We gingen in gesprek met Sonny Sieben, online marketeer en eigenaar van online marketingbureau Pure Minds uit Heerlen. Sonny vertelt zijn verhaal als ondernemer en marketeer en deelt graag zijn ervaringen en visie met ons!

Hoi Sonny, kun je jezelf kort voorstellen voor de lezers van MarketingMed?

Mijn naam is Sonny Sieben, 29 jaar oud en ik ben eigenaar van online marketingbureau Pure Minds. Wij specialiseren ons in resultaat gedreven online marketing, waarbij we sterk focussen op ROI.

Hoe ben je het marketing vakgebied ingerold?

Tijdens mijn opleiding Marketing Management in Eindhoven raakte ik tijdens een college geïnteresseerd in zoekmachine marketing voor mijn vuurwerk webshop. Zo ben ik zelf zaken uit gaan zoeken en toepassen. Na een bijbaantje en een stage bij een online marketing bureau besloot ik zelf een bureau op te richten om zo ook andere ondernemers te helpen met de inzet van online marketing.

Wat is je visie op het vakgebied? Wat zijn de trends?

Marketing & Business worden steeds meer een geheel. Waar marketeers vroeger echt op een eiland functioneerden en “campagnes” creëerden zijn ze nu steeds meer onderdeel van de organisatie. Een goede ontwikkeling want marketing moet wat mij betreft ook in het product ingebouwd zijn en geen losstaand iets zijn.

Mobile is natuurlijk al een tijdje aanwezig maar wordt steeds belangrijker. Een andere trend binnen ons vakgebied is growth hacking. Online marketeers worden steeds meer T-Shaped players waar kennis van alle disciplines aanwezig moet zijn

Hoe spelen jullie (met Pure Minds) in op de trends en ontwikkelingen?

We proberen constant onze kennis te vergroten door het volgen van blogs, webinars en inspirerende mensen uit ons vakgebied. Ook door kennisuitwisseling met andere online marketeers en het bijwonen van Meetups blijven we geïnspireerd. En zelf zaken testen. Uiteindelijk kun je veel lezen maar als je het nooit in de praktijk brengt weet je nooit hoe een strategie of werkwijze in een bepaalde branche aanslaat.

Kun je wat meer vertellen over Pure Minds?

We hebben afgelopen jaren onze dienstverlening uitgebreid. Waar we eerst vooral specialiseerden in SEO / SEA , bieden we nu alle online kanalen aan. Steeds met een resultaatgedreven aanpak. Ook in acquisitie maken we die groei mee en focussen we ons nu voornamelijk op e-commerce partijen waar we een gedeelde ambitie mee hebben en samen kunnen groeien. Sinds juni 2016 zijn we gevestigd op C’Mill. Een oud Phillips terrein in Heerlen dat ze hebben omgebouwd tot creatieve broedplaats.

Wat zijn de USP’s van jullie bedrijf?

We focussen ons sterk op het resultaat en zetten alles in om dat zo optimaal mogelijk te maken voor onze klanten. Onze visie is dat als onze klanten groeien, wij ook groeien. Door eerst middels Analytics een goed fundament neer te zetten weet je waar je pijnpunten zitten en waar je door kunt groeien.

Hoe verleiden jullie de klant? Welke marketingmiddelen zetten jullie in?

Voor onze klanten zetten we alle middelen in die nodig zijn. SEO / SEA, Affiliate, E-mail, banner advertising, Facebook ads, copywriting. De verleiding zit hem uiteindelijk in consistente communicatie en sterke landingspagina’s.

Onze eigen (online) marketing mag nog wel wat worden verbeterd vind ik zelf. We bloggen ondertussen wel maar zetten bijvoorbeeld nog geen campagnes voor onszelf uit. Wij schrijven momenteel wel aan een inbound strategie.

Wat is een best practice van jullie? Wat zijn de learnings hieruit?

Laatste tijd zijn we veel bezig met conversie attributie. Sturen op last click kan echt niet meer en als bureau moet je dat duidelijk maken naar de klant. Door het pad van de (eind)klant inzichtelijk te maken begrijpt onze klant nu ook steeds vaker dat ze in de volledige customer journey aanwezig moeten zijn. Alle kanalen dragen bij aan hun online presence en resultaat.

Wie of wat heeft je het meest geïnspireerd?

Er is niet 1 iemand die mij het meeste inspireert. Inspiratie kan overal vandaan komen en kan in de kleine dingen zitten. Van onze eigen klanten, die met veel passie voor hun producten, keihard groeien of van een ondernemer die vol energie aan een nieuw avontuur start. Qua blogs lees ik graag die van Seth Godin. (http://sethgodin.typepad.com/)

Wat is je belangrijkste advies/ tip voor de lezer?

Ik las laatst in een blogpost de uitspraak “Execute like crazy”. Door kleine dingen snel en veel uit te proberen met minimaal risico kun je veel leren. Voor mij is dat ook de definitie van ondernemerschap. Plannen zijn leuk maar door ze uit te voeren leer je pas echt hoe een markt of product in elkaar steekt.