Ieder bedrijf weet inmiddels dat zoekmachineoptimalisatie (SEO) noodzakelijk is voor een goede vindbaarheid van je website. Gevonden worden op je belangrijkste kernwoorden is onontbeerlijk voor het bereiken van je publiek en (potentiële) klanten. Het is echter geen garantie voor succes. Hier komt namelijk een tweede belangrijke speler bij kijken: conversieoptimalisatie (CRO).

Als jouw bezoekers namelijk niet overgaan tot actie (bijvoorbeeld een aankoop) levert alle gedane SEO moeite je nog niets op. Tussen SEO en CRO zit een groot verschil ook al bevatten ze allebei het woord optimalisatie. Deze twee key-spelers op het gebied van online marketing bevatten ieder hun eigen kenmerken. Hoe zorg je er voor dat ze elkaar niet voor de voeten lopen, of beter nog: hoe kunnen zij elkaar versterken?

SEO versus CRO

Relevante en unieke content is van belang voor een goede SEO pagina. Deze is opgebouwd volgens een duidelijke structuur en is gefocust op zoektermen die aansluiten op de zoekvraag van de gebruiker.

Bij CRO draait het allemaal om het doel van de pagina. Wat wil je bereiken? Er is sprake van een duidelijk call-to-action ingekleed door concrete en helder leesbare content.

De meeste lezers van je website zullen in meer of mindere mate bekend zijn met SEO. Dit in tegenstelling tot conversieoptimalisatie. Online marketeers houden het graag bij een vertrouwde omgeving en zullen huiverig zijn voor en plotselinge, radicale wijziging. Je wilt tenslotte niet het risico lopen dat alle moeite die je in je SEO content hebt gestoken te niet wordt gedaan. Dat is echter niet nodig en hoe je dat doet lees je hieronder:

Maak grote hoeveelheden tekst behapbaar

Voor SEO is het van belang veel tekst te hebben in verband met de vindbaarheid van je website. Linkjes en uitklaptekstjes worden door Google niet zo gewaardeerd en wil je dus liever vermijden. Grote hoeveelheden tekst leiden echter af van je echte doel en hebben voor de gebruikers vaak geen meerwaarde. Hoe los je dit dilemma op?

  • Verdeel grote hoeveelheden tekst in korte, voor de gebruiker relevante, stukjes.
  • Deel je pagina slim in. Plaats de tekst zodanig dat deze niet afleidt van het doel van de pagina.
  • Plaats tekst die relevant is voor je lezers. Denk hierbij aan reviews, productomschrijvingen, handleidingen etc.

Denk in ‘bullets’

Jacob Nielsen gaf in 1997 al aan dat lange webteksten niet of nauwelijks worden gelezen. Begeleid je lezers door je pagina heen door de juiste balans aan ‘kopjes’ en gewone tekst. Maak het de lezers gemakkelijk om je website te ‘scannen’ terwijl je voldoende relevante tekst aanbiedt om interessant te zijn voor Google.

  • Plaats bulletjes en maak overzichtelijke kopjes.
  • Toch nog te veel content? Maak gebruik van opsplitsingen en samenvattingen zodat je tekst leesbaar blijft voor daadwerkelijk geïnteresseerden.

Alles op één pagina

Alle relevante informatie op één pagina, dat is een trend die we zien in webdesign. De lezer hoeft geen extra acties als ‘doorklikken’ te doen. Google is met de introductie van Hummingbird steeds beter in staat de zoekintentie van de gebruiker in te schatten. Toch blijft het belangrijk om aan elke zoekintentie één pagina te wijden. Richt je dus alleen op de belangrijkste zoekopdrachten en maak voor de overige content gebruik van de volgende tips:

  • Zoek voor longtail zoekwoorden relevante mogelijkheden d.m.v. extra pagina’s zoals FAQ pagina’s of een blog. Hiermee versterk je je bestaande content.
  • Besteed extra pagina’s aan een verdiepingsslag op één van de hoofdonderwerpen.
  • Werk slim achter de schermen van een one page design. Maak handig gebruik van meerdere URL’s. De gebruiker ziet maar 1 pagina terwijl Google er meerdere ziet.

Een winnend team!

CRO en SEO hebben elkaar nodig om een winnend team te worden. Gelukkig is er genoeg overlap om deze twee spelers samen te laten scoren. Een goede pagina structuur met de juiste zoektermen is voor zowel SEO als CRO van het hoogste belang. Overige factoren die beide verstevigen zijn:

  1. One-on-one: per pagina 1 onderwerp of thema

Besteed één pagina aan één onderwerp of thema. Deze focus zorgt ervoor dat Google ‘weet’ waar jouw pagina over gaat en dat is gunstig voor je ranking. Deze duidelijkheid draagt ook bij aan je conversiepercentage want ook lezers houden van helderheid. Ze krijgen meer relevante informatie waardoor ze eerder tot actie zullen overgaan.

  1. Maak slim gebruik van titels

SEO vraagt om duidelijke en feitelijke titels die overeenkomen met de zoekterm. Dit bevestigt de gebruiker dat hij op de juiste website is gekomen en dat de focus goed ligt. Buiten dat heeft de titel geen toegevoegde waarde. Dit kan je veranderen door een tweede goed bedachte en relevante ‘onder’ titel te nemen. Deze tweede titel boeit je lezers, motiveert en sluit beter aan bij hun zoekintentie, wat leidt tot een hoger conversiepercentage.

Kortom, besteed aandacht aan je titels en werk met een hoofdtitel en ondertitels die:

  • Aansluiten bij de zoekterm
  • Duidelijk en concreet zijn
  • Kernmerken van het bedrijf bevatten
  • Uitnodigen tot actie of een beleving oproepen
  1. Gebruikersvriendelijkheid voorop

Google beloont gebruikersvriendelijkheid en structuur. De afgelopen jaren was dit al zo en dat zal voorlopig ook blijven en waarschijnlijk steeds meer toenemen. De laadtijd van je website, gebruik op mobile devices, het aansluiten op de zoekintentie van de gebruikers: allemaal factoren die steeds belangrijker worden in het algoritme van Google. Richt je pijlen op een goed ingerichte pagina die gebruikersvriendelijk is én die de gebruiker naar zijn doel leidt.

Verhoog jouw scorend vermogen

SEO en CRO zijn dus duidelijk verschillend, maar kunnen elkaar zo versterken dat zij samen een winnend team vormen met een hoog scorend vermogen. Beschouw SEO maar als het basiselftal. Door creativiteit, kwaliteit en hard werk komt het team in balbezit, houdt de kijker geboeid en is zo in staat een mooie opbouw in te zetten. De CRO is de spits die klaar staat om te scoren, hij is gefocust en doelbewust en gaat op het juiste moment over tot scoren. Zonder SEO elftal geen spelopbouw en een elftal zonder gefocuste CRO spits…. stja misschien af en toe een lucky shot op doel….

Meer verkopen door combinatie SEO en CRO
Om te scoren heb je beide nodig en om je online marketing doelstellingen te halen is het belangrijk zowel SEO als CRO genoeg aandacht en prioriteit te geven.