Iedereen wil al jaren zo hoog mogelijk komen in Google. Positie 1 is het ultieme doel. Maar er is nu een nog ultiemere positie: positie 0, ook bekend als de ‘featured snippet’. Wat houdt het in en hoe bereik je die ultieme positie in Google?

De zoekresultatenpagina

Een zoekresultatenpagina (ook wel SERP; Search Engine Results Page) in Google is opgebouwd uit verschillende elementen. In veel gevallen staan er advertenties bovenaan, daarna gevolgd door organische posities. Sinds de komst van Google Universal Search worden die organische en betaalde posities verrijkt met verschillende andere resultaten.

Wat is de featured snippet?

De featured snippet is een blokje boven de organische zoekresultaten in Google, waarin het antwoord staat op de vraag die je hebt ingevoerd. Deze verschijnt vooral bij concrete vragen, met name “wat is…?”-vragen. Ook bij het invoeren van enkel een begrip kun je de featured snippet te zien krijgen, zoals bij het begrip ‘content marketing’:
 IMG_0034

Google noemt het ‘aanbevolen fragmenten’

Waar we in de wereld van SEO al gauw de Engelstalige termen overnemen, heeft Google vaak zelf Nederlandstalige termen bedacht. Zo heten de featured snippets in het Nederlands ‘aanbevolen fragmenten‘. Aangezien de gehele SEO-wereld nogal internationaal georiënteerd is, is de kans overigens klein dat iemand ooit ‘aanbevolen fragmenten’ zal zeggen.
IMG_0035

Kosten featured snippets jou bezoekers?

De featured snippet is een zogenaamd “direct answer”: je krijgt direct het antwoord op je vraag te zien. Daarvoor hoef je dan niet door te klikken naar een pagina uit de zoekresultaten. Het lijkt logisch dat de vertoning van een featured snippet zorgt voor minder bezoekers naar jouw website. Niets is echter minder waar. Het blijkt dat er op de featured snippet juist behoorlijk wordt doorgeklikt. Mogelijke reden: het antwoord is nog niet compleet in de snippet. Wanneer de Google gebruiker dus meer informatie wilt, clicks deze door en het is logisch dat dat is op de link bij de featured snippet.

Positie 1 is niet automatisch ook positie 0

Je zou kunnen denken dat de nummer 1-positie in de zoekresultaten ook zorgt voor een makkelijke nummer 0-positie. Ook dat is niet waar. Vaak komt de nummer 0 juist van een ander organisch zoekresultaat. Meestal wel uit de top 10 overigens. Dit betekent dus een bijzondere extra SEO-kans. Zo heb je met de featured snippet namelijk 2 posities op de eerste pagina van Google.

Hoe krijg je die featured snippet?

Nu wil je vast aan de slag om zelf ook zoveel mogelijk featured snippets te pakken in de zoekresultaten. Dus is het zaak om te weten hoe je dat voor elkaar krijgt. Vooropgesteld: op de featured snippet heb je zelf beduidend minder invloed dan op de gewone organische zoekresultaten. Voor de laatste kun je nog het nodige optimaliseren op je website om je posities te verbeteren, voor de featured snippet is nog niet duidelijk wat nu echt de doorslag geeft.

Vraag > antwoord > featured snippet

Zoals ik in het begin van dit artikel al aangaf, wil Google het beste antwoord op de vragen van haar gebruikers geven. Formuleer dus het beste antwoord dat je kunt geven op een bepaalde vraag. Daarbij help je de zoekmachine wel door ook de vraag op je pagina te herhalen. Wat de zoekmachine daarnaast prettig lijkt te vinden zijn:

Verdere uitleg over het onderwerp is zeker verstandig, maar zorg dat Google jouw antwoord kan weergeven in die Answer Box. Want ook daar is de ruimte niet oneindig.

Houd rekening met de ruimte in de Answer Box

De Answer Box, waar de featured snippet in wordt weergegeven, heeft geen onbeperkte ruimte voor jouw uitgebreide artikel. Op basis van eigen onderzoek, geef ik je de volgende adviezen om optimaal gebruik te maken van de featured snippet:

  1. Gebruik 270 tot 300 leestekens
  2. Houd het beknopt, prikkel in de tekst om door te klikken
  3. Gebruik ook een afbeelding

IMG_0033

Ik heb ontdekt dat featured snippets waarbij een afbeelding wordt weergegeven maximaal 300 leestekens bevatten. Wanneer er geen afbeelding bij staat, is het rond de 320 leestekens. De meeste featured snippets met afbeelding zitten overigens rond de 280 leestekens. Het zal overigens niet hangen om leestekens, maar eerder op pixels, zoals dat ook voor paginatitels en meta-omschrijvingen geldt.

Goed, tot zover mijn verhaal. Globaal, maar in begrijpelijk Nederlands. Wil je dieper in de materie duiken, lees dan dit artikel dat Larry Kim schreef voor Moz.