Je kent het wel, je wilt voor je bedrijf of je klanten social media berichten inplannen. Maar je wilt hier niet te veel tijd in kwijt zijn. Helaas zijn er niet heel veel gratis tools te vinden en daar wil Ceesjan de Zeeuw verandering in brengen. Waarom is een social media tool zo belangrijk? En, wat is er eigenlijk allemaal op de markt te vinden? Ik ga met hem in gesprek. 

Ceesjan de ZeeuwHoeveel goede social media tools zijn er volgens jou op de markt?

Er zijn veel verschillende social media dashboards maar de grootste spelers op de markt zijn Hootsuite en Buffer. Echter, voor het overgrote deel van de gebruikers zijn deze dashboards te ingewikkeld om te gebruiken. Daarnaast zijn ze niet ontworpen met de drukbezette ondernemer in het achterhoofd. Ons dashboard is makkelijker om mee te starten en om te gebruiken. Dit is dan ook een voordeel voor een drukbezette ondernemer. De marktleider is Hootsuite. Zij hebben ontelbaar veel functies die wij niet hebben maar dat maakt het dashboard van Hootsuite juist omslachtig en minder makkelijk om te gebruiken. Het goede nieuws is dat de vele extra functies die zij hebben doorgaans niet gebruikt worden (of nodig zijn) door het MKB. We hebben een aantal zeer interessante functies waardoor veel van onze gebruikers overgestapt zijn van Hootsuite naar ons social dashboard.

Hootsuite maakt het mogelijk voor gebruikers om te posten via RSS feeds maar onze Content Research functie gaat veel verder om klanten te helpen om boeiende (en relevante) content te vinden. Vind gemakkelijk relevante YouTube video’s, Google News en Trending Content. Bovendien houdt u gemakkelijk uw concurrenten in de gaten via Facebook Search en kunt u inspiratie opdoen van de meest succesvolle content van uw concurrenten.

Hootsuite is gericht op de grotere bedrijven. Er zijn vele geweldige metrics maar deze worden voor 99,9% niet gebruikt door kleine ondernemingen. Hootsuite heeft ook niet iets zoals de Visual Composer die wij hebben. Deze tool maakt een snelle compositie van goed vormgegeven, professionele afbeeldingen. Met één klik op de muis staan ze ingepland om gepost te worden op al uw sociale netwerken.

Onze ambitie is om hét social media dashboard te zijn voor het MKB startend in Nederland, en daarna buiten Nederland. Ik wil ondernemers helpen en om die reden is het product ontwikkeld en vervolgens op de markt gebracht. Het bespaart ondernemers tijd en helpt ze op een fijne manier om te kunnen gaan met social media, zonder frustraties.

Hootsuite vs Buffer

Welke voordelen zitten er aan het gebruik van een goede social media tool?

De voordelen van het gebruik van een goede social media management planning tool zijn:

  • Het scheelt tijd omdat je content vooruit kunt plannen voor Facebook, Twitter en LinkedIn
  • Je kunt gemakkelijk zien hoe succesvol de content is die je op je social media accounts plaatst. Zo kun je ook gemakkelijk zien hoe effectief de hashtags zijn die je hebt gebruikt om ervoor te zorgen dat je genoeg verkeer terug naar je website stuurt.
  • Je kunt dit makkelijk controleren met behulp van statistieken. Met sommige dashboards krijg je zelfs inzicht in de meest succesvolle content die je hebt geplaatst met betrekking tot het aantal mensen dat naar je website is gestuurd. Dit wetende kun je deze content vervolgens ook in de toekomst gebruiken.
  • De ondernemer kan het schrijven van hun social media content delegeren zonder dat een junior assistent een beheerder hoeft te worden van social media accounts. Om die reden is het niet mogelijk dat er in het weekend persoonlijke foto’s van de werknemer worden geüpload naar de Facebook-bedrijfspagina.
  • De ondernemer kan alle content die geschreven is door hun team gemakkelijk controleren via het dashboard voordat het gepubliceerd wordt. Op deze manier zorgt het bedrijf ervoor dat ze de controle behouden over hun merk.
  • Beheer meerdere social media accounts vanuit één plaats.

Social media tool

Waarom is een goede social media tool zo belangrijk?

Social media wordt steeds belangrijker in de zakelijke wereld en een goede social media tool is erg belangrijk omdat het de drukbezette ondernemer tijd bespaart en het ervoor zorgt dat de social media content boeiend is. Het helpt ondernemers ook om het succes van social media campagnes te meten. Er is een bepaalde verwachting van (potentiële) klanten dat bedrijven aanwezig zijn op social media. Ben je als bedrijf niet aanwezig op social media of plaats je niet regelmatig nieuwe content op je accounts? Dan loop je de kans dat potentiële klanten afgeschrikt worden nog voordat ze de telefoon pakken om je op te bellen. Een goede social media tool is een essentieel hulpmiddel om tijd te besparen bij het beheren van social media én om het merk van een bedrijf te beschermen. Veel social media tools hebben ook functies om content te vinden (Content Research) en om gemakkelijk professionele afbeeldingen te ontwerpen. Op deze manier is het nog makkelijker om de social media van je bedrijf een professionele uitstraling te geven.

Waar moet een goede social media tool aan voldoen?

Veel social media tools bieden een gratis versie aan waarmee ondernemers kunnen testen of ze de tool wat vinden (soms voor een bepaald aantal dagen). Zodra de gebruikers gewend zijn om regelmatig content te plaatsen worden ze verzocht/moeten ze upgraden naar een betaalde versie. In veel gevallen krijgt de gebruiker meer toegang tot de tools die ze al gebruikt hebben tijdens de gratis versie of krijgen ze toegang tot tools waar ze niet eerder gebruik van konden maken tijdens de gratis versie. Deze tools helpen de ervaring van de bedrijfseigenaar te verbeteren bij het schrijven van social media content. 

Welke voordelen heeft jullie Social media dashboard?

Het goede nieuws is dat de gratis versie van ons social media dashboard zeer makkelijk te gebruiken is. Bovendien heeft de gratis gebruiker ook toegang tot hulpdocumenten waarin tips gegeven worden om het maximale resultaat uit social media marketing te halen. Daarnaast vindt de gebruiker op elk scherm het vraagteken-icoon. De gebruiker krijgt extra uitleg wanneer hij of zij hierop klikt.

Een social media tool die makkelijk te gebruiken is bespaart tijd en geld voor bedrijven. Het dashboard heeft een schat aan tools waar ondernemers gebruik van kunnen maken. De tools maken het mogelijk om het succes van social media campagnes te meten. Denk aan het krijgen van inzicht in het verkeer dat naar de website wordt gestuurd maar ook inzicht in wat de beste hashtags zijn voor hun publiek. De beste hashtags zijn alleen beschikbaar in de pro-versie. Het verkeer dat naar de website wordt gestuurd wordt bijgehouden via de URL die de gebruiker in zijn post of tweet plaatst. Het dashboard verkleint deze URL en vervolgens houdt het dashboard het verkeer bij dat naar de website wordt gestuurd. Er moet wel een URL ingevoerd worden in de post/tweet, anders is het niet mogelijk om het verkeer bij te houden. Zie de screenshot voor een voorbeeld. In het voorbeeld zie je dat er 69 keer geklikt is op de Facebook-post die vervolgens de bezoeker heeft doorgestuurd naar de betreffende URL.

Klicks op links social media

Je kunt zoveel social media accounts koppelen voor Twitter, Facebook en LinkedIn als je zelf wenst en ontwerp gemakkelijk professionele afbeeldingen vanuit het dashboard. De Content Research functie is erg nuttig en hiermee kun je gemakkelijk boeiende content vinden die je ook voor je eigen social media accounts kunt gebruiken. Ook kun je gemakkelijk Facebookpagina’s van concurrenten bijhouden en inspiratie opdoen van succesvolle content van de concurrentie (zie screenshot, type ‘sector + locatie’)

Trending content

Verder kun je met deze functie gemakkelijk Trending Content ontdekken waardoor je altijd op de hoogte bent van het meest interessante nieuws. Natuurlijk is er nog veel verbetering nodig van ons product maar we helpen ondernemers graag en daarom is het product zo snel mogelijk op de markt gebracht. Ik zeg altijd, het hebben van een idee is 2 punten. De executie ervan 98 punten. We hebben snel gehandeld en verbeteringen worden gaandeweg doorgevoerd.

Dank voor het openhartige interview Ceesjan en fijn dat we jouw tool mochten behandelen. Mocht je besluiten om gebruik te willen maken van een gratis account dan kun je je hier aanmelden.