Iedere ondernemer die een website heeft denkt weleens na over de vraag hoe zijn of haar site nog beter kan. Wat zou er gebeuren als ik de kleur van de button aanpas waarmee mensen zich aanmelden voor de nieuwsbrief? Wat is het effect van een andere presentatie van de producten in de webshop? En op welke plek kan ik lezers het beste verleiden om ook een ander interessant artikel te lezen? Zulke rendementsvragen kun je beantwoorden met de hulp van conversie optimalisatie; simpelweg het testen van verbeteringen op je site. Sinds kort kan dat met een nieuwe gratis dienst Google Optimize.

optimize1

Wist je dat Google één van jouw doelstellingen als ondernemer deelt? De zoekmachine wil, net zoals jij, dat jij online groeit. Waarom? Dat is simpel: online groei is voor iedere ondernemer een goede ontwikkeling, omdat het vaak gepaard gaat met daadwerkelijke groei van de onderneming. Dat klinkt misschien niet meteen als iets waar Google ook belang bij heeft, maar dat hebben ze wel. Want hoe sterker jij als ondernemer groeit, hoe groter de kans is dat je blijft adverteren op Google. Niet verwonderlijk dus dat het bedrijf ondernemers helpt hun online onderneming succesvol te maken. Met Google Analytics en Search Console boden ze ondernemers al de nodige handvaten, maar sinds kort is er een nieuwe tool: Google Optimize.

Daarmee maakt Google de kennis die tot nu toe alleen beschikbaar was voor grote online spelers toegankelijk voor iedere ondernemer. Iets wat we het zoekmachinebedrijf eerder hebben zien doen. Tot 2005 was het heel gebruikelijk dat je betaalde voor je webstatistieken. Totdat Google de markt openbrak met de introductie van Google Analytics. Die dienst was niet alleen gratis toegankelijk, maar was ook een stuk uitgebreider dan de gemiddelde betaalde dienst uit die tijd. Het gevolg was dat ondernemers massaal gebruik maakten van de mogelijkheid om informatie over hun website uit te lezen en daardoor het niveau van webstatistieken werd verhoogd in de volledige markt. Met de lancering van Google Optimize lijkt het zoekmachinebedrijf hetzelfde kunstje uit te halen, want tot dit moment was er geen gratis tool met volledige testfunctionaliteit. Met de komst van Optimize mogen betaalde concurrenten zich zorgen maken.

Waarom optimaliseren?

Waarom zou jij als ondernemer deze nieuwe tool gebruiken? Allereerst is het niet zonder reden dat grote online webwinkels al jaren gebruik maken van optimalisatie software. Ze hebben ontdekt dat een kleine aanpassing op je website kan zorgen voor een sterke groei van je inkomsten. Vaak ziet een onderneming een probleem (een klein percentage van de bezoekers van de website schrijft zich in voor de nieuwsbrief) en test hij de hypothetische oplossing van dit probleem (de nieuwsbrief-button moet zichtbaarder worden). Met behulp van optimalisatie hulpmiddelen kan een bedrijf vervolgens zien welke verbetering specifiek in de smaak valt. Dus neemt het aantal inschrijvingen voor de nieuwsbrief toe als de button anders vormgegeven wordt of een andere plek op de site krijgt? Grote bedrijven zetten volledige teams op dit soort optimalisaties omdat ze zien dat een kleine investering van tijd en capaciteit loont. Dergelijke winst is op de website van jouw onderneming ook te behalen en met Google Optimize kun je die verbeteringsslag gratis maken.

Verschillende testvormen

Google Optimize is verrassend compleet. Het bied je de mogelijkheid om drie soorten testen uit te voeren op je website. Het gaat dan om de A/B test, de multivariate test en de redirect test. Deze laatste test wordt ook wel een split run genoemd.

optimize-edit

Bij een A/B test ontdek je wat het aanpassen van één specifiek onderdeel van je website voor effect heeft op je bezoekers. Bijvoorbeeld: klikken je bezoekers vaker op een groene of op een rode button.

Bij een multivariate test kun je verschillende onderdelen van je website aanpassen en wordt gekeken welke combinatie van aanpassingen het beste werkt. Hierbij kijk je dus niet alleen naar het element “button”, maar ook  naar bijvoorbeeld de tekst en afbeeldingen. Wat werkt het beste: een rode call to action-button “koop nu” met daarnaast een foto van een vrolijke klant? Of een groene button “10% korting” met daarnaast een video? De elementen worden in verschillende samenstelling getest en geëvalueerd.

Tot slot is er de test voor als je overweegt een pagina op je website rigoureus op de schop te nemen. Dan kan het interessant zijn om een redirect / split run uit te voeren. Hierbij maak je een volledig nieuwe versie van een pagina en worden de prestaties van deze pagina afgezet tegen de oude variant.

Betrouwbare testen

Belangrijk is om te weten dat hoe meer onderdelen je test hoe langer je test moet lopen om betrouwbaar te zijn. Je moet niet de fout maken om op basis van honderd bezoekers te verwachten dat er een afgetekende winnaar is. Het zal je verrassen hoe de resultaten per dag zullen verschillen. Was je test geen succes? Dan is het belangrijk om in de waarom-vraag te duiken. Hoe kun je een nieuwe variant van je test bedenken die wellicht wel tot gewenste optimalisatie resultaat leidt.

Eerste ervaringen met Optimize

Omdat Google Optimize pas kort op de markt is kan ik nog geen volledige analyse van de dienst te geven. De resultaten van de eerste eigen tests zijn wel veelbelovend: op het oog is Google Optimize verrassend compleet. De tool en verschillende functionaliteiten zijn uitgebreid. Het aanmaken van een test is eenvoudig, de rapportages zijn sober maar helder en je kunt doelen eenvoudig instellen.

Het mooiste aan de tool vinden wij echter de integratie met Google Analytics. Door de koppeling tussen Google Analytics en Google Optimize maak je razendsnel een koppeling tussen de doelen die je hebt en je testprogramma. Dat maakt de data die je test betrouwbaar. Een ander voordeel van deze koppeling tussen de twee programma’s is het feit dat je een specifieke groep bezoekers kan selecteren voor je test. Alles wat Google weet over je bezoekers (en je eerder al kon terugzien in Google Analytics) kun je inzetten bij je test. Je kunt kiezen voor bijvoorbeeld locatie, tijdstip, bezoekersbron of apparaat. In een korte introductievideo komen alle mogelijkheden voorbij.

Daarnaast vallen de opstartkosten van een optimalisatietraject weg doordat de nieuwe dienst van Google gratis is. Reden genoeg om de nieuwe dienst een kans te geven. Want wie zoekt er nu niet naar wegen om de online resultaten te verbeteren?