We naderen al weer het einde van het jaar 2014. Kortom, de hoogste tijd om te kijken wat het jaar 2015 qua SEO ontwikkelingen zal brengen en hoe wij hier als Online marketeers op in kunnen spelen. Laat maar komen dat nieuwe jaar!

Bij het samenstellen van deze lijst is gekeken naar huidige ontwikkelingen, eigen ervaringen, recentelijke Google patenten en een goede dosis inschattingsvermogen. Hierdoor is een lijst gekomen waar je de 10 belangrijkste SEO ontwikkelingen in 2015 ziet.

SEO ontwikkelingen in 2015

Schema

Schema is een samenwerkingsverband tussen onder andere Google, Yahoo, Bing en Yandex sinds 2011. Schema schrijft standaarden voor om rich snippets in de zoekresultaten te tonen. De bekendste voorbeelden hiervan zijn producten, reviews en personen. Meer weten over hoe je dit kan implementeren? Searchenginewatch schreef er een artikel over. Rich snippets verhogen de click-through ratio en helpen om je te onderscheiden van concurrenten in de zoekresultaten.

HTTPS

Marketingmedhttps

Google claimt het beste voor te hebben met het wereldwijde web. Daarom zijn ze in Sillicon Valley een groot voorstander van goed beveiligde websites en moedigen ze iedereen aan om hun website met SSL te beveiligen. Momenteel is het nog niet het geval, maar in de nabije toekomst beweerd Google beveiligde websites hoger te ranken dan websites zonder SSL certificaat. Deze certificaten zijn bij de meeste hosting partijen vanaf een euro of 10 per maand te verkrijgen. In 2015 zal het hebben van een SSL certificaat als ranking factor mee gaan tellen.

Mobile firstmobileSERP

Het aandeel van mobiele bezoekers blijft maar toenemen. Recentelijk is Google begonnen met het laten zien of een website mobile friendly is in de zoekresultaten. Google streeft er naar om bezoekers een zo goed mogelijk resultaat te bieden. Een website die niet goed zichtbaar is op mobiel is geen positieve ervaring voor de gebruiker en het is dus in Googles eigen bestwil om dit resultaat niet te tonen.

Bij het ontwikkelen van een nieuwe website of het verbeteren van een huidige website is het daarom belangrijk om mobile altijd in gedachte te houden. Responsive design heeft hierbij voorkeur boven een aparte mobiele website. Behalve laptops, tablets en mobiele telefoons zullen we binnenkort mogelijk ook rekening moeten houden met wearables zoals een Smartwatch. Ik betwijfel of 2015 het jaar van de doorbraak van de Smartwatch gaat worden, maar wees er klaar voor.

Dwell Time

Google neemt meer en meer signalen mee in haar algoritme. Het bestaat al even maar er wordt steeds meer gesproken over “Dwell time”.

Dwell time is de tijd tussen het moment dat iemand op een website in de zoekresultaten klikt voordat deze terugkeert.

Een korte ‘Dwell time’ zou er op kunnen wijzen dat iemand niet heeft kunnen vinden waar hij of zij naar op zoek was. Veel SEO’ers zijn van mening dat dit tegenwoordig meegenomen wordt in het algoritme van zoekmachines.

Semantiek, zoekwoorden en relaties

Slechts enkele jaren geleden kon je als SEO’er met een website nog prima scoren in zoekmachines door je puur te focussen op een enkel zoekwoord op een pagina met de volgende elementen:

  • 2-4% keyword density
  • H1 (titel) keyword,
  • H2 keyword,
  • Alt tag illustratie met het keyword
  • 500+ woorden in 3 alinea’s
  • Dikdrukken en Italic maken van keywords
  • Keyword in URL
  • Links naar de pagina met als anchor tekst het keyword

Het resultaat was dat pagina’s heel specifiek op letterlijk 1 term geoptimaliseerd werden, waardoor de zoekresultaten er soms als volgt uit zagen:

LaminaatSEO
Bron: http://www.frankwatching.com/archive/2014/11/06/googles-hummingbird-1-jaar-later-heb-jij-je-seo-strategie-al-aangepast/

Vraag hierbij is, hoe waardevol is dit voor de gebruiker van de zoekmachine? Want elk van deze pagina’s geeft dezelfde informatie maar de pagina is puur op een andere zoekterm geoptimaliseerd (laminaat leggen, laminaatvloer (zelf) leggen, laminaat zelf leggen) zodat zoveel mogelijk mensen hun weg naar de website weten te vinden. In bovenstaand voorbeeld zou een enkele pagina voldoende moeten zijn.

Tegenwoordig beginnen zoekmachine steeds beter onderlinge verbanden tussen woorden en zinnen te herkennen. Op Moz is hier een uitmuntend artikel over geschreven. Zoekmachines willen graag ook synoniemen en gerelateerde termen in een tekst voorbij zien komen. Benieuwd naar wat voor soort woorden dit zijn? Zelf gebruik ik deze tool maar ook Googles eigen Adwords tool geeft hier inzicht in.

Keywords-relationships

Google probeert zelf antwoord te geven op je vraag

Al jaren geleden is Google begonnen met het leveren van directe antwoorden op vragen. Bekende voorbeelden hiervan zijn het oplossen van rekensommen of het vertalen van kilogram naar LBS. Maar hier houdt Google niet op. Tegenwoordig toont Google in haar “Knowledge Graph” fragmenten van websites die antwoord geven op een vraag die iemand in Google stelt.

Voorbeeld van de Knowledge Graph die hier informatie van Wikipedia haalt.

KnowledgeGraph

Vooral websites met veel content met als verdienmodel advertenties kunnen hier “hinder” van ondervinden. Immers, wanneer iemand het antwoord op zijn of haar vraag al in Google vindt hoeft deze persoon niet meer naar jouw website door te klikken.

Zoekresultaten worden persoonlijker

Het zal steeds lastiger worden om een algemene nummer 1 positie op een bepaald zoekwoord te behalen. Zoekresultaten hangen steeds meer af van een groot aantal persoonlijke factoren zoals je actuele locatie, je zoekhistorie en je device waarmee je een zoekopdracht geeft. Google probeert hiermee iedereen een zo relevant mogelijk antwoord te geven.

Schaalbare tactieken werken niet meer

2014 was ook het jaar dat Google actie ondernam tegen gastbloggen. Of nouja, linkbuilders die gebruikte voor de verkeerde doeleinden. Het benaderen van tientallen websites om te vragen of je een ‘uniek’ artikel voor ze kan schrijven, dat uiteindelijk van hoogstens matige kwaliteit is en volgestopt is met enkele links naar de website van de schrijver met gerichte anchor texts met als enige doel om daarmee hoger in de zoekresultaten te komen. Nou, daar had Google helemaal genoeg van en Matt Cutts verklaarde begin 2014 gastbloggen DOOD.

Wil dit zeggen dat je helemaal niet moet gastbloggen? Nee! Wat het wel aangeeft is dat zodra een SEO tactiek schaalbaar wordt Google ingrijpt. Google zal ook in 2015 haar ogen open houden voor nieuwe SEO tactieken en zorgen dat het niet uit de hand gaat lopen.

Negative SEO

“There is no such thing as bad publicity” luid het gezegde. Voor SEO geld dit echter niet helemaal. Je wilt als webmaster niet links vanaf elke domein krijgen naar jouw website. Het is ontzettend belangrijk om je met je website in de juiste ‘kringen’ van het internet te bevinden. Zodra er door veel lage kwaliteit websites (spam, nofollow links, “adult content”, lage pagerank websites etc) gelinked wordt naar jouw website denkt Google automatisch dat jouw website ook van lage kwaliteit is. Nee, de dagen van het kopen van honderden forum links voor $7,99 en er op vooruit gaan zijn voorbij. Het is zelfs zo erg dat webmasters er voor kunnen kiezen om links te ‘disavowen’ met Google Webmaster Tools om aan te tonen dat je het niet wenst om naar jouw website gelinked te worden door bepaalde domeinen.

Negative SEO zal meer bekendheid krijgen in 2015 en is iets om rekening mee te houden. Tot nu toe leid het slechts tot enkele lachwekkende pogingen tot afpersing, maar wie weet wat 2015 ons brengt op dit gebied.

Keyword data verdwijnt compleetNot provided

Verraad, zo voelt het. Google is de afgelopen jaren stapsgewijs begonnen om de keywords waarop mensen naar een website zijn gekomen te verbergen in Google Analytics. 2015 zal waarschijnlijk het laatste jaar zijn dat we überhaupt nog enige keyword informatie krijgen. As we speak is al bijna 90% van de keywords in Google Analytics gemarkeerd als “not provided’. Het is dus tijd voor ons als online marketeers om creatief te zijn en alternatieven te bedenken!

Scheurtjes in de marktpositie van Google

Onlangs heeft het Europese Parlement gestemd over het openbreken van Google. De gedachte luid dat het bedrijf te machtig is om zowel de zoekmachine als haar andere activiteiten (zoals advertenties) binnen hetzelfde bedrijf te houden omdat het risico op machtsmisbruik ontstaat.

Hoe machtig is Google in Europa? In oktober 2014 had Google een marktaandeel van 92,38% van de zoekmarkt in Europa in handen. De kans dat Google daadwerkelijk het bedrijf op moet breken is echter klein. De EU wil graag even haar tanden laten zien en hoopt dat Google concessies zal doen om andere zoekmachines en adverteerders meer kansen te bieden op haar platform.

Voorlopig zal Google nog veruit grootste partij zijn en blijven in Europa, dus het is logisch om bij het optimaliseren vooralsnog voornamelijk van de wensen van Google uit te gaan, maar houd de alternatieven in de gaten.

Zoekmachines zijn constant in ontwikkelingen maar zijn juist daarom ontzettend interessant. Zal 2015 toch het jaar worden dat ‘Social Signals” echt meegenomen gaan worden? Zal het belang van links gaan afnemen? Ik benieuwd naar wat jij denkt dat er in 2015 gaat veranderen!