Google heeft er een sport van gemaakt z’n updates in de zoekalgoritmes te noemen naar schattige dieren. Panda’s, pinguïns, kolibries en duiven, het lijkt er allemaal vredig aan toe te gaan. Maar vergis je niet – het zoekalgoritme wordt steeds meedogenlozer. Wat het ene moment werkt voor online marketeers, kan het andere moment de ondergang van jouw website rankings zijn.

Online marketeers en hun strijd in de rankings

Het algoritme van Google (en andere zoekmachines) is constant in beweging om internet gebruikers de beste en meest relevante zoekresultaten te geven. Het is voor online marketeers dan ook bijna topsport geworden om alle veranderingen bij te houden. Als resultaat hiervan zie ik bedrijven en marketeers te vaak in de stress schieten bij een nieuwe update van Google. Haastig wordt er een nieuwe strategie gemaakt, keywoorden gekozen en naar marketingbureaus gebeld om links te bouwen en advertenties in te kopen. Maar, voordat je overhaast begint aan allerlei SEO strategieën en technieken is het belangrijk de basics goed te begrijpen.

Google’s updates

Google Panda updateHier onder bespreek ik enkele van de belangrijkste updates die Google de afgelopen jaren heeft gedaan. Als je deze goed begrijpt, is het makkelijker om de juiste acties in te plannen, met de juiste marketing partners in zee te gaan en de resultaten te bereiken die je wilt.

  • Google Panda

De Panda update kwam voor het eerst uit in februari 2011 en is een verandering in Googles algoritmes dat ervoor zorgt dat websites met betere content hoger in de zoekresultaten uitkomen. Het is dus eigenlijk een filter op de kwaliteit van de content. Daarnaast wordt er ook afgerekend met ‘content farms’ (websites waar veel content van lage kwaliteit staat) en websites met teveel advertenties. Maar hoe kan een zoekmachine weten of content echt van goede kwaliteit is? Panda kijkt naar veel verschillende zaken als het de content van websites beoordeelt – en wat dat precies is hangt Google natuurlijk niet aan de grote klok. Wel geven ze hints over wat nou goede content is.

  • Google Penguin

Google Penguin updateJe zou denken, hoeveel kwaad zou een pinguïn nou kunnen doen? Maar ook voor Google Penguin moet je oppassen. Toen deze update in het algoritme voor het eerst uitkwam in april 2012, werden de rankings van vele sites aangepakt. Dit waren websites die aan zogenaamde ‘black-hat’ linkbuilding technieken deden. Dit zijn technieken om meer links naar je site te krijgen die in strijd zijn met de Google guidelines. Voorbeelden van dit soort ‘black-hat’ linkbuilding technieken zijn onder andere het kopen van links, het toevoegen van verborgen teksten aan je website en/of het stelen van content van andere websites.

 

  • Google Hummingbird

Google Hummingbird UpdateGoogle heeft in september 2013 een compleet nieuw zoekalgoritme geïntroduceerd: Google Hummingbird. Een hummingbird is Engels voor kolibrie, en staat voor snelheid en precisie. Dit algoritme focust op het beter begrijpen van de zoekwoorden die mensen gebruiken om iets te vinden. Daarnaast kijkt Hummingbird meer naar de samenhang van zoektermen die je intypt en welke content daar relevant voor is. Hoewel Panda en Penguin updates waren op het oude algoritme, worden zij nog steeds gebruikt in Hummingbird.

  • Google Pigeon

Google Pigeon updateNa de kolibrie was het tijd voor de duif – Google pigeon kwam ten tonele. De naam van deze update had te maken met het feit dat duiven altijd terug naar huis vliegen – Pigeon zorgt ervoor dat lokale zoekresultaten relevanter en nuttiger zijn voor degene die zoekt. Lokale ondernemingen zouden nu beter uit de verf moeten komen in de zoekresultaten, mits lokale SEO goed toegepast wordt. Het gebruik van bijvoorbeeld een Google Mijn Bedrijf pagina, reviews van klanten en lokale contactgegevens zijn met deze update een stuk belangrijker geworden.

Laten we vooral niet  vergeten dat het doel van Google is om de zoekende gebruiker de best mogelijke zoekresultaten te brengen. Om dit te doen ranked Google websites op basis van meer dan 200 verschillende factoren en voert elk jaar honderden veranderingen in de zoekmachine door. Om de ‘paringsdans’ met Google te overleven moet je jezelf niet blindstaren op alle kleine updates in de algoritmes en er bang van worden.

Het advies van Google zelf om hoger in de zoekmachines te komen is dan ook het maken van een website van hoge kwaliteit en aan white-hat linkbuilding te doen. Ook al lijkt het soms dat black-hat linkbuilding technieken nog werken, in 2016 zullen we zien dat betrouwbaarheid, sterke content, een goede customer experience en het promoten van jouw content op de juiste kanalen jou uiteindelijk brengen waar je wilt komen. Dat wil niet zeggen dat dit makkelijk is of snel gedaan kan worden – doordringen in de topresultaten in Google én er te blijven is een lange-termijn strategie.

Heb jij na het lezen van dit artikel nog vrees voor de dierentuin van Google? Waarom? Ik lees het graag in de comments.