Sociale media, waaronder Google+, behoren tot de grootste uitdaging van de moderne ondernemer. Moet je nu echt tijd steken in al die sociale media en moet je nu werkelijk overal aanwezig zijn? En dan komt er weer zo’n figuur je vertellen dat je toch echt actiever aanwezig moet zijn op Twitter, Facebook, LinkedIn of Pinterest. En  nu moet ik zeker ook nog op Google+? Jazeker moet je op Google+. Sterker: grote kans dat je er al een account hebt.

Google+: de voordelen

Waarom zou je als ondernemer tijd steken in nóg een sociaal netwerk? Ik som hier een aantal belangrijke voordelen van Google+ voor je op:

  1. Google Authorship: door de koppeling van je Google+profiel met jouw website (en andere websites waar je bijdragen aan levert), kan Google jouw profielfoto jou als auteur koppelen aan de zoekresultaten. Je maakt hiermee de zoekresultaten niet alleen persoonlijk, maar valt er ook eerder mee op. UPDATE juli 2014: Begin juli 2014 heeft Google de weergave van de auteursfoto gedeactiveerd. Deze wordt nog wel weergegeven bij zoekresultaten uit Google+, mits je ingelogd bent met je Google account. Wat wel is gebleven is de vermelding van de naam van de auteur. Wat er in de toekomst nog gaat wijzigen aan Google Authorship valt niet te voorspellen. UPDATE september 2014: Google Authorship is inmiddels volledig verdwenen. Dat neemt niet weg dat er (toekomstige) voordelen zitten aan de koppeling met jou als auteur. De verwachting is dat de komende jaren de Author Rank wel een rol gaat spelen
  2. Lokaal vindbaar: maak een lokale bedrijfspagina aan (als je niet ooit al Google Places hebt aangemaakt) om je lokale vindbaarheid te vergroten. Met een geverifieerde lokale bedrijfspagina op Google+ wordt jouw bedrijf weergegeven in Google Maps.
  3. Recensies ontvangen: op je lokale bedrijfspagina kunnen je klanten een recensie achterlaten. Je recensies worden vertoond in de zoekresultaten zodra je er 5 of meer hebt ontvangen. Hiervoor moet je echter wel de koppeling maken tussen je website en je lokale bedrijfspagina.
  4. SEO-factor: hoewel er nog veel discussie bestaat over hoe Google+ wel en niet bijdraagt aan bijvoorbeeld je PageRank (zoals hier op Moz), zie ik zelf resultaten die ik niet anders dan aan Google+ kan toewijzen. Ik licht dit punt hieronder verder toe.

Google+ als SEO-factor

Voor de invloed van Google+ op je vindbaarheid heb ik meerdere voorbeelden. Allereerst mijn eigen site, waarbij ik met de belangrijkste zoektermen vrijwel direct na de koppeling van mijn Google+profiel met mijn site omhoog schoot in Google. Op de zoekterm “SEO teksten” bleef ik al enkele maanden steken in de subtop op pagina 2. Ik stond al die tijd zo ergens tussen positie 11 en positie 16. Totdat de zogenaamde rel=”author” koppeling werd gemaakt. Ik steeg naar positie 9 en had mijn eerste positie op de eerste pagina in Google te pakken! Daar hield het niet op, ik steeg door naar 8, toen 7 en blijf nu redelijk stabiel op positie 6. Onlangs zakte ik weer naar 7 of 8 en toen ik weer actiever werd op Google+ zag ik mijn positie verbeteren. Althans, ik werd onder andere weer actiever op Google+. De rel=”author” koppeling heeft mij geen windeieren gelegd. En mij niet alleen! UPDATE september 2014: zoals hiervoor al aangegeven is het Google Authorship inmiddels verdwenen, maar zal Author Rank naar verwachting wel een rol (blijven) spelen. Zolang mijn posities niet worden aangetast, lijkt het me aannemelijk dat deze zijn gekoppeld aan de rel=”author”. En dus is dat geen effect van Google Authorship, maar kan deze mogelijk worden toegewezen aan Author Rank.

 

Google+ als SEO-factor

In bovenstaande afbeelding zie je een collega tekstschrijver die tot voor kort halverwege de eerste pagina van Google  stond met de zoekterm “tekstschrijver dedemsvaart”. Met de rel=”author” koppeling en regelmatig publiceren van blogs op Google+ is ze gestegen naar de eerste positie.

UPDATE augustus 2014: Bovenstaande vermelding met profielfoto en auteursnaam is (zoals hierboven in ‘Google+: de voordelen’ al genoemd) niet meer van toepassing. Niettemin heeft de rel=”author” koppeling mij een stevige positie in Google opgeleverd (zoek maar eens op “webteksten” of “seo-teksten”) en is de kans groot dat Google deze metadata leest en gebruikt, of in de toekomst (weer) zal gebruiken.

Links plaatsen op Google+

Er zijn vele mogelijkheden om links te plaatsen op Google+. Het meest vanzelfsprekend is om de website van je bedrijf op je (lokale) bedrijfspagina te plaatsen. Daarnaast kun je op de volgende manieren links kwijt op Google+:

Via je Google+profiel 

  • Links naar sites waar je aan bijdraagt (“Bijdrager aan” in de Links sectie)
  • Algemene links naar sites die je op je profiel wilt delen (Links sectie)
  • In je posts, wanneer je deze invoegt met de ‘Link’ knop
Link plaatsen in een bericht op Google+

Link invoegen in een bericht op Google+

Via je Google+pagina

  • Op de omslag van je bedrijfspagina
  • In de contactgegevens van je bedrijf
  • In je bedrijfsomschrijving, door middel van ankertekst
  • In je posts, wanneer je deze invoegt met de ‘Link’ knop

Niet alle links geven PageRank mee aan de website waarnaar je linkt. SEOguru en Rankwise hebben onderzocht welke links DoFollow zijn en welke niet. Samen hebben ze de resultaten van het onderzoek gepubliceerd op Rankwise.net. Let wel: Google kan zomaar wijzigen aanbrengen. Wat vandaag een DoFollow link is, kan morgen ineens NoFollow zijn.

 Overige voordelen van Google+

Buiten het feit dat Google+ invloed heeft op je ranking in Google’s zoekresultaten, zijn er diverse andere redenen waarom Google+ interessant is om zakelijk in te zetten:

  1. Klanten per categorie informeren: wanneer je de volgers van je pagina terugvolgt, kun je ze indelen in cirkels die je zelf aanmaakt. Zo kun je klanten in groepen indelen en per groep informeren, omdat je per bericht bepaalt naar welke kringen je deze stuurt.
  2. Berichten direct zichtbaar in Google: wanneer je berichten plaatst op Google+, worden deze direct door Google geïndexeerd. Wanneer je volgers met hun Google-profiel zijn ingelogd, kunnen ze zomaar jouw bericht in de zoekresultaten tegenkomen.
  3. Google Hangouts: Google Hangouts is een mooie mogelijkheid om rechtstreeks met je doelgroep te communiceren. Hangouts On Air is hiervan het mooiste voorbeeld.
  4. Communities: de Google+ communities zitten vol met betrokken mensen die hun kennis en ervaring delen met elkaar. Vooral op het gebied van vakkennis!
  5. Direct toegang tot Google Analytics: wanneer jij je website hebt gekoppeld aan je Google+ bedrijfspagina, vind je in de beheeromgeving van je pagina direct een beknopt overzicht van Google Analytics. Mits je Analytics aan je website gekoppeld hebt uiteraard. En je klikt zó door naar Analytics.
  6. Google+ kringen: Je kunt mensen en bedrijven indelen in Google+ kringen waardoor je specifiek berichten kunt sturen naar een bepaalde kringen en zo het overzicht kunt bewaren.

Kortom, veel interessante mogelijkheden. En Google kennende, worden de mogelijkheden nog wel uitgebreid.

Is Google+ tijdverspilling?

Op de vraag waarmee dit blog opent geef ik het antwoord niet. Je moet zelf bepalen of Google+ van belang is voor jouw bedrijf. Weeg de genoemde factoren voor jezelf, of bepaal welke voordelen tellen voor jouw bedrijf. Je publiek zit nog overwegend op andere sociale media. Maar Google+ groeit door, dat is zeker.

Zie jij de kansen voor jouw bedrijf? Laat hieronder weten hoe je over Google+ denkt!