Vaak wordt door social-mediagoeroes aangegeven dat social media onze wereld heeft veranderd. Omdat het ook vanuit een technische component wordt ingestoken, kan het nieuw en spannend overkomen. Gaat social media alleen over techniek of gaat het ook om communicatie?

Kijkend naar beneden

In de video Look Up, die je hierboven ziet, zie je een mooie samenvatting van hoe devices zoals de smartphone ons dagelijkse leven heeft veranderd. We leven met ons hoofd gericht op een smartphone. We ervaren de wereld door een lens en delen dit direct met onze ‘vrienden’.

Zijn social netwerken nieuw?

Dit zijn natuurlijk allemaal zaken die we vroeger minder gemakkelijk deden. Of toch wel? Via onderstaande infographic wordt gevisualiseerd dat we vroeger wel de eerder genoemde zaken deden, alleen zonder gebruik van social media.

Natuurlijk zijn er allerlei ‘nieuwe’ tools en mogelijkheden zoals LinkedIn, Facebook en Twitter.  Vroeger hadden zakenmensen de welbekende rolodex met daarin alle visitekaartjes van belangrijke personen. Als je heel belangrijk was, had je een secretaresse die alles wist over de belangrijkste personen. Nu zit dat allemaal netjes in LinkedIn.

Voor de tijd van internet waren vrienden nog ‘echt’ vrienden. Daar had je er ook een stuk minder van. Nu hebben mensen soms wel 800+ ‘vrienden’  op Facebook. Daarmee is de betekenis van het woord vriend veranderd.

Vroeger had je een adressenboekje met daarin allerlei contactgegevens. Het was toen een stuk ingewikkelder om even snel allerlei informatie met al je vrienden te delen zoals nu het geval is.

Twitter heeft een enorme impact omdat je nieuws heel eenvoudig met de rest van de wereld kunt delen. Bijvoorbeeld het vliegtuig dat een noodlanding maakt in de Hudson (USA): het nieuws stond binnen minuten op Twitter.  Vroeger schreef je korte berichten op een Post-it  om vervolgens bij iemand op zijn/ haar bureau te plakken. Maar een Post-it heeft niet de wereldwijde impact die Twitter nu wel kan hebben!

Voorheen keken we meer TV, ’s avonds na het werk en in het weekend. Nu wordt veel vaker via streamingdiensten zoals Netflix en online via YouTube naar video gekeken. Video’s bekijken is zelfs een van de grootste activiteiten als men online is.

Er was eens een tijd dat telefoons een draad hadden, tegenwoordig bellen we echter steeds vaker via internet met VOIP-diensten zoals Skype. Daarbij komt ook dat we vaker via online conferencing meetings worden gehouden omdat dat dure reistijd bespaart.

Social media heeft de wereld veranderd

 

Je kunt allerlei inspiratie opdoen voor bijvoorbeeld je trouwerij/ kinderkamer/ vakantie via Pinterest. Vroeger keek je voor inspiratie op een prikbord waarop mensen prikkelende beelden hadden geprikt. Mensen kijken nu eenmaal heel graag plaatjes, dat deden we al en dat blijven we zeker doen. Een snapshot (selfie) van jezelf of een groepje mensen maken, werd in het verleden met een Polaroid-camera gemaakt, nu gebruik je daarvoor Instagram. Het hedendaagse plakboek maak je met Tumblr. Hield je vroeger een dagboek bij, dan kan dat heel eenvoudig online via Blogger of WordPress.

 Is social media nu echt nieuw?

Zoals blijkt, zijn de sociale netwerken een hernieuwde interpretatie van activiteiten die we vroeger allang deden. Met hedendaagse superconnectiviteit kan er veel mee gedaan worden. Een Post-it plakken op een bureau is één-op-één communicatie, terwijl een tweet een veel groter potentieel bereik heeft. Als je je rolodex op je bureau liet staan, kon je niet bij je belangrijke contacten. Nu kun je via een app op je smartphone bij alle gegevens relevante zakelijke gegevens van je netwerk. De foto’s op een prikbord waren alleen zichtbaar voor passanten; met Pinterest deel je je interesses met een veel groter publiek.

We kunnen dus concluderen dat de behoefte van de mens weinig is veranderd, echter het kanaal, de wijze waarop we het door nieuwe middelen gebruiken, is anders geworden.  We komen uit een tijd massamedia (TV, radio) de standaard was. Internet zorgt voor nog meer massa, maar ook juist weer 1-op-1 communicatie. Organisaties en bedrijven ervaren dat hun (potentiële) doelgroep de dialoog met hen aangaat en andersom.

Vind jij dat social media iets heeft veranderd in ons leven? Waarom wel/ niet?