Op 26 februari 2015 kondigde Google een belangrijke wijziging in de mobiele zoekresultaten aan. Per 21 april 2015 zal er meer gewicht worden gegeven aan het feit dat een website geschikt is voor mobiele weergave. Met als gevolg dat de mobiele zoekresultaten er dus anders uit zullen zien dan de zoekresultaten op desktop.

Moet jij je nu zorgen maken?

Uiteraard is de vraag zeer of jij je nu zorgen moet gaan maken zeer relevant. Allereerst begint het met de vraag of jouw website inmiddels voldoende geschikt is voor het gebruik op mobiele apparaten. Wat dat precies inhoudt, daar kom ik later op terug.

Waarom doet Google dit?

Vrijwel iedereen heeft tegenwoordig een smartphone en/of tablet. En wat doe jij wanneer je iets zoekt of even snel een website wilt bezoeken? Je zet tegenwoordig niet meer even je laptop of PC aan, maar pakt je smartphone of tablet erbij. Onderweg is je smartphone je beste vriend wanneer je iets zoekt of snel iets wilt weten. Google ziet hierdoor een forse toename in het aantal zoekopdrachten via mobiele apparaten. En wanneer de zoekopdrachten resultaten geven met veel niet-mobielvriendelijke websites, wordt Google daarop afgerekend. Terecht of niet, jij verwacht relevante websites, die ook op jouw mobiele apparaat goed moeten werken. Vanaf 21 april 2015 voldoet Google dus aan deze verwachtingen van de gebruiker door mobielvriendelijke websites voorrang te geven in de zoekresultaten op mobiele apparaten.

Gebruik smartphones Nederland - Google consumentenbarometer

Bron: Google Consumer Barometer

Veel websites zijn nog niet geschikt voor mobiel

Google is eind 2014 al begonnen met het waarschuwen van webmasters via Google Webmaster Tools, dat hun website niet geschikt is voor weergave op mobiele apparaten. Toch blijkt nog een fiks aantal websites niet te voldoen aan de eisen van Google voor een mobielvriendelijke website. Om een voorbeeld te geven: ter voorbereiding op een netwerkbijeenkomst bekeek ik ongeveer de helft van de websites van de deelnemers aan deze bijeenkomst. Bijna de helft van de websites bleek niet geschikt te zijn voor mobiele weergave. Uiteraard is dit niet per se een representatieve steekproef, maar het schetst een aardig beeld. Wil je weten of jouw website voldoet? Test ‘m nu zelf!

Melding niet mobielvriendelijke website Google Webmaster Tools

Wat is nu precies een mobielvriendelijke website?

In de uitdrukking “mobielvriendelijke website” ligt de nadruk nogal op mobiel. Je zou dus kunnen denken dat het enkel om weergave op smartphones gaat. Google doelt hiermee echter op zowel smartphones als tablets. Stelregel hierbij is dat wanneer een website op een smartphone goed werkt, deze dat ook zal doen op tablets, zo gaf Google’s John Mueller aan op de Webwinkel Vakdagen 2015. Kort samengevat kun je stellen dat wanneer een website zonder extra moeite goed te bekijken (lezen) is op een mobiel apparaat, deze mobielvriendelijk is.

We gebruiken steeds vaker een smartphone of tablet voor internet en zoeken

Responsive versus adaptive

Waarschijnlijk heb je de term ‘responsive webdesign’ al meerdere malen gehoord of gelezen. Bij responsive webdesign past het uiterlijk van de website zich automatisch aan aan het schermformaat waarop de website wordt vertoond. Over het algemeen betekent dit dat de website als het ware schaalt, en de meeste elementen op een iets andere wijze worden weergegeven, zodat het allemaal op het beeldscherm past. Naast responsive webdesign is er ook ‘adaptive webdesign’. Dit is nog eens een stap verder, omdat hierbij de website niet enkel geschaald wordt, maar zich aanpast aan de situatie van de gebruiker. Hierbij kun je denken aan een knop om direct met een taxibedrijf te bellen, die wel op de smartphone verschijnt, maar niet op de tablet. Een stap verder in adaptive webdesign is het aanbieden van een routebeschrijving wanneer een smartphone gedetecteerd wordt. De mogelijkheden zijn legio en je zult in de toekomst zeker meer horen over adaptive webdesign.

Responsive webdesign versus mobiele website

Naast responsive (en adaptive) webdesign, is het ook nog mogelijk dat je een aparte mobiele website hebt. In dat geval heb je in feite twee aparte websites, een “gewone” website voor desktop en een speciaal voor mobiel gecreëerde mobiele website. Het grote nadeel hiervan is dat je twee websites bij moet houden. De mobiele website is veelal een unieke, op zichzelf staande website, dus wanneer je iets aanpast op de desktopversie, moet je dit over het algemeen ook nog eens apart op de mobiele versie doen. Daar komt bij dat een mobiele website een aparte URL heeft (m.domeinnaam.nl) en Google de voorkeur heeft voor systemen waarbij de URL op alle apparaten hetzelfde is.

Meer nieuws: apps in de mobiele zoekresultaten

De meeste blogs die schrijven over Google’s aankondiging van 26 februari 2015 focussen zich op de vindbaarheid van websites in de mobiele zoekresultaten. Begrijpelijk, want dit is wel het meest relevant. Toch is er meer aan de hand, want Google kondigt in hetzelfde nieuwsbericht aan dat ze per direct de inhoud van mobiele apps indexeren. Je moet dan wel ingelogd zijn met desbetreffende app, en bovendien werkt dit alleen voor Android. Ook moet je hier zelf het nodige aan doen, zoals elke pagina van je app een aparte URL geven. Alle instructies vind je natuurlijk bij Google zelf. Heeft jouw bedrijf een Android app, dan is er werk aan de winkel om ervoor te zorgen dat de informatie daaruit ook indexeert in Google.

Het gebruik van tablets en smartphones voor internet en zoeken neemt toe

‘Mobile first’ wordt nu echt realiteit

In de wereld van online marketing wordt al enkele jaren de term ‘mobile first‘ gebezigd. Bij mobile first staat het mobiele gebruik van een website voorop. Het ontwerp van de website begint bij de weergave op mobiel en daar wordt de desktopversie uiteindelijk omheen gebouwd. De belangrijkste gedachte hierachter is dat er steeds meer gebruik wordt gemaakt van mobiele apparaten voor zoeken en internet en dat je daar dus op moet aansluiten. En uiteindelijk wordt het nu realiteit, omdat Google nu de websites die geschikt zijn voor mobiel voorrang gaat geven in de mobiele zoekresultaten.

Ik schreef ook nog over de wijzigingen van Google en de meta-omschrijving die hierdoor anders wordt weergegeven op mobiel.

Is jouw website al geschikt voor mobiele weergave, of ben je al bezig je website aan te passen? Of loop jij straks het risico om bezoekers vanuit de mobiele zoekresultaten kwijt te raken? Ik ben benieuwd hoeveel van jullie bewust zijn van de status van hun website!