Soms lees je een artikel dat je ogen doet openen. Een moment dat je iets leest dat ingaat tegen je kennis, maar wat wel klopt. Dit gebeurde toen ik de volgende blogpost van Rand Fishkin las. In deze post legt de auteur uit welke mogelijkheden er zijn als je een zogenaamd SEO-plateau bereikt hebt. Het hele artikel staat vol met goede punten, maar het onderwerp waar ik het in dit artikel over wil hebben is Rand’s derde groeimogelijkheid: additional SERP domination, oftewel je SERP dominantie uitbreiden. Je kunt je SERP dominantie uitbreiden door meerdere posities op de eerste pagina van de SERP’s (zoekresultaten) te bezetten voor bepaalde zoektermen. Dit doel kun je bereiken door meerdere webpagina’s goed te laten scoren voor een zoekterm of onderwerp. Maar wacht eens even, dit is toch keyword kannibalisatie? Jazeker en in dit artikel zal ik uitleggen dat dit een goede strategie kan zijn. Aangezien dit voor mij nieuwe stof is, zal dit een verkennend artikel zijn en ik nodig iedereen uit om over dit onderwerp mee te denken.

Keyword of topic kannibalisatie

Keyword kannibalisatie betekent dat je op je website met verschillende webpagina’s op dezelfde keywords richt. Ik ben overigens zelf meer voorstander van topic targeting dan keyword targeting, maar voor de uitleg van kannibalisatie is dit verschil niet heel belangrijk. Een voorbeeld van keyword kannibalisatie is dat je als content marketeer uit Amsterdam twee verschillende pagina’s maakt met het keyword ‘SEO tekstschrijver Amsterdam’ als focus. Traditionele SEO theorie (ik denk dat ik de eerste persoon ben die deze term gebruikt!) zegt ons dat we dit niet moeten nastreven, omdat deze webpagina’s met elkaar kunnen concurreren. Hierdoor zullen, in theorie, de webpagina’s niet optimaal in Google’s zoekresultaten presteren, omdat bijvoorbeeld waardevolle backlinks over de beide webpagina’s verdeeld zouden kunnen raken. De content marketeer uit Amsterdam heeft liever één webpagina op de eerste pagina van de SERP’s dan twee webpagina’s op pagina twee.

Ik onderschrijf helemaal dat je SEO-technisch beter één sterke dan twee zwakke webpagina’s kunt nastreven. Alleen denk ik ook dat het nuttig kan zijn om voor een onderwerp of keyword meerdere sterkere webpagina’s na te streven. Als onze content marketeer uit Amsterdam de eerste positie in Google kan bemachtigen op de zoekterm ‘SEO tekstschrijver Amsterdam’, dan is dat natuurlijk heel goed, maar het zou nog beter zijn als deze marketeer zowel positie één als twee zou kunnen bemachtigen. In dat geval zal de marketeer namelijk nog meer verkeer naar zijn website kunnen trekken. Rand Fishkin schrijft in zijn artikel zelfs dat waarde van meerdere keren verschijnen in de zoekresultaten groter kan zijn dan de som van de afzonderlijke posities (al kon hij de bron hiervan niet vinden).

Wel of niet Keyword kannibalisatie toepassen?

Keyword kannibalisatie heeft dus, naar mijn mening, positieve en negatieve effecten. Aan de ene kant loop je het risico dat je webpagina’s door onderlinge concurrentie niet optimaal scoren in Google, maar aan de andere kant heb je de kans om via meerdere posities in de zoekresultaten meer verkeer naar je website te trekken. Ik denk dat je per keyword of onderwerp moet analyseren of de voordelen van keyword kannibalisatie opwegen tegen de nadelen en waar de beste kansen voor je content liggen.

Als je besluit meerdere posities in de zoekresultaten na te streven voor een bepaalde zoekterm of onderwerp, dan wil je de concurrentie tussen de pagina’s oftewel het kannibalisatie effect zo klein mogelijk houden. Hierbij kunnen de volgende tips helpen.

  1. Spreek een andere doelgroep aan. De blogpost van Rand Fishkin levert al een mooi voorbeeld van geslaagde keyword kannibalisatie. Het bedrijf Quicksprout weet twee posities in de top zes van de Amerikaanse SERP’s te bemachtigen op de zoekterm ‘SEO Guide’ door een beginners guide en een advanced guide uit te brengen. Met de verschillende webpagina’s spreken ze dus een andere doelgroep aan voor deze term.
Voorbeeld SERP Google

BRON: Moz.com

  1. Google zoekt een onderwerp bij je zoekterm. Als je een onderwerp verdeelt in deelonderwerpen kun je met meerdere webpagina’s een zoekterm aanspreken. Als je bijvoorbeeld op zoek bent naar ideeën voor een vakantie in 2016 en de term ‘vakantiereizen 2016’ intypt, dan biedt Google de volgende zoekresultaten.

SERP Google voorbeeld Keyword

D-reizen en Neckerman bezetten samen de eerste 4 zoekresultaten via een onderverdeling in locatie en periode. Nu zullen deze reisorganisaties zich met deze webpagina’s waarschijnlijk niet gefocust hebben op mijn voorbeeldzoekterm, maar het is wel een uitstekend voorbeeld hoe je via deelonderwerpen meerdere posities in de zoekresultaten kunt bezetten.

Met dit artikel heb ik duidelijk proberen te maken dat keyword of topic kannibalisatie ook een positief effect kan hebben, namelijk het trekken van meer bezoekers via Google door het bezetten van meerdere posities in de SERP’s. Het blijft echter wel een afweging of de waarde hiervan groter is dan het nadelige effect van de onderlinge concurrentie tussen je webpagina’s.

Hebben jullie zelf wel eens succesvolle keyword kannibalisatie toegepast? Ook hoor ik graag jullie gedachten en tips voor het succesvol toepassen van keyword kannibalisatie.