Meer en meer websites worden getroffen door handmatige acties tegen webspam. In Nederland vallen de klappen, tot nu toe, vooral in het MKB. Gezien het feit dat grote Amerikaanse en Engelse bedrijven recentelijk getroffen werden door penalties is het de vraag wanneer Google de peilen richt op websites van grote Nederlandse bedrijven.

Wat gebeurt er nu eigenlijk tijdens zo’n penalty?

Keyword rankings - voor, tijdens en na een Google penalty

Keyword rankings – voor, tijdens en na een Google penalty

In de figuur zijn de dagelijkse keyword rankings te zien voor één keyword. Ieder punt vertegenwoordigt één meting op één dag. Voor deze website waren de rankings al gestaag aan het zakken, een indicatie dat je een penalty kunt verwachten. In het verleden stond het keyword in dit voorbeeld in de top 3, toen ik met het meten begon was deze al afgegleden naar positie 6 en vervolgens naar 7 totdat er een abrupte verschuiving plaatsvond naar positie 11. Twee weken later verscheen er in Webmaster Tools de mededeling dat de website de Google richtlijnen overtrad (rode pijl). In eerste instantie verdween het keyword helemaal uit de index en kwam naar een paar dagen weer terug. Gedurende de penalty periode bleef het keyword gemiddeld rond positie 30 hangen, in de praktijk onvindbaar dus.

Vervolgens moet je een heroverwegingsverzoek indienen bij Google met het verzoek om de penalty weer op te heffen. Aangezien er voor deze site duizenden spammy backlinks waren geplaatst in de voorgaande jaren werden meerdere verzoeken afgewezen:

WMT penalty melding

WMT penalty melding

Pas na drie en halve maand werd de penalty opgeheven (groene pijl). Daar kun je duidelijk zien dat de rankings weer omhoog gaan maar niet terugkeren naar de oorspronkelijke positie. Om de penalty op te kunnen heffen moesten er een groot aantal links verwijderd / gedisavowed worden. Daar zaten ook een groot aantal backlinks tussen van domeinen met goede PageRank. Het wegvallen van die backlinks zorgt ten dele voor de daling in keyword rankings.  Hier valt niets aan te doen, als Google je eenmaal een penalty heeft gegeven ivm spammy backlinks dan MOET je laten zien dat je een groot deel van deze slechte backlinks hebt verwijderd of op zijn minst ge-disavowed.

Als je al was begonnen met linkverwijdering / disavowen van slechte links VOORDAT  je website een penalty heeft gekregen dan kan de schade in de keyword rankings aanzienlijk meevallen, daarover later meer.

Weer terug naar de grafiek. Ondanks dat de penalty was opgeheven waren er toch nog heel wat slechte backlinks over die nog steeds naar het domein verwezen. Er volgde daarom nog een grote disavow actie (blauwe pijl) wat opnieuw zorgde voor een tijdelijke daling in de keyword rankings, gevolgd door gestage, verdere stijging van de keyword positie.

Als ik websites vergelijk met CognitiveSEO dan zie ik in het algemeen dat sites met een schoon backlinkprofiel het beter doen in de keyword rankings dan sites die nog steeds een aantal slechte backlinks ontvangen. Oftewel, het hebben van slechte backlinks belemmert je groei in de keyword rankings (en als je teveel slechte backlinks hebt kun je een penalty verwachten). Het is dus belangrijk om je backlinkprofiel regelmatig op te schonen.

Wat is nou het effect van een handmatige actie tegen webspam op je omzet?

Zoals in de figuur is te zien daalde een van de belangrijkste keywords naar een in de praktijk onvindbare positie. Dit gebeurde ook met andere keywords en al met al zakte het organische verkeer helemaal in voor die keywords die voorheen zorgden voor de meeste omzet uit organisch verkeer. Deze derving in organisch verkeer moest worden gecompenseerd met extra uitgaven in AdWords. Dat was een zeer kostbare onderneming want zoals je kunt zien in de figuur duurde het nog maanden voordat de keyword rankings weer in de buurt kwamen van de oorspronkelijke posities. Oftewel, voorkomen is beter dan genezen.

 Welke links moet ik nou verwijderen / disavowen ?

Het is verstandig om al je backlinks stuk voor stuk na te lopen om te bepalen welke mogelijk schadelijk zijn. Maar wat als dat er duizenden zijn? In dat geval kun je alvast een groot gedeelte van de slechte links eruit filteren op basis van PageRank waardes, of het gebrek eraan. Neem bijvoorbeeld deze website:

http://www.alive-directory.com/

Een paar jaar geleden had de homepage van deze webdirectory site een PageRank van 3 en was daardoor waardevol om backlinks op te plaatsen. Inmiddels na diverse Panda updates heeft deze site geen PageRank meer, een duidelijke indicatie dat Google deze site als lage kwaliteit beschouwt. Het is daarom dan ook verstandig om backlinks op dit soorts sites zo snel mogelijk te disavowen. Als een site net nieuw is dan duurt het even voordat Google er uberhaupt een PageRank waarde van 0 aan toekent. Maar als een site al enkele jaren bestaat en dan toch unranked is, of PageRank 0 heeft voor de homepage dan kun je er vrijwel zeker van zijn dat deze site gedevalueerd is door Google. Je kunt dan beter het zekere voor het onzekere nemen.

Vaak staan backlinks niet op de homepage van een site, maar juist op een sub-pagina, maar je wil juist een lijst hebben met alleen maar de domeinen. Zo’n lijst kun je makkelijk genereren door al je backlinks in deze online tool te gooien:

http://urltodomain.com/

Nu heb je een lijst met domeinen waarvan je de PageRank waarde wilt bepalen. Dat kun je doen door deze lijst weer te gebruiken in een andere tool:

http://goo.gl/hFyA5V

De Bulk Google PageRank checker is een script in een Google doc. Ik stel voor dat je er een kopie van maakt voor jezelf omdat iedereen toegang heeft tot dit specifieke Google doc.

In de linkerkolom plak je de lijst met domeinen en in de rechterkolom kun je de PageRank waardes laten bepalen.

bulk page rank checker

Je ziet rechts beneden in het geselecteerde veld een klein vierkantje. Als je daar op klikt terwijl je de muisknop ingedrukt houdt dan kun je de selectie naar beneden slepen en wordt vervolgens voor ieder veld de PageRank waarde berekend. Je kunt ook dubbelklikken op het vierkantje en dan wordt deze operatie in één keer toegepast op alle velden. Als er echter teveel operaties in te korte tijd uit worden gevoerd dan wil dat nog wel eens foutmeldingen veroorzaken dus ik sleep de selectie iedere keer over enkele tientallen velden en laat dan Google even zijn werk doe voordat ik verder ga.

Nu heb je een volledige lijst met domeinen en hun PageRank waardes. Zo kun je snel alle domeinen eruit halen met PageRank o en unranked en ervoor kiezen om in één keer een groot aantal backlinks te disavowen op basis van een eigenschap die voor Google zelf een maatstaf is van de kwaliteit van een website.

UPDATE

Kort na het publiceren van dit stuk werd ik gewezen op de PageRank checker van Hans van der Graaf een zeer handige en gebruiksvriendelijke tool.