In onze reeks interviews zitten we vandaag samen met Raymond Hewitt, eigenaar van Mobile XL. Raymond draait al heel wat jaren mee in zijn vakgebied en heeft vele trends zien komen en gaan. Na jaren voor grote, internationale organisaties te hebben gewerkt heeft Raymond nu zijn eigen bedrijf Mobile XL. Zijn passie? Ondernemers helpen hun doelstellingen te bereiken door het inzetten van innovatieve technologieën. Daar willen we graag meer over weten!

Hallo Raymond, kun je jezelf kort voorstellen?

Ik ben een van de mensen uit de “oude” marketinggeneratie die de hele verandering heeft meegemaakt van traditionele marketing naar online marketing. Met mijn 48 jaar heb ik de nodige ervaring opgedaan in binnen- en buitenland. De software branche is mijn thuis en ben altijd bezig geweest met innovatieve oplossingen. Mijn passie is ondernemers helpen hun doelstellingen te bereiken door het inzetten van innovatieve technologieën. Dit heb ik bijna 20 jaar gedaan voor grote klanten als ABN Amro, Roche, ASR, SGS, en nog vele andere grote internationale bedrijven. En sinds twee jaar heb ik mijn eigen bedrijf Mobile XL waarmee we juist de kleinere MKB bedrijven ondersteunen. Het leuke bij het werken met MKB organisaties is dat je vaak met de eigenaren samenwerkt aan hun bedrijf. Dit geeft een enorme voldoening wanneer je goede resultaten bereikt.

Hoe ben je het marketing vakgebied ingerold?

Ik heb ruim 20 jaar geleden bewust voor het marketingcommunicatie (en sales)vak gekozen. Als opgeleide techneut wilde ik iets heel anders. Bij mijn toenmalige werkgever KPN kreeg ik de gelegenheid om die stap te maken. Ik was destijds begonnen met de HBO opleiding communicatie naast mijn full-time baan. En kreeg, zij het met enige tegenwerking, als techneut een sales en marketing functie in Rotterdam. Dat was in die tijd eigenlijk “not done”. Sinds die tijd ben ik altijd actief geweest in het gebied van marketing, communicatie en sales, want die drie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Wat is je visie op het vakgebied? Wat zijn de trends?

Ik ga niet beweren dat ik een visie heb. Mensen met een visie, daar zijn er maar een paar van op de wereld. Steve Jobs had een visie, Elon Musk heeft een visie, maar “gewone” mensen zoals wij hebben al moeite genoeg om de ontwikkelingen van alle dag te volgen. Wel ben ik er van overtuigd dat de ontwikkeling op het gebied van (online) marketing pas begonnen is.

Een trend is dat het gebruik van internet is verschoven van desktop naar mobiel. En dat is de reden dat we met Mobile XL nu apps maken voor het MKB. Maar mobiel is straks niet meer het equivalent van telefoon. Mobiel betekent straks overal en altijd, flexibiliteit, geen grenzen.

Dingen die we nu nog als eng en bedreigend zien zullen op termijn heel normaal zijn. De chip van je telefoon zit straks onder je huid. Sleutels zijn verleden tijd. Geld is straks overbodig als fysiek betaalmiddel. En informatie is nog makkelijker aanwezig dan het nu al is. Voor de consument en voor de ondernemer.

Bij banken, verzekeraars en andere grote multinationals hebben we de afgelopen 10 jaar al gewerkt met Big Data en The Internet of Things. Het verzamelen van heel veel data uit alles en iedereen en deze data weer gebruiken voor het maken van betere producten en het verbeteren van de dienstverlening.

Maar ook de MKB ondernemer kan gebruik maken van deze technologieën en hiermee de klanten beter bedienen en het bedrijf klaar maken voor de toekomst. Een eenvoudig voorbeeld daarvan is het gebruiken van de GPS locatie van de mobiele telefoon van de gebruiker van de apps. Hiermee heb je als ondernemer de perfecte mogelijkheid om je klant te “triggeren” op de momenten die interessant zijn voor je. Informatie bieden op het moment dat de klant er klaar voor is op basis van data gegevens. Organisaties die nu nog zeggen dat ze de klant niet willen “lastig vallen” met berichten, zullen op termijn de klant kwijt raken. Want weet je ….  andere bedrijven inspireren de klant wel. En de klant vind het niet erg. Zolang je maar nuttig gebruik maak van informatie en technologie.

De ontwikkelingen op dit gebied zullen heel snel gaan, want mensen wennen snel aan nieuwe technologieën en de acceptatie ervan gaat ook steeds sneller. In mijn eerste salesfunctie verkocht ik mobiele telefoons. Van die hele grote met een band om je schouder en in de auto een magneet antenne voor op het dak. Die werden alleen verkocht aan hele rijke patsers (en aan criminele die hun geld niet kwijt konden), want wie wilde nu een mobiele telefoon? We hadden toch een telefoon thuis? En moet je nu eens zien kinderen van 5 jaar en mensen van in de 80 lopen er mee rond en kunnen niet zonder. En dat in slechts 20 jaar tijd. De komende 5 jaar gaat de informatie die verzameld wordt via online activiteiten een hele grote rol spelen in ons leven. Want de technologie ontwikkelt zich al vele jaren exponentieel.

Deze week sprak ik een klant die al geruime tijd met veel plezier een app heeft die wij hebben gemaakt. De doelgroep van de app zijn zowel kinderen, maar ook mensen van middelbare leeftijd. De klant was aangesproken door twee van de kinderen ( 8 en 6 jaar oud) het gesprek ging als volgt;

“Chris”, zegt de jongen van 8 jaar, “wanneer zet je eens andere muziek in de app want de muziek die er nu in staat kennen we ondertussen wel”. Chris zegt: “zou je dat willen, dat is best een goed idee. Ik ga er eens naar kijken”.  “Ja”,  zegt de jongen van 6 jaar, “ik heb het deze week ook al tegen Diana gezegd en de nieuwe muziek staat er nog steeds niet in.”

Dit is de reactie van kinderen die niet beter weten dan dat informatie altijd en overal aanwezig is. Dit zijn over 10 jaar de klanten van de ondernemer van nu. Wanneer je als ondernemer wacht met meegaan met de huidige mogelijkheden dan is er geen plaats voor je in de nabije toekomst.

Hhhmm , wellicht toch iets van een visie.

Hoe spelen jullie (met Mobile XL) in op de trends en ontwikkelingen?

Als ondernemer moet je rekening houden met deze veranderingen. De innovatieve grote bedrijven doen dit al jaren. En degene die dit niet hebben gedaan overleven niet. Zie V&D, Kijkshop, Radio Modern, om er maar een paar te noemen. Marktleiders uit het verleden die niet mee zijn veranderd. De gemiddelde MKB ondernemer heeft hier ook moeite mee. Veel overleven nu nog vanwege de lokale aanwezigheid, maar het nut daarvan wordt steeds minder. Dus degene die nu niet serieus investeren in online aanwezigheid zullen over een aantal jaar niet meer bestaan, ongeacht de branche waar je in zit.

Dat wil niet zeggen dat alles online wordt, maar de online en offline wereld zal één worden. Wanneer we straks gaan winkelen dan nemen we de producten niet meer in zware tassen mee naar huis. Als we al niet online kopen dan gaan we uitsluitend naar de winkel voor de beleving. We rekenen online af en voordat wij thuis zijn heeft de “postbode” het al bij je thuis neergezet. Die beleving dat is het waar ondernemers zich mee kunnen onderscheiden. En die beleving is offline en online. En hier zitten ook voordelen aan voor de ondernemers, een schoenenwinkel heeft geen voorraad meer. De voorraad zit bij de logistieke bedrijven die de voorraad voor een groot aantal bedrijven verzorgt. Dit betekent overal dat er minder voorraad nodig en de consument een grotere keuze heeft. En dit tegen lagere kosten, want in de voorraad zitten de kosten voor de ondernemer en zijn risico. Dus het is een voordeel voor iedereen.

Met die bewustwording bij ondernemers zijn we met Mobile XL druk bezig. Ondernemers ondersteunen bij de eerste stappen om de online wereld commercieel in te gaan zetten. En dan hebben we het niet over een website waar je een contactformulier kan invullen.

Met onze apps geven we ondernemers de mogelijkheid direct te communiceren met hun klanten. Wat is er nu mooier dan een 1-op-1 communicatie met je klant. Dan ben je betrokken bij je klant, en heeft de klant ook een band met jouw bedrijf. Wanneer je dan de offline en online beleving als één geheel gaat zien zal uiteindelijk de klant veel vaker bij je in de winkel of je restaurant staan. En dus meer omzet genereren.

Internet is niet de schuld dat winkels failliet gaan. Internet is de mogelijkheid om je bestaande business uit te breiden en te groeien. Maar dan moet je wel als ondernemer in beweging komen. Blijf je stil zitten dan is het einde in zicht. Maar als het aan Mobile XL ligt is dit niet nodig.

Kun je wat meer vertellen over Mobile XL?

Mobile XL is het gevolg van een sterk gekoesterde wens om mijn eigen bedrijf te beginnen en al mijn ervaring en kennis die ik de afgelopen jaren heb opgedaan bij grote bedrijven in binnen en buitenland nu ook toe te passen voor mijn collega MKB ondernemers. Aangezien de online (internet) technologie volledig gedomineerd wordt door mobiele devices was het een logische keuze om hier op in te spelen. We werken hiermee samen met een Amerikaans bedrijf. Zij hebben de software ontwikkeld waar wij de apps mee maken.

Echt een unieke oplossing die de technologie van grote bedrijven beschikbaar maakt voor de MKB ondernemer. Een MKB ondernemer met een MKB budget. En om het voor bedrijven nog makkelijker te maken werken we op abonnementsbasis, waardoor grote investeringen vooraf niet nodig zijn. We investeren zo mee samen met de ondernemer en worden ook direct afgerekend op het succes dat we bereiken met de ondernemer samen. Want zijn we niet succesvol kan de ondernemer zo stoppen met onze oplossingen.

Wat zijn de USP’s van jullie bedrijf?

Mobile XL brengt de geavanceerde technologie binnen het bereik van MKB ondernemers. We hebben echt de kennis in huis om innovatief bezig te zijn, dit in tegenstelling tot veel andere leveranciers in het MKB segment. Die toch vaak nog steeds maar deel oplossingen leveren.

Daarnaast bieden we met onze abonnementsstructuur een oplossing binnen het budget van iedere ondernemer. We zijn er voor de lange termijn als partner van de ondernemer, want het wordt commercieel ook voor Mobile XL pas interessant wanneer de ondernemer langer dan twee jaar klant bij ons blijft.

Hoe verleiden jullie de klant? Welke marketingmiddelen zetten jullie in?

We investeren veel in persoonlijk contact met de ondernemer. Omdat voor veel ondernemers een app heel nieuw is moeten we veel uitleggen en laten zien. Dat lukt het beste wanneer we met de ondernemer om tafel zitten. Daarnaast maken we uiteraard gebruik van Google.

Wat is een best practice van jullie? Wat zijn de learnings hieruit?

Het nadeel van innovatieve oplossingen is dat er vaak geen best practices zijn. Maar die creëren we met elkaar. Wanneer we vandaag nieuwe toepassingen realiseren met een klant, kijken we ook naar de klanten van gisteren en worden deze nieuwe toepassingen ook voor hen beschikbaar gesteld. Dat is het voordeel van ons model. Alle klanten werken continu met de laatste mogelijkheden en oplossingen zijn nooit verouderd.

Wat/ wie heeft je het meest geïnspireerd?

Innovatie inspireert mij altijd enorm. Door met innovatieve oplossingen te werken sta je dicht bij de toekomst. Bewandel je paden vaak als één van de eerste. Hierdoor ontdek je nieuwe dingen en ben jij degene die de ondernemers kan motiveren voor deze nieuwe innovatieve oplossingen. Natuurlijk zijn er ook wel mensen die je inspireren, maar dan gaat het vaak om details. Ik vind bijvoorbeeld de presentaties van Richard van Hooijdonk zeer inspirerend.

Wat is je belangrijkste advies/ tip voor de lezer?

Sta open voor nieuwe technologieën. Zorg dat je of zelf op de hoogte bent of iemand hebt die je kan adviseren. Wanneer je wil investeren in innovatie durf dan groot te denken. Ga er niet automatisch vanuit dat deze grote plannen niet haalbaar zijn of alleen bereikbaar zijn voor de grote multinationals. Ondanks dat de grote ideeën wellicht door tijd of geld gebrek nu niet mogelijk zijn is het wel belangrijk dat de investeringen die je gaat doen in het grote plaatje passen. Dit om te voorkomen dat de korte termijn investeringen de lange termijn investeringen in de weg staan. Zie de technologie niet als de vijand maar als hulpmiddel.