Zoals Suzanne Wartenbergh in een eerder verschenen artikel op Marketingmed al aankondigde, wordt 2015 het jaar van het ‘Adverteren op Pinterest’. Deze optie is nu helaas alleen nog mogelijk in de Verenigde Staten. Pinterest kondigde in juni 2015 aan dat het dit jaar nog mogelijk zou zijn om op Pinterest te adverteren. Daarom nu dit artikel met alle opties en kansen op een rij als handleiding voor het adverteren op Pinterest.

Adverteren op Pinterest

Uit vooronderzoek in de Verenigde Staten is gebleken dat bijna de helft van de Pinteresters een aankoop heeft gedaan naar aanleiding van een aanbeveling op Pinterest. Wil je als bedrijf succesvol adverteren op Pinterest, zal je eerst een Pinterest account aan moeten maken. Het is van belang dat je profielpagina volledig met relevante informatie is ingevuld. Een potentiele klant moet in een oogopslag kunnen zien wat je als bedrijf te bieden hebt en weten hoe ze het bedrijf kunnen bereiken. Lees verder als je wilt weten hoe je als bedrijf gebruik kunt maken van het adverteren op Pinterest.

Promoted Pins

Promoted Pins verschillen qua design niets met de normale Pins. Het enige verschil is dat je voor de Promoted Pins moet betalen om door meer mensen gezien te worden. Sterker nog, door de door jou gekozen doelgroep. Je kan het logo van de Promoted Pin op dezelfde plaats vinden in de afbeeldingen van je ‘category feed’ en je zoekresultaten.

Het voordeel van Promoted Pins is dat jouw afbeeldingen op de beste plaatsen worden vertoond en je hiermee optimaal bereik hebt bij je doelgroep. Je doelgroep zal de afbeeldingen met de Promoted Pins op hun eigen bord bewaren, waardoor je alsnog impressies zult krijgen lang nadat je campagne is gestopt.

Promoted Pins

Doelen & targetmogelijkheden per campagne

Adverteren op Pinterest kan voor verschillende doeleinden geschikt zijn. Bijvoorbeeld voor het vergroten van naamsbekendheid van het merk/bedrijf, productintroducties of acties gericht op bestaande en nieuwe klanten. Je creëert hiermee een brand awareness, brand loyalty en engagement.

Op basis van de aangegeven interesses van de Pinterest gebruikers, ook wel ‘Pinners’ is het mogelijk om op een specifiek doelgroep te adverteren. De kosten voor het adverteren op Pinterest worden zowel op CPC (kosten-per-klik), als op CPM (kosten-per-1000 vertoningen) basis berekend. CPC zou zijn wanneer een Pinner je website bezoekt door het zien van jouw afbeelding met Promoted Pin. Bij een engagementcampagne betaal je alleen kosten-per-engagement. Dit houdt in dat je alleen betaalt wanneer een Pinner op jouw ‘Promoted Pin afbeelding’ klikt of repinned.

Rich Pins

Rich pins zijn uitgebreide pins die naast een afbeelding ook tekstueel informatie bevatten. Er zijn zes soorten uitgebreide pins. Deze zijn beschikbaar voor: apps, films, recepten, artikels, producten en locaties.

Pinterest Richpins

  • App-pins bevatten een app installeerknop, zodat je pinners direct de app kunnen installeren.
  • Locatiepins bevatten informatie zoals kaart, adres en telefoonnummer • Artikelpins bevatten de titel, auteur en beschrijving van de afbeelding
  • Productpins bedragen informatie over prijzen, beschikbaarheid en koopadressen
  • Receptpins bevatten vanzelfsprekend het recept, kooktijden & serveertips
  • Filmpins bevatten informatie over de acteurs, beoordelingen en recensies Om deze Rich pins te gebruiken is het nodig om een verzoek in te dienen om ze op Pinterest te krijgen

Om deze Rich pins te gebruiken is het nodig om een verzoek in te dienen om ze op Pinterest te krijgen.

Buyable Pins

In juni introduceerde Pinterest in de Verenigde Staten al de ‘buyable pins’ voor de Ipad en Iphone. Dit betekent dat je als bedrijf een koopknop aan je producten kunt toevoegen, waarmee Pinterest-gebruikers eenvoudig over kunnen gaan tot het kopen van de producten of diensten die je bedrijf aanbiedt.

Buyable Pins Pinterest

Conclusie

Er zijn dus genoeg mogelijkheden voor bedrijven om te adverteren op Pinterest. Als bedrijf zal je veel aan de Promoted-, Rich,- en Buyable Pins hebben. Wanneer je voor je bedrijf een passende strategie hebt gevonden zal je zien dat dit positieve resultaten zal opleveren zoals meer naamsbekendheid en betrokkenheid voor je bedrijf, merk of product. Ook zal het verkeer naar je website toenemen aangezien de oriënterende bezoekers op Pinterest door kunnen klikken naar je website.

Wanneer je bijvoorbeeld over een affiliate mode blog beschikt, zou adverteren op Pinterest meer bezoekers naar je website kunnen genereren. Daarnaast is het verstandig om crossmediaal te werk te gaan. Mensen die jouw organisatie actief volgen op social media, zullen waarschijnlijk ook interesse hebben in jouw Pinterest account. Een online kans is om jouw Pinterest account op andere social media kanalen te promoten.

Het is dus nog even wachten, maar wanneer het adverteren beschikbaar is het zeker een aanrader om als bedrijf hier in te investeren of uit te breiden. Ga jij Pinterest adverteren ook inzetten?