Sinds de komst van inbound marketing stijgt het gebruik ervan. Steeds meer bedrijven en marketeers verdiepen zich in deze moderne marketing methode. Echter zijn er nog veel bedrijven die kansen laten liggen. “Zeker in de B2B wereld zie ik dat veel bedrijven nog achterblijven en nog niet klaar zijn voor deze ontwikkeling,” stelt inbound- en contentmarketing specialist Albert Mensinga — tevens spreker op the Digital Future of B2B.

Albert Mensinga“Ik ben begonnen als graphic designer,” stelt Albert. “Al snel werd me duidelijk dat de kleur en het lettertype dat je gebruikt eigenlijk niet uitmaken. Het ging veel meer om de boodschap die overgebracht werd. Het is te vergelijken met het inmiddels bekende verhaal van Simon Sinek: kijk naar de WHY van het verhaal.” Later groeide Albert door tot project manager. Na dit een aantal jaar (ook als freelancer) te hebben gedaan, besloot hij dat deze baan toch niet helemaal in zijn straatje paste. Albert begon voor zichzelf als inbound marketeer.

Met zijn bedrijf Albert Mensinga Creative ondersteunt hij nu bedrijven. Hij leert ondernemingen hoe zij zich het beste online kunnen profileren. Daar kan hij de komende tijd nog wel even mee door: “Ik bezocht laatst een bedrijf, wat een omzet van ongeveer 40 miljoen had, en ontdekte dat er geen vaste marketeer in dienst was. Iemand nam de marketing activiteiten onder zijn hoede naast zijn reguliere werkzaamheden.” Dit voorbeeld toont aan dat een aantal bedrijven nog een lange weg te gaan heeft op het gebied van marketing. Er valt nog een hoop winst te behalen op dit vlak.

“Business bestaat voor mij uit marketing en innovatie. Bedrijven moeten met nieuwe producten blijven komen en met de ontwikkelingen op hun vakgebied meegaan. Daarnaast moeten ze deze producten vermarkten door gebruik te maken van marketing. Sommige ondernemingen snappen dit nog niet helemaal,” zegt Albert. Het is belangrijk dat een bedrijf duidelijk heeft welke markt het wil bedienen en weet wat de mensen willen. “Als je aan het produceren bent zonder een doelgroep voor ogen te hebben, waar ben je dan eigenlijk mee bezig?”

Doelgroepen

Ik vroeg me af wat dan de voornaamste problemen zijn waarmee bedrijven Albert benaderen. “Er komen vaak bedrijven naar mij toe die aangeven dat ze een goede website hebben. Ook verspreiden ze folders en een bedrijfsvisie waar de hele organisatie achterstaat. Toch wil het niet lukken om op internet gevonden te worden. Ik help hen daarbij en zorg ervoor dat de klanten het bedrijf online vinden. Dat doe ik voornamelijk door het creëren van content in de awareness fase. Het gaat erom dat ze hun markt en doelgroep scherp krijgen.”

Loop je bij het invoeren van inbound marketing nog tegen problemen aan? “Ja, want het gaat niet alleen om een andere manier van marketing bedrijven, maar meer om de manier van denken binnen het bedrijf. Bedrijven hebben tijd nodig om te wennen aan die cultuuromslag en om te veranderen. Soms heb ik een vrijblijvend gesprek met klanten en geef ik ze inzicht. Daar heb ik ze mee. Vervolgens hoor je dan een jaar niets meer van ze.
Na ruim een jaar nemen ze ineens contact met me op. Ze voerden mijn suggesties door en zeggen klaar te zijn voor de volgende stap. Veranderingen doorvoeren kost tijd en je moet geduld hebben in je sales traject. Bureaus hebben vaak geen tijd en geduld en willen snel vooruit.”

Inbound marketing kost tijd. Je moet erin investeren om succesvol te zijn. Niet elk bedrijf is daartoe bereid. “Veel bedrijven vervallen dan weer in een sales verhaal om zo veel mogelijk klanten binnen te halen in plaats van de klant oprecht te informeren. Veel personen laten het overkomen alsof ze weten waar ze het over hebben en de waarheid verkondigen. Nu is de waarheid een subjectief begrip in de wereld van marketing, maar vaak zijn de verhalen niet gebaseerd op echte bedrijfscases. Het is dus maar de vraag of het klopt wat ze zeggen. Dat vind ik eigenlijk het belangrijkste van inbound marketing: dat mensen de waarheid verkondigen en het authentiek houden,” zegt Albert.

Albert is één van de sprekers op kennisevent Digital Future of B2B (DFB2B) dat op 28 juni plaatsvindt. In zijn sessie richt hij zich vooral op de awareness fase: “De meeste predikers van inbound marketing hebben het over het over de drie fases van de buyer journey: awareness, consideration en decision. Voor veel ondernemingen is dat een enorme stap, omdat ze die begrippen niet kennen. Dus ik focus me op de awareness fase. In dit traject moet je jezelf als bedrijf laten zien en kenbaar maken. Dat doe je door je op mobile devices te richten en goed geschreven content te produceren die binnen de behoefte van jouw markt past. Een groot aantal bedrijven zit nog in een oriënterende fase. ‘Misschien moeten we iets gerichter gaan schrijven, onze thema’s scherper neerzetten en onze landingspagina’s onder de loep nemen?’ Dit hoort allemaal bij de awareness fase. Je bedrijfsvisie moet aansluiten op je marketingverhaal.”

Digital Future of B2B

Naast Albert zijn er nog 20 andere sprekers op DFB2B. Naast kennissessies zijn er ook workshops te volgen. Dit is een ideale gelegenheid voor directieleden en marketing- en salesmanagers om kennis en inspiratie op te doen voor een succesvolle online aanpak.