Adblockers stonden het afgelopen jaar regelmatig op nummer 1 in de App- en Webstores.  Daarmee wordt ‘binnenkomen’ bij je doelgroep een stuk lastiger. Maar naast ‘binnenkomen’ wordt ook ‘opvallen’ een steeds grotere kunst: er is wel eens uitgerekend dat we per dag gemiddeld 3.000 (!) boodschappen op ons af krijgen. Van kleine Facebook-advertenties tot agressieve reclamespotjes op tv. Hoeveel procent daarvan zou daadwerkelijk ons koopgedrag beïnvloeden?

Voor marketeers is ‘de onbereikbare klant’ langzaam maar zeker uitgegroeid tot de grootste kopzorg. Hoe kun als marketeer nog onder de aandacht komen tussen die 2.999 andere uitingen – als je boodschap al niet wordt weggefilterd door een adblocker?

En om het helemaal ingewikkeld te maken, zijn er doelgroepen die nóg lastiger te bereiken zijn dan de gemiddelde Nederlander:

In dit tweeluik ga ik eerst in op de specifieke uitdagingen die alle (communicatie)kanalen met zich meebrengen. Deel twee bevat een stappenplan dat je als marketeer kunt volgen om nog wél op te vallen tussen de lawine aan boodschappen.

De uitdagingen per kanaal

E-mail

Ongeveer de helft van alle verzonden mails wereldwijd verdwijnt in de spambox. De berichten die wel door de filter heen komen, hebben flink wat concurrentie; de gemiddelde Nederlander ontvangt 94 e-mails per week. Ouder dan 35? Dan ligt het aantal nog een flink stuk hoger.

E-mail marketing en e-mail spam

Online advertising

Ook Google Adwords is natuurlijk een populair platform om gericht te adverteren. Echter ruim de helft van alle advertenties (56%) wordt nooit gezien. Met name jongeren lijken online advertising te negeren: in de leeftijdscategorie 18-24 jaar geeft 80 procent aan geen aandacht te schenken aan reclame op het internet. Van deze groep zet 35 procent dan ook adblockers in om advertenties te ontlopen.

Google Adwords en Adblockers

TV / radio

Ook het bereik van TV-zenders neemt de afgelopen jaren af, ten gunste van Youtube en on demand-diensten als Netflix en HBO. Zo zijn we de afgelopen jaren van een behapbaar aantal zenders naar een oneindig aantal channels gegaan. En als je als zender je doelgroep al te pakken hebt, dan zappen ook nog eens twee op de drie mensen weg bij reclame.

TV Reclame en spam

Social media

Twitter wordt steeds minder interactief: op 71 procent van de berichten komt geen enkele respons. Facebook heeft op zijn beurt weer last van dubbele en nep-accounts: tussen de 5 en 6 procent van alle accounts zijn onbruikbaar. Bovendien zijn jongeren steeds moeilijker te bereiken via dit sociale netwerk.

Social media spam

Telefonie

Ook telefonie is nog maar zeer beperkt geschikt voor reclame doeleinden. Inmiddels staan circa 8 miljoen telefoonnummers ingeschreven in het Bel-me-Niet-register. Dat is circa de helft van de totale bevolking.

Verandering in mobiele landschap

Mobile

Je staat er misschien niet bij stil, maar één op de vijf Nederlanders heeft (nog altijd) geen smartphone. Een campagne die zich puur richt op de mobiele consument, bereikt dus maar 80 procent van de doelgroep. Hoewel m-commerce langzaam terrein wint, vindt nog maar 5 procent van de online aankopen plaats via de mobiele telefoon. Deze aankopen vertegenwoordigen slechts 2 procent van de online bestedingen.

Mobiele marketing en mobiele aankopen

Huis-aan-huis-reclame

Via huis-aan-huis-reclame is een bereik te realiseren van ruim 85 procent van alle huishoudens – de rest heeft een nee-nee of nee-ja-sticker op deur.

Reclame via huis aan huis reclame

Direct mail

Tot slot het kanaal met mogelijk het hoogste initiële bereik: direct mail. Met dit medium bereik je in ieder geval ruim 95% van de deurmatten in Nederland. Gemiddeld komt tussen de 3 en 4 procent van direct mails retour. Bijvoorbeeld doordat mensen zijn verhuisd. Maar de rest wordt daadwerkelijk ter hand genomen. Er staan 377.895 Nederlanders in het Postfilter. Dit aantal kan niet worden aangeschreven met deze vorm van reclame. Een aanzienlijk aantal, maar een fractie van het aantal mensen in het Bel-me-niet-register.
Direct mail

Welke uitdagingen kom jij tegen in het bereiken van de onbereikbare klant? Deel ze in de comments, en ik deel ze in het vervolg op deze blog!