Het uitgangspunt van Google is om het beste zoekresultaat voor de persoon die opzoek is naar informatie te tonen. Inmiddels geeft Google daar bij verschillende search queries zelf al antwoord op. Enkele zoektermen waar Google zelf al antwoord geeft op de query van een searcher zijn o.a.: “Beurskoers Shell”, “Vliegtickets Barcelona” etc.. Op deze zoektermen is de kans zeer groot dat mensen de overige resultaten niet bereiken omdat ze de gewenste informatie direct te zien krijgen. Met name de organische zoekresultaten zullen op deze termen benadeeld worden, advertenties worden er namelijk nog boven getoond.

Naast deze services (die er overigens al enige tijd zijn) heeft Google recent gemeld nieuwe activiteiten te gaan testen onder de naam “Google Home Services”.

SERP Google

Lekkage? Bel Google!

Google Home Services zal gestart worden door het uitrollen van een functie waarbij je Google kunt gaan bellen om een lokaal loodgieter en/of installatiebedrijf te vinden. De vraag is natuurlijk of deze functie gaat waar maken wat er van te voren van verwacht wordt, zo ja, gaat deze functie Europa (en Nederland) dan bereiken?

Bestaande services in de VS

Google heeft in de VS al meer van dit soort gelijke diensten uitgerold:

Hypotheek berekenen tool
Autoverzekering vergelijker

Online aankopen wandelen index binnen

Recent deden wij een branded search query op “Zalando” waar wij reeds een nieuwe jeans besteld hadden. Onderstaand een screenshot van onze SERP op dat moment (enkel mogelijk via ingelogde gebruiker). Deze functie is nog volop in ontwikkeling en er wordt duidelijk getest of dit een functie is waar behoefte aan is aangezien je kunt aangeven of de informatie nuttig is ja of nee.

Search query

Benieuwd hoe Google deze informatie uit kan lezen aangezien deze gegevens privacy gevoelige gegevens kunnen bevatten? Lees hier hoe Google hoogstwaarschijnlijk aan deze informatie komt.

Impact van Google Services op de CTR

Dat deze ontwikkelingen impact gaan hebben op de CTR van organische resultaten is zeker! Hoeveel dat exact zal gaan worden is lastig te zeggen aangezien het in Europa nog niet uitgerold is en er in de VS nog geen cases te vinden zijn waarin de ontwikkeling binnen de CTR bestudeerd is. Daarnaast is ook nog niet duidelijk hoe breed deze services ingezet gaan worden als het gaat om search queries. Wordt deze tool enkel getoond zodra een searcher zoekt op “hypotheek berekenen” of ook zodra een searcher zoekt op “Wat is de maximale hoogte van mijn hypotheek?”.