat nu doen? Wil je iets kwijt of vragen? Laat je reactie hieronder achter en plaats jouw Google Mijn Bedrijf pagina in de reactie, wie weet wat voor feedback je nog krijgt!