Een van de onderwerpen in de wereld van SEO waar misverstanden over bestaan is duplicate content. Wat wordt nu precies beschouwd als “dubbele inhoud” (zoals het in goed Nederlands heet) en wat niet? Heeft het invloed op je SEO? En is er nu een probleem met duplicate content en hoe voorkom je het?

Wat is duplicate content nu precies?

Om te beginnen: duplicate content houdt in dat er op twee webpagina’s exact of vrijwel dezelfde inhoud te vinden is. Dit kan zowel op dezelfde website (interne duplicate content) plaatsvinden als op twee verschillende websites (externe duplicate content). Google geeft zelf aan dat het gaat om “substantiële blokken inhoud” en “grotendeels dezelfde inhoud”.  Hoe ver “substantieel” en “grotendeels” gaat is gissen. Het voorkomen van duplicate content binnen je eigen website is sowieso aan te raden. Valt herhaling binnen 1 website niet uit te sluiten, wissel of wijzig dan in ieder geval diverse elementen op een webpagina (titels, delen van alinea’s, afbeeldingen). Welk effect duplicate content op je posities in Google heeft, behandel ik verderop in dit artikel.

Interne duplicate content

Interne duplicate content veroorzaak je veelal zelf. Het is een veel voorkomend issue bij webshops, waar hetzelfde product bijvoorbeeld onder verschillende categorieën valt, waardoor er meerdere URL’s zijn voor dit product, zoals in onderstaande voorbeeld:

Duplicate content URL in webshop

Aan het laatste deel van de URL’s zie je dat het om hetzelfde model gaat, van hetzelfde merk. De verwijzing loopt alleen via een ander pad in de webshop, waardoor er dus dubbele inhoud wordt gecreëerd. Hier zijn verschillende oplossingen voor, die in een volgende alinea behandeld worden.

Externe duplicate content

Externe duplicate content kan door jezelf gecreëerd worden of juist door de andere partij. Je creëert het zelf door het 1-op-1 overnemen van bijvoorbeeld productinformatie of een persbericht op je website of webshop. Wanneer andere partijen dit al eerder hebben gedaan, heb je dus dezelfde inhoud op je website geplaatst. Dit gebeurt vaak niet bewust en is -zeker in het geval van webshops met duizenden producten- heel verklaarbaar. Grote webshops hebben om deze reden eigen copywriters voor productteksten.

Duplicate content in webshops

Het grote misverstand over duplicate content en SEO

Het grote misverstand rondom duplicate content is dat het slecht voor je SEO zou zijn. Je zou worden afgestraft voor de dubbele inhoud en daarom niet in de zoekresultaten verschijnen. Dit is echter niet exact hoe het zit. Wel kan jouw webpagina door de dubbele inhoud minder goed indexeren. Hoe zit dat nu? Eigenlijk is het vrij logisch:

Wanneer er sprake is van twee of meer webpagina’s met exact dezelfde inhoud, moet de zoekmachine een keuze maken welke pagina in de zoekresultaten zichtbaar wordt. Als Google gebruiker zit jij niet te wachten op 2 pagina’s met dezelfde inhoud vlak onder elkaar in de zoekresultaten. Dat ondermijnt de relevantie van de zoekresultaten. Dus moet Google (wie gebruikt er überhaupt een andere zoekmachine? 😉 ) kiezen welke van deze pagina’s ze als eerste vertoont in de zoekresultaten.

Dus heeft het toch een negatief effect op je SEO?

Nee, let op, er staat: “welke ze als eerste vertoont in de zoekresultaten”. Hieruit mag je concluderen dat de andere pagina’s wel voorkomen in de zoekresultaten. Ze worden dan echter veel lager geïndexeerd. En hoewel de duplicate content dus de oorzaak is van een lagere plaatsing in de zoekresultaten, is dit beslist geen negatief effect op je SEO. Het is enkel de keuze welke van de “dubbele” pagina’s als eerste naar voren komt. Feitelijk is die pagina dus je indicatie van hoe goed deze pagina indexeert.

Welke keuze maakt Google dan?

Welke pagina plaatst Google bovenaan in het geval van duplicate content? In principe zal het oorspronkelijke artikel voorrang krijgen, wanneer heel duidelijk is dat deze als eerste geplaatst is. Toch valt niet uit te sluiten dat een duplicaat hoger terecht komt in de zoekresultaten. Wanneer de dubbele pagina op diverse punten gebruikersvriendelijker is dan het origineel, heeft de lezer meer aan die pagina en kan Google ervoor kiezen deze hoger in de zoekresultaten te plaatsen. Factoren die hierin naar verwachting een steeds belangrijkere rol gaan spelen zijn mobielvriendelijkheid van je website en een https-verbinding. Uiteraard spelen andere SEO-factoren daarbij ook een rol.

2 oplossingen voor duplicate content

Oplossing 1: creëer unieke content

De meest voor de hand liggende oplossing is uiteraard gewoon voorkomen dat je duplicate content op je website plaatst. Hierbij geldt uiteraard dat je zelf je content creëert, waardoor je gegarandeerd unieke content op je website plaatst. Heb je een webshop, pas dan de standaard teksten, die je aangeleverd krijgt van je leverancier, aan en voeg er desnoods eigen informatie aan toe. Dit is arbeidsintensief, maar wel de moeite waard, omdat je je onderscheidt.

Oplossing 2: gebruik de rel=”canonical” tag

Oké, dit lijkt heel technisch en het is in feite een technische oplossing, maar vaak wel eenvoudig te realiseren. Gebruik de HTML-tag rel=”canonical” wanneer een bepaalde pagina niet de pagina is met de oorspronkelijke tekst. Wanneer je dus een tekst plaatst waarvan je weet dat deze al te vinden is op internet of er een tweede pagina wordt gecreëerd met dezelfde inhoud (zoals het voorbeeld van de webshop), zet dan deze tag in. Je webbouwer of webdesigner kan je hierbij helpen. Als je een WordPress website hebt en de Yoast SEO WordPress plugin gebruikt, kun je via deze plugin zelf rel=”canonical” toevoegen aan je pagina.

Maak jij je nog zorgen om duplicate content op jouw website?

Het misverstand is uit de lucht. Duplicate content is geen SEO-issue en is vrij eenvoudig te voorkomen of te verhelpen. Heb je hier wat van opgestoken of heb je nog vragen omtrent dit onderwerp? Plaats hieronder jouw bericht, ik ben benieuwd naar jouw reactie!