Vandaag zitten we weer samen met een professional die graag zijn kennis wil delen met de lezers van MarketingMed. Maarten van Heeren is een Google Adwords specialist uit Amsterdam.

Hoi Maarten, kun je jezelf kort voorstellen aan de lezers van MarketingMed?

Ik ben Maarten van Heeren en werk met mijn bedrijf als SEA specialist in Amsterdam. Naast de kern, het runnen van Google Adwords, adviseer ik bedrijven in de breedte op online marketing gebied.

Hoe ben je het vak van SEA specialist ingerold?

Na mijn studie rechten vroegen vrienden, de Wodan Brothers, of ik ze kon helpen met de online marketing voor hun personeelsplanning software Dyflexis. Ik kreeg daar de ruimte om creatief met o.a. Google Adwords om te gaan; geen betere leerschool dan de praktijk. Het is een mooi bedrijf dat ik nog steeds volg, maar op een gegeven moment begon het te broeien; ik wilde voor mezelf beginnen.

Wat is je visie op het vakgebied? Wat zijn de trends?

De concurrentie om bovenaan Google te staan is moordend, en zeker betaald. Ook voor het MKB is er meer nodig dan een paar campagnes aan zetten. De hele route van zoekopdracht tot aanvraag moet kloppen. Strategie is een noodzaak geworden en dat maakt het alleen maar leuker.

Sommige zoekopdrachten zijn zo duur geworden dat het alleen nog rendement heeft advertenties te tonen aan mensen die je website al eens bezochten; retargeting voor search(RLSA) is wel een trend.

Hoe speel je met Clear Blue Sea in op de trends en ontwikkelingen?

Ik volg veel SEA goeroes, websites en blogs. Hierdoor ben ik altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Je leest er ook over creatieve oplossingen die weer van toepassing kunnen zijn bij klanten.

Kun je wat meer vertellen over Clear Blue Sea?

Clear Blue Sea bestaat bijna 5 jaar en de klanten zitten verdeeld over de randstad. Aan de ene kant werk ik direct met allerlei bedrijven in het MKB en aan de andere kant werk ik als freelancer voor bijvoorbeeld een grote verzekeraar.

Wat zijn de USP’s van je bedrijf?

Er is zoveel vraag naar Adwords specialisten dat ik inmiddels de luxe heb om zo eerlijk en recht door zee te zijn (al hield me dat eerder niet tegen). Klanten krijgen dus soms te horen wat ze niet willen horen, maar ze weten ook zeker dat ze niets op de mouw wordt gespeld.

Hoe verleid je de klant? Welke marketingmiddelen zet je in?

Veel opdrachten komen via via binnen en uiteraard sta ik ook bovenaan in google, maar niet via Adwords; te duur, gewoon organisch. Zoek maar eens op “Adwords specialist Amsterdam”.

Wat is een best practice van je? Wat zijn de learnings hieruit?

Ik heb allerlei soorten klanten; groot en klein, B2B en B2C, startups en (bijna) koninklijk. Hierdoor is het werk zeer afwisselend en altijd anders, maar het mooiste dat je de learnings van de ene branch weer bij een andere kan inzetten.

Wie of wat heeft je het meest geïnspireerd?

Het lef van een startende ondernemer om vol voor iets te gaan met je hele hebben en houden. (En nee, ik zie mezelf als freelancer, geen echte ondernemer)

Wat is je belangrijkste advies/tip voor de lezer?

Wanneer je het zoekgedrag van een potentiële klant weet te doorgronden, doorgrondt je tegelijkertijd de markt waar die klant zich in begeeft. Dat maakt Search Engine Advertising een fantastische basis voor elk (online) marketing plan.