Hoi Christiaan, kun je jezelf kort voorstellen voor de lezers van MarketingMed?

Mijn naam is Christiaan Slierendrecht, 35 jaar, online marketing strateeg en fanatiek ‘growth hacker.’ Je kunt me ‘s nachts wakker maken voor… Liever niet – ik hou van slapen. Maar wanneer wakker, kan ik erg genieten van lekker eten en drinken, reizen, sporten en het bouwen aan ons bedrijf.

Hoe ben je het marketing vakgebied ingerold?

Eind 2010 heb ik heel bewust de keuze gemaakt om mijn baan als business analist in de financiële sector op te zeggen. Ik wilde voor mezelf te beginnen als online ondernemer. Ik had veel ideeën in mijn hoofd en kon mijn ei niet kwijt in de corporate wereld. Te veel muren, te veel politiek. Het vaste contract en de auto van de zaak waren niet voldoende om me vast te houden in de ‘rat race’ waar ik inmiddels onderdeel van geworden was.

Wat is je visie op het vakgebied? Wat zijn de trends?

Ik geloof niet zo in trends. Wanneer je iets gaat doen omdat het een trend is dan loop je per definitie achter de feiten aan. Dan hoor ik iemand roepen: ‘We moeten iets met Snapchat, dat is nu helemaal hot!’. Het kleine detail dat je doelgroep bestaat uit 40-plussers en zich (nog) helemaal niet bevindt op Snapchat wordt dan opeens een blinde vlek. Ik geloof veel meer in het trekken van een eigen plan, haarscherpe focus op het oplossen van klantproblemen en het slim inzetten van online middelen die daar het beste bij passen.

Hoe spelen jullie in op de trends en ontwikkelingen?

Door te werken vanuit een ‘continuous development’ benadering. Ik geloof in een ‘van-binnen-naar-buiten’ benadering als het gaat om online marketing. Dus eerst kijken wat de uitdagingen en pijn is van je potentiële klant, vervolgens onderzoeken waar hij zich online oriënteert en je online platform en sales pagina’s hier haarscherp op afstemmen. Daarna gebruik je de verzamelde data om je oorspronkelijke product en de vormgeving van je salespagina’s verder te optimaliseren en conversies te verhogen. Het mooie aan deze manier van marketing is dat je in staat bent om een businessmodel mee te laten veranderen met veranderingen in de markt. Dit kan omdat je direct anticipeert op de online feedback die je ontvangt. Ook stelt het je in staat om een manier van denken te omarmen waarbinnen je als organisatie niet zozeer gedreven wordt door transacties, maar door het toevoegen van echte waarde aan klanten en partners.

Kun je wat meer vertellen over We Are Media | JijOnline?

We zijn ooit begonnen om het anders te doen. Om een omgeving te creëren waarbinnen je kunt experimenteren met online concepten en waarin je de mogelijkheid hebt om te onderzoeken wat jij als persoon echt tof vindt om te doen. Deze mindset zit in ons DNA. We hebben twee verschillende labels. Vanuit We Are Media helpen we organisaties en onderwijsinstellingen met de uitdagingen en kansen die het online kanaal biedt. Je moet dan denken aan training en advies binnen verandertrajecten. JijOnline is ons online services label van waaruit we meer aan de creatiekant zitten en oa. websites ontwikkelen en marketingcampagnes verzorgen. We werken vanuit ons kantoor in Utrecht met een kernteam van 6 mensen en daaromheen een flexibele schil aan freelancers en partners.

Wat zijn de USP’s van jullie bedrijf?

Ik denk dat wij ons goed kunnen verplaatsen in onze klanten én in de klanten van onze klanten. We proberen ook altijd de ‘waarom vraag’ te achterhalen. Waarom probeer je als bedrijf bepaalde stappen te zetten en welke oplossingen passen daar het beste bij? Wat zijn de uitdagingen waar je klanten mee worstelen en hoe kun je dit vertalen naar online content en een UX design dat converteert? Zijn dat USP’s? Ik weet het niet. Het is niet iets waarmee we onszelf in onze eigen marketing actief profileren. Misschien moeten we daar meer mee doen, hahah. Bedankt voor de vraag 😉

Hoe verleiden jullie de klant? Welke marketingmiddelen zetten jullie in?

We hebben ons eigen klantenbestand voornamelijk opgebouwd door middel van een mix van SEO, SEA en doorverwijzingen/aanbevelingen van bestaande klanten. Inmiddels zijn we op het punt aangekomen dat we hard genoeg groeien om onze eigen campagnes terug te gaan schalen.

Wat is een best practice van jullie? Wat zijn de learnings hieruit?

Een sterke SEO/SEA/UX combinatie. Hierbij houden we rekening met de focus doelgroep en stemmen we teksten, UX design en search campagnes haarscherp af op de uitdagingen van de focus doelgroep. Voordeel hiervan is dat je op korte termijn gekwalificeerde leads of sales kunt genereren en tegelijkertijd aan je langetermijn rankings werkt in de organische zoekresultaten. Je kunt beter zo snel mogelijk je product of dienst testen in plaats van heel lang in een ontwerpfase te blijven hangen. Liever iets naar de markt brengen dat werkt, maar dat in je eigen ogen nog niet helemaal ‘perfect’ is dan wachten en de boot missen. En proefballonnetjes ook weer snel ‘kapot te durven prikken’ wanneer resultaat uitblijft. Die les heb ik ook echt pas geleerd als online ondernemer en zit helaas totaal nog niet ingebakken in ons onderwijssysteem of het gros van het bedrijfsleven.

Wie of wat heeft je het meest geïnspireerd?

Er is niet één persoon of één ding wat me het meeste heeft geïnspireerd. Groei kan me enorm inspireren. Stapjes maken in zakelijke en persoonlijke groei. Maar ook mensen die het anders durven te doen of vanuit andere perspectieven denken dan de main stream. Denk aan auteurs als Nassim Nicholas Taleb (Antifragile), Otto Scharner (Theory U) en Daniel Kahneman (Thinking fast and slow). Of de TED talk van Jill Bolte Taylor, prachtig.

Wat is je belangrijkste advies/ tip voor de lezer?

Als je ergens echt in gelooft dan kun je het ook waar maken.
Als je tegenslagen omarmt als leermoment dan groei je sneller.
Neem regelmatig tijd voor reflectie, blijf niet hangen in de waan van de dag.
Doe liever een paar dingen goed dan alles half
Begin klein, experimenteel, leer, speel, geniet.