Wat is een werkende website? En, hoe belangrijk is dit voor B2C-ondernemingen? In deel 3 van de serie ‘Kritische pen’ geven we het woord aan Bernd Beekman. Interviewer Albert Mensinga belde hem op en legde hem de stelling voor: ‘een werkende website voor B2C klanten’ wat versta jij daaronder?

In deze serie op Marketingmed gaan online marketing specialisten met elkaar in discussie over online marketing gerelateerde stellingen. Door hun scherpe mening ontstaan mooie discussies met interessante invalshoeken. Interessant voor de collega-specialisten en zeker voor de ondernemers, waarvoor deze serie bedoeld is.

Bernd: Een website moet vooral opvallen tussen het geweld van concurrerende websites. Er zijn er zoveel, maar hoe val je op? In denk met name door de juiste ‘look and feel’, maar ook in een aansluitende en/of opvallende url (webadres). Dit is ook voor Google (SEO) belangrijk.

Albert: Opvallen, dat snap ik. Maar eerst moet je gevonden worden toch? Zowel offline als online lijkt me. Hoe zie jij dit?

Bernd: Opvallen kan doordat je organisch goed gevonden wordt in Google. De opbouw en teksten van je website zijn daarin erg belangrijk. Je kunt dit uiteraard ondersteunen door op aanverwante zoekwoorden te adverteren middels Google Adwords. Kies hierbij goede zoekwoorden en probeer uit wat er werkt. Analyseer je resultaten en stel eventueel bij. Persoonlijk zou ik wel iemand raadplegen die hier vaker mee heeft gewerkt en handigheidjes kent, bijvoorbeeld om achter de schermen in je website ‘tags’ aan te brengen, zodat je beter kunt meten. Want alleen dán kan je bijstellen en optimaliseren.

Zoekwoorden voor website

Albert: Afgezien van een webshop, wat ik als een eindpunt van een kopersreis zie, wat kan een B2C-website betekenen in de beleving van de koper en van de klant?

Bernd: Een website moet ‘lekker werken’ en comfortabel aanvoelen. Daarmee bedoel ik dat het logisch is opgebouwd en duidelijk is wat je de sitebezoeker te bieden hebt en hoe je (potentiële) klanten kunt helpen. De navigatie moet logisch zijn en de knoppen uitnodigend. Sfeer is daarbij volgens mij erg belangrijk. Ik denk dat in de B2C een appellerende werking aan een bepaalde lifestyle tegenwoordig ook erg goed werkt. Niet direct verkopen, maar een gevoel overbrengen en waarde geven. Je merk moet vertrouwen geven. Anders verkoopt het niet.

Merken vertrouwen

Albert: Je noemt ‘merk’. Kunnen startende B2C-ondernemingen vandaag de dag nog wel een merk opbouwen? En wat is volgens jou de beste manier om dit te doen?

Bernd: Natuurlijk kan dat! Maar lastig is het wel. Het begint altijd klein en in je directe omgeving. Als je daar ‘echt’ bent én waarde toevoegt, kun je je merk neerzetten. Als je aan je waarden vasthoudt en een lange adem hebt, gaat je merk ook groeien. Laat zien wie je bent en wat je doet. Zowel on- als offline. Uiteindelijk werkt het.

Albert: Steeds meer winkels en winkelketens gaan inzien dat offline en online service wel degelijk met elkaar verbonden zijn. De bekende voorbeelden zoals Bol, Wehkamp en Cool Blue kennen we allemaal. Hoe zie jij dit voor de veel kleinere B2C-ondernemer: hoe kunnen zij binnen hun budget resultaat boeken?

B2C ondernemingen op social

Bernd: Je kunt met een beperkt budget een prima website maken en deze koppelen aan allerlei social mediakanalen. Afhankelijk van je doelgroep kies je je kanaal. En niet onbelangrijk, wat je online bent, ben je ook offline en andersom. Wees echt, blijf bij jezelf. Dat werkt altijd. Authentiek zijn is key.

Albert: Ik ben benieuwd naar je voorbeelden. Kun je als afsluiter 3 websites aangeven die het wat jou betreft in de B2C goed doen? Op volgorde: klein, middelgroot, multinational.

Bernd: Jeetje, wat een lastige vraag. Er zijn toch best veel sites die goed zijn in een verhaal neerzetten. Of deze ook goed converteren is een tweede en dat kan ik uiteraard ook niet zien.

  • Tony’s Chocolonely vertelt een mooi aansprekend verhaal. Chocolade is natuurlijk al heel oud, maar de manier waarop zij authentiek zijn en strijden voor een betere wereld, spreekt velen aan. Het is ook leuk gedaan met grappige tekeningen, maar wel met een serieuze ondertoon.
  • CoolBlue vind ik een mooi voorbeeld. Die zijn bij zichzelf gebleven en op een heel andere manier de klant gaan benaderen. Ze hebben de factor ‘mens’ op een leuke manier naar voren gebracht en daarmee een online winkel letter en figuurlijk een gezicht gegeven. Om die reden zijn ze ook met fysieke winkels gestart. Uit principe dat je als klant altijd een steen door de ruit wilt gooien, als je niet tevreden over hun product of service bent.
  • Apple. Wat moet je nog meer zeggen als je deze website bekijkt? Alles klopt en zit erin. Duidelijk en overzichtelijk en met prachtige foto’s van hoge kwaliteit. Top! Ik wordt er hebberig van 😉

Albert: Dank voor je visie Bernd. In het komende deel (begin augustus) bevraag ik Levi Witbaard van OBI4wan. Het onderwerp: webcare en social monitoring!